Utmaningen är att bygga en stödmur i armerad betong, tjocklek 20 cm, höjd från 0 upp till ca 2,5 m, längd ca 20 m, på ett underlag av sluttande berg. Förborrade hål (38 mm) för lodräta armeringsjärn i berget finnes redan, avstånd ca 1,5 m mellan dem.

Stödmuren måste formgjutas på plats, och då marken består av ojämnt berg måste nederkanten "bergpassas". Översidan av muren skall dock vara horisontell och slät längs hela sträckningen. Arbetet består sålunda av - om jag som amatör bedömer detta rätt - förankring av lodräta grövre armeringsjärn med betong i de förborrade hålen i berget, uppsättning av nät av armeringsjärn mellan dessa "stolpar", bygge (snickring) av gjutform av trä d v s två lodräta sidor av möjligen plywood upp till 2,5 meters höjd, samt ifyllning av betong i denna gjutform.

Projektet är för stort för att jag vill ge mig på detta själv. Sålunda en fråga:

Kan någon rekommendera entreprenör(er) i region Stockholm som utför denna typ av arbeten för privatpersoner, alternativt vilken kategori i t ex Gula Sidorna eller annan förteckning som man bör leta under? De entreprenörer som jag hittills lyckats komma i kontakt med verkar alla ha ännu större projekt som primärt fokus för sin verksamhet (d v s 10 ggr större arbeten inkl infrastrukturprojekt med offentliga beställare och krav på konstruktionsritningar/tekniska specifikationer för att ens kunna lämna anbud eller prisindikation, m m). Mitt eget lilla oskyldiga stödmursprojekt är ju inte riktigt SÅ himla stort och fantastiskt komplicerat eller särskilt svårt att förstå omfattningen av om man är verksam i branschen, men jag söker ändå vägledning för att hitta rätt typ av entreprenör som kan ta sig an detta då jag inte vill ha dit vilken pulare som helst, utan någon som kan sin sak och har gjort det förut.
 
Hemmakatten
Vi har en fomrgjuten mur i vinkel runt en uteplats. Muren är 2,5 meter hög från markytan med 2 "fönsteröppningar" i.

För själva formen hyrdes speciella skivor och speciella järnstag, det är viktigt att formen hålls ihop ordentligt. Vanligt formvirke duger inte.

För oss var detta ett ganska stort och dyrt jobb. Först grävdes ur för att gjuta en bred sula. Därefter murades Har för mig att bara hyran för formen gick på över 30'. Själva formsättningen tog nog uppåt en vecka och formen fick lyftas på plats i delar med hjälp av grävmaskin. Vad allt totalt kostade har jag inte vågat/velat räkna ut... Dyrt blev det i alla fall. Men en mycket snygg och läcker uteplats har vi.

Om du vill kan jag förmedla tel.nr till grund- och markentreprenören. Skicka ett PM i så fall.
 
Har jag uppfattat saken rätt? Du tänker bygga en 2,5 meter hög barriärmur, på vars ena sida återfyllnad belastar.

Inte ens ritjobbet är något harmlöst hemmapyssel à la Ernst! Kontakta någon tekniker och låt göra en juridiskt bindande konstruktion. Annars riskerar ditt projekt bli mycket (!) dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.