Jag har nyligen flyttat in till en bostadsrätt enl planlösningen nedan.
Inom kort kommer jag bli sambo i denna lägenhet, vilket gör att det finns par saker vi vill åtgärda – främst en avskild sov-del. (Sängen står nu i vardagsrummet).

överblick.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mitt tanke är att sätta upp en vägg i köket och göra om matplatsen till ett litet sovrum. Väggen skall helst vara så ljudisolerande som möjligt. En idé är att använda glasblock i mitten av väggen (ca 90x180cm) för att släppa in lite naturligt ljus till köket.
Tanken är även att göra ett hål i väggen i vardagsrummet och sätta in en skjutdörr för att skapa en ingång till sovrummet. Väggen ifråga är inte bärande och enl styrelsen har liknande ombyggnationer gjorts.

Nuvarande layout:
före.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plan:
efter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Obs, ska vara skjutdörr, dock har inte Homestyler några passande presets)

Nu till min fråga. Eftersom jag är helt okunnig inom detta område så undrar jag:

  1. Vad kan kostnaden bli för att:
    1. Låta hantverkare slå ut hålet? (dvs bygga väggen själv)
    2. Låta hantverkare fixa allt?
    3. Materiellkostnad, på ett ungefär?
  2. Vad är bästa sättet att ljudisolera väggen?

Jag uppskattar alla tips jag kan få. Jag har försökt läsa på lite och det svåraste momentet verkar vara just hålet för dörren.

Tack på förhand!
 
C
En bra början är att ta reda på vad det är för material i väggen och om det finns några rör eller kablar ivägen som måste flyttas.
 
Huset är byggt 1939. Jag tror att det är någon sorts betongvägg. Rör finns det inte. Ev kablar dock :/
 
cadforall
I de flesta länder, inklusive Sverige, ställs det krav på hur mycket ljud som får höras mellan lägenheter. Det finns också möjligheter att klassificera en byggnad i olika ljudklasser för att marknaden själv ska kunna styra byggandet mot lägenheter med bättre ljudisolering för dem som så önskar. Ljudisolering kan numera vara ett konkurrensmedel för fastighetsägare.
När mätningen är klar har man fått ett resultat som betår av data vid alla 1/3-oktavband mellan 50 Hz och 5 kHz. Det är svårt att konstruera ett regelverk utifrån dessa ljudreduktionskurvor och därför har en standard för framtagande av ett fåtal ensiffervärden tagits fram. Dessa används sedan i byggreglernas kravnivåer. Det vanligaste värdet kallas vägt reduktionstal Rw. Olika anpassningstermer kan också räknas ut för att mer rättvist beskriva den upplevda ljudisoleringen. Anpassningstermerna, C-korrektioner, har införts för att ta hänsyn till olika spektra såsom väg- och tågbullerspektra.
Vid mätning av ljudisolering i vanliga hus kan man inte vara helt säker på att allt ljud transmitterats via skiljeväggen. Sådana mätningar kallas därför fältmätningar och det vägda reduktionstalet betecknas R’w. Reduktionstal utförda i ljudlaboratorium betecknas Rw.

[h=1]Rockwool[/h] 800px-Rockwool.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det framgår inte, men antar du redan haft kontakt med föreningen angående denna ombyggnation?
 
C
filip82 skrev:
Huset är byggt 1939. Jag tror att det är någon sorts betongvägg. Rör finns det inte. Ev kablar dock :/
Betong är det nästan garanterat inte om det inte är en bärande vägg.
 
Vet att den lösningen är rätt vanlig i Stockholm, men jag tycker personligen att det skulle vara bättre med ett sovrum utan fönster.

Isåfall skulle man kunna sätta igen köksdörren (gärna nån sorts fönster upptill för ljusinläpp), göra öppningen mot vardagsrummet som ni tänkt på, och göra ett litet sovrum "bakom" köket, den ytan är ju ändå lite "död".
 
Hur stor blir denna ytan? Spontant känns det ju som att man inte ens får in en säng?

Då huset är byggt -39 är det sannolikt en tegelvägg. Det är inga större problem att riva den själv om den nu inte är bärande. Kolla upp om det går el o.s.v. i väggen. Annars är det ju bara till att ta fram släggan alternativt hyra någon form av kap modell större och såga upp hålet för dörren.

Varför behöver väggen ljudisoleras? Fyll den med mineralull bara.
 
Med tanke på byggåret är det antagligen en slaggvägg. Om den nu mot förmodan skulle visa sig vara bärande. Isf tegel. Då blir det dyrare och en konstruktör måste kontaktas bl a.
Annars är det bara att såga upp med tigersåg med rätt blad. Dammar en hel del så en fördel om lägenheten är tom. Gissar att dwn väggen är ca tio cm tjock.
Var finns avlopp/vatten i köksdelen? Närmast dörren?
Den nya väggen skulle jag ha byggt med 70mm plåtreglar och isolering. Plywood och gips på det.
Skippa glasbetongen och sätt in ett fönster högst upp mot tak ovanför eventuella väggskåp.
Tänk på att om du ska sätta in en infälld skjutdörr så måste du riva ca dubbla dörrmåttet för att få plats med skjutdörrskassetten.
Har du en ritning med mått är det lättare att räkna.
 
JFrisk skrev:
Det framgår inte, men antar du redan haft kontakt med föreningen angående denna ombyggnation?
Ja, det har jag. Och andra har genomfört liknande renoveringar så det ska inte vara några problem.
 
Anna_H skrev:
Vet att den lösningen är rätt vanlig i Stockholm, men jag tycker personligen att det skulle vara bättre med ett sovrum utan fönster.

Isåfall skulle man kunna sätta igen köksdörren (gärna nån sorts fönster upptill för ljusinläpp), göra öppningen mot vardagsrummet som ni tänkt på, och göra ett litet sovrum "bakom" köket, den ytan är ju ändå lite "död".
Den ytan blir lite för liten, ca 1m brett är det där. Så tyvärr är enda alternativet att göra om matplatsen till ett sovrum, om inte man vill ta av vardagsrummet - vilket vi inte vill!
 
falkn skrev:
Hur stor blir denna ytan? Spontant känns det ju som att man inte ens får in en säng?

Då huset är byggt -39 är det sannolikt en tegelvägg. Det är inga större problem att riva den själv om den nu inte är bärande. Kolla upp om det går el o.s.v. i väggen. Annars är det ju bara till att ta fram släggan alternativt hyra någon form av kap modell större och såga upp hålet för dörren.

Varför behöver väggen ljudisoleras? Fyll den med mineralull bara.
Anledningen till varför jag vill ha någon sorts ljudisolering är för att jag går upp mkt tidigare än min sambo. Sovrummet/köket kommer vara väldigt nära så lite ljudisolering i väggen är önskvärt. Nu är min sambo inte särskilt känslig men om det går att göra något relativt enkelt så är det väldigt skönt att inte behöva smyga på morgonen.
 
xibeca skrev:
Med tanke på byggåret är det antagligen en slaggvägg. Om den nu mot förmodan skulle visa sig vara bärande. Isf tegel. Då blir det dyrare och en konstruktör måste kontaktas bl a.
Annars är det bara att såga upp med tigersåg med rätt blad. Dammar en hel del så en fördel om lägenheten är tom. Gissar att dwn väggen är ca tio cm tjock.
Var finns avlopp/vatten i köksdelen? Närmast dörren?
Den nya väggen skulle jag ha byggt med 70mm plåtreglar och isolering. Plywood och gips på det.
Skippa glasbetongen och sätt in ett fönster högst upp mot tak ovanför eventuella väggskåp.
Tänk på att om du ska sätta in en infälld skjutdörr så måste du riva ca dubbla dörrmåttet för att få plats med skjutdörrskassetten.
Har du en ritning med mått är det lättare att räkna.
Ritning:
Kruthusbacken 82 A-B, Poppeln 3, bv-2tr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avstånden är lite svåra att avgöra men matplatsen är 200x210 cm. Vatten/avlopp är på bortre delen av köket, sett från fönstret så det ska inte vara något problem.

Blockglas kan bli rätt snyggt, och förhoppningsvis lite ljusare än bara fönster vid taket. Ex:

gustafsvagen-8-rasunda_167862.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(bilden tagen från en Hemnet-annons)

Ang. skjutdörren så är det med i beräkningen.
 
Jag tycker det var en helt okej lösning med glaset, men jag hade ju börjat med glaset ovanför sängen så man slipper se in i sidan på den. D.v.s. ca 2 block längre upp.
 
Jag menade att ni kunde ha använt en bredare del, inte bara förlänga köksväggen förståss, men jag ser nu när du postat den riktiga ritningen att själva rummet är smalare än på första ritningen du postade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.