Hej,

Kommer snart att få tillgång till vårt nya hus och där då får vi väggar och tak färdiga med gipsskivor.

Har tittar runt lite här och fått lite idéer och frågor hur man skall gå tillväga. Golvet kommer inte heller varit lagt när vi får huset.

Vi kommer att ha vitt i taket och vita väggar (med undantag med någon fondvägg). Vilka färger etc. kan vi hoppa över då det är frugan som har koll på det.

1.Efter man har spacklat väggar och tak så är det dax för målning. Skall man sätta upp någon sorts väv eller kan man börja måla direkt på gips/spacklen och få bra resultat? Vi vill inte ha någon sorts mönster på väggarna utan så slätt som möjligt.

2. Om man behöver sätta upp väv på gipsen, vilken sorts rekommenderas för att få så slätt vägg som möjligt?

3. Tänkte köpa in en färgspruta då de verkar helt klart vettigast när vi man skall måla så mycket som vi skall göra? Skulle väl gissa på att vi ligga runt runta 150 kvm som skall målas.

4. Sist men inte minst, hur många arbetstimmar kan man räkna med för en normalt händig person att måla 150kvm tak och väggar. Kommer inte att göra det själv utan har någon/några som hjälper till. Men då kan man bara dela antalet timmar med antalet personer :D
 
Skulle själv räkna med 50 70 timmars målning för att måla två gånger.
Färgspruta är inget jag sysslar med förutom till element, men det tar en tid att lära sig. En bra spruta kostar en del och du får maskera rejält.
Kör själv med roller oavsett hur stor ytan är.
Vi målade en vindsvåning och direkt på gipsskivorna. Blir snyggt om man får till snygga skarvar.
 
jag håller med jlaine en färgspruta är dyr,och maskerings jobbet blir omfattande.
kör skaft och rollers.
en kåk på 150 och ni är 3-4 glada amatörer ???då målar ni säkert på en 5-6 dagar.
ett tips hyr in en riktig målare nyttja rot avdrag om detta går,denne målar detta på 2 dagar och rsultat blir bra,vilket det inte alltid blir på hemma målarns slutresultat.

och vill ni ha lite slittåliga väggar så kör milltex en tunn glasfiberväv,men då har ni fler dagars under arbete och uppsättnig av väven lägg till 4-6 dagar på amatörerna och 2 dagar målaren.
 
Tack för svaren. Tyvärr blir det inget rotavdrag för min del, då det är en helt nybyggd villa :( Har faktiskt 5 veckors semester att göra detta på + lägga golv i rummen, så det känns inte helt omöjligt. Maskera känns inte så jobbigt ändå. Det är fönster och dörrar bara, för villan står helt tom och inget golv är lagt inu.
 
Jag har kört både med och utan glasfiberväv, på senare tid med. Resultatet blir så mycket bättre att jag anser att det är värt merjobbet.
 
Kör med roller, kanske känns lite old school för dig, men är enklast när man är amtatör. Spruta är som sagt svårt att lära sig och tar tid. Hade själv svårt att måla element i början med färgspruta.

Mvh Jesse
 
nybyggd skrev:
jag håller med jlaine en färgspruta är dyr,och maskerings jobbet blir omfattande.
kör skaft och rollers.
en kåk på 150 och ni är 3-4 glada amatörer ???då målar ni säkert på en 5-6 dagar.
ett tips hyr in en riktig målare nyttja rot avdrag om detta går,denne målar detta på 2 dagar och rsultat blir bra,vilket det inte alltid blir på hemma målarns slutresultat.

och vill ni ha lite slittåliga väggar så kör milltex en tunn glasfiberväv,men då har ni fler dagars under arbete och uppsättnig av väven lägg till 4-6 dagar på amatörerna och 2 dagar målaren.
Nu tror jag att du har väldigt höga tankar om den målaren. Jag skulle gissa på 100-130 timmar för spackling, vävning, målning.
 
jag ska precis till att måla mitt gipstak , vad är fördelen med väv ? klarar man sig med ett varv då ? borde jämna ut små skavanker ochså ...
 
Med väv i taket så blir det bara mer arbete. Du måste ändå måla två gånger som vid all målning. Möjligtvis tre med väv.

Vissa tycker dock att väv är snyggare än målad gipsskiva, själv hatar jag som målare vävade tak. Både fult och onödigt.
 
Om man använder pappersremsa, som man lägger i spackel, över gipsskarvarna så kan man utan problem måla direkt. Annars får man sätta microlit (omönstrad armeringsduk).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.