Letar efter en signalförstärkare till sommarstuga, men det står aldrig hur långt de räcker. Routern står i huvudbyggnaden på landet och jag önskar få täckning till en sidobyggnad 50 m bort.

Är detta möjligt med en signalförstärkare? Någon som har tips på billig sådan? Eller andra billiga lösningar.

Använder nu internetdelning på mobilen, men surfdatan tar slut snabbt med film och annat.
 
Om du placerar grejorna med fri sikt borde det klara sig utan förstärkare…….. men en kabel är allra bäst.

Protte
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
[länk]
Tack. Den var ju hyfsat billig. 5 km låter ju otroligt om den verkligen klarar det.
 
Vi hade nog inte mer än 50 meter, men vi fick sikta igenom en meterbred lucka mellan två byggnader. Efter att ha testat alla varianter på räckviddsförlängare valde vi denna variant, trots att det verkade lite overkill. På mottagaren stallet, satte vi en gammal router, konfigurerad som accesspunkt. I vårt fall valde vi att ge den samma SSID och passord, så det verkade som samma nätverk. Men om vi hade velat hade vi kunnat göra ett helt separat wifi istället för att göra ett gästnätverk.
Med facit i hand skulle vi gjort detta från början.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Min Unify AP räcker 150m genom två väggar med täckning på 2GHz-banden. Annars så kan du sätta en pringlesburk runt antennen och rikta den på din stuga och sätta en till wifirouter där med en till pringlesburk på sin antenn riktad mot den andra. Sedan ytterligare en router lokalt... 🙂

Detta med pringlesburkarna gjorde en gammal kollega till mig för att få Internet till sin ö. När färjan passerade så slutade det dock att fungera en kort stund...
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.