Finns det något kompakt mobilt sätt att förvara motorsåg med tillbehör så den när lätt att komma åt och ta med sig? Det här måste vara ett vanligt problem. Det bästa jag hittat hittills är euroback men hur gör ni?
Grå plastlåda med handskar, verktyg och svart väska på kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Spänner fast den + kombidunk med elastiskt spännband/laststropp, antingen på fyrhjuling eller längst en kant i bagageluckan.

Alla tillbehör ligger dels i huggarbältet, eller i ett litet verktygsfodral (extra kedja, verktyg etc).

Så mer så smidiga platser som möjligt, men ingen optimal låda/box tyvärr :)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Kör precis som du med en stor back, tar av svärdet, har tre svärd 13, 15 & 18 i varsina skydd, såg hva 550, svärd, sex st kedjor, kombidunk, huggarbälte, yxa samt hjälm är det som får plats. Stövlar och byxor får ligga uppe på.
 
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
C
Finns ju även denna typ av "gitarrväskor" lite varstans om man vill förvara sågen körklar.

Grå och svart motorsågsväska med orange detaljer och Husqvarna-logotyp, bärremmar, sidoficka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även motsvarande hårda variant:
Motorsåg i orange förvaringsväska med extra utrustning på träbord mot svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De verkar dock generellt inte vara jättegenerösa med utrymme för tillbehör.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
boschkenta
Verktygsväskor för cyklar/cykelverktyg är mitt tips, de borde kunna husera alla tillbehör (lite beroende på vad du har såklart) och sedan fästas på sågen under transport, då de oftast har nån form av kardborreband för att fästa runt cykelramen
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Liknande back som du har på bilden men med ett hål för svärd med skydd på.

/M
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag hade också en sådan hva väska. Men då är det bara sågen med monterat svärd som får plats... sedan resonerar jag att har jag inget svärd på då väljer jag ett passande för aktuellt arbete. Sitter det ett svärd på då är jag till 99% för lat att för byta, och som jag gör nu får jag "rotation" med jämt slitage på kedjorna också
 
Ok, tack. Det verkar inte finnas några superlösningar bättre än en back. Att ta av svärdet känns som en rimlig uppoffring för att spara lite plats.
 
Förstår inte riktigt problemet. Man skickar in sågen i skuffen eller förrådet eller var som. Något fodral behöver inte sågen, gjord för att kunna köra utomhus i hällregn och snöstorm. Enda att tänka på är ett skydd för sågkedjan/svärdet så man inte skär sig i onödan.
 
  • Gilla
C.Ö och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Förstår inte riktigt problemet. Man skickar in sågen i skuffen eller förrådet eller var som. Något fodral behöver inte sågen, gjord för att kunna köra utomhus i hällregn och snöstorm. Enda att tänka på är ett skydd för sågkedjan/svärdet så man inte skär sig i onödan.
Det är inte för att skydda sågen (möjligen annat runt om kring från olja och spån). Problemet är väl att man normalt inte har tio armar att bära med sig saker med och att lösa grejor tenderar att komma bort.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
boschkenta boschkenta skrev:
Verktygsväskor för cyklar/cykelverktyg är mitt tips, de borde kunna husera alla tillbehör (lite beroende på vad du har såklart) och sedan fästas på sågen under transport, då de oftast har nån form av kardborreband för att fästa runt cykelramen
Jag vet inte, jag vill gärna ha en lämplig förvaring där jag rymmer hjälm, byxor, kilar, vridjärn och självklart sågen samt dess tillbehör.
Inser att det är antagligen lämpligt med två lämplliga backar samt en lämplig dunk för olja/bränsle.

Jag är oerhört trött på att ha oreda på mina sågar och dess tillbehör men att hitta ett lämpligt förvaringssystem för dessa är svårt. Behöver dessutom två då jag har två uppsättningar (en hemma och en i stugan) så det behöver helst inte kosta lika mycket som en helg på ålands hav.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag vet inte om det är någon direkt optimal lösning men här ligger det mesta i en blå Ikea-påse. Järn, kilar, filar fil-mallar, stövlar byxor och hjälm. Kombidunk och såg blir tyvärr separata kollin.
Hyfsat enkelt att få med och stuva undan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Jag vet inte om det är någon direkt optimal lösning men här ligger det mesta i en blå Ikea-påse. Järn, kilar, filar fil-mallar, stövlar byxor och hjälm. Kombidunk och såg blir tyvärr separata kollin.
Hyfsat enkelt att få med och stuva undan.
Ikea-påsar är fantastiska.
 
  • Gilla
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
S
Är det bara min såg som läcker sågkedjeolja när den står..?
 
  • Gilla
Martin_A
  • Laddar…
F
S stugfar skrev:
Är det bara min såg som läcker sågkedjeolja när den står..?
Min gjorde det, löstes genom att byta en orange ”gummibit” Hva-såg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.