Hej forumet,

Tar tacksamt emot tips/förslag på hur ni skulle ha placerat 2st gavelbelysning. Modellen är Philips Hue Resonate.
Gaveln är osymmetrisk med tanke på ingången på ena sidan samt bara ett fönster nedtill. Vi har någon slags grundtanke att belysningen borde vara symmetrisk placerad, men det är inte givet hur med tanke på förutsättningarna.
Utseendet/symmetrin kommer dock ändras när vi bygger ett tak ovanför källaringång enligt min fina rödmarkering på bilden (vi vill sätta gavelbelysningen så att den funkar även efter tak ovanför källaringång är på plats).

Hur skulle ni ha gjort!? :)
 
Bifogar här bilder
 
  • Tvåvåningshus med brunt och beige färgschema och markerad yta för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Philips Hue förpackning och svart utomhusvägglampa monterad på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du bör ju ha en lampa som lyser upp källartrappan så man ser var man sätter fötterna och hittar nyckelhålet. Det betyder ju att den måste vara under taket och rätt nära dörren. Med tanke på att ljusspridningen verkar låg så bör lampan placeras nära taket för att ge ljus i hela trappan.

Den andra lampan vill du väl inte ha så lågt och därmed blir det ju inte en symmetrisk belysning.
 
Y Yllert skrev:
Bifogar här bilder
Jag hade nog bara satt till vänster om fönstret på nedervåningen. Men om det dröjer länge tills ni gör tak över trappan ner så kanske det skulle vara en på höger sida också, men lite knepigare med den placeringen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du bör ju ha en lampa som lyser upp källartrappan så man ser var man sätter fötterna och hittar nyckelhålet. Det betyder ju att den måste vara under taket och rätt nära dörren. Med tanke på att ljusspridningen verkar låg så bör lampan placeras nära taket för att ge ljus i hela trappan.

Den andra lampan vill du väl inte ha så lågt och därmed blir det ju inte en symmetrisk belysning.
En separat källartrappslampa är redan tilltänkt (av annan modell än övriga två), det kanske jag skulle skrivit. Så önskar mest tips hur ni skulle gjort för själva gavelbelysningen =)
 
M
Vad har du för belysning på övriga sidor?

Jag hade i din sits övervägt att strunta i det. Jag är medveten om hur negativt det låter men fasadbelysning kan väldigt lätt bli osmakligt.

Hoppas inte att min åsikt tas på fel sätt.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
M maarkus1 skrev:
Vad har du för belysning på övriga sidor?

Jag hade i din sits övervägt att strunta i det. Jag är medveten om hur negativt det låter men fasadbelysning kan väldigt lätt bli osmakligt.

Hoppas inte att min åsikt tas på fel sätt.
Alla får tycka som dom vill, men vi ska definitivt ha belysning. Kommer bli någon form av belysning på alla sidor. Inte för mycket dock ;)
 
BirgitS
Att ha en lampa som lyser upp kommande trapptak kan nog se väldigt konstigt ut så det kanske räcker med en lampa på den sidan till vänster, dock inte så det lyser in.
 
Kan ni inte sätta en vanlig halvmåne typ scorpios med nedåtriktat ljus i källartrappen. Pastaljus med upp/ned är inte fina.Har man pastalampor så finns det en god chans man också har Carpe Diem skyltar och en stor tavla med New York skyline i vardagsrummet...... Den kommer bli fin när den ärgar lite(y)
Scorpius%2021651030_1.jpg
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
M
Vad är syftet med belysningen?

Det där är inte världens vackraste hus eller mysigaste trädgård precis så att belysa det av skrytskäl funkar inte.
Det står ju en sned gatlampa precis framför räcker inte den till så att man ser var man går?

Sätt ett litet tak precis över källardörren och ett snyggt staket längs trappan som döljer taket. Bygger du tak enligt dina röda linjer kommer det bli allt anat än snyggt.
 
Y Yllert skrev:
Alla får tycka som dom vill, men vi ska definitivt ha belysning. Kommer bli någon form av belysning på alla sidor. Inte för mycket dock ;)
All belysning som inte täcker ett behov är för mycket. Lampor som lyser uppåt på det viset ser sällan bra ut och fyller inget behov. Skippa dem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Att ha en lampa som lyser upp kommande trapptak kan nog se väldigt konstigt ut så det kanske räcker med en lampa på den sidan till vänster, dock inte så det lyser in.
Jo inget alternativ att ha lampa över taket till källartrappen. I så fall till höger om taket
 
M mnils skrev:
Vad är syftet med belysningen?

Det där är inte världens vackraste hus eller mysigaste trädgård precis så att belysa det av skrytskäl funkar inte.
Det står ju en sned gatlampa precis framför räcker inte den till så att man ser var man går?

Sätt ett litet tak precis över källardörren och ett snyggt staket längs trappan som döljer taket. Bygger du tak enligt dina röda linjer kommer det bli allt anat än snyggt.
Jo fasaden är svinful, gammal osv. Fullt medveten om det. Den ska också åtgärdas, men ville här bara få tips hur andra hade tänkt kring just belysning.
Taket ska inte se ut exakt som det röda jag ritade i paint, det var bara en extremt snabb illustration för ungefär var taket kommer hamna
 
I InsidersUnited skrev:
Kan ni inte sätta en vanlig halvmåne typ scorpios med nedåtriktat ljus i källartrappen. Pastaljus med upp/ned är inte fina.Har man pastalampor så finns det en god chans man också har Carpe Diem skyltar och en stor tavla med New York skyline i vardagsrummet...... Den kommer bli fin när den ärgar lite(y)
[bild]
Smaken är som baken, själv tycker jag pastaljus som någon benämnd dom här innan ger ett mycket fint ljus.
Själva armaturen är redan inköpt, så där kommer vi inte ändra oss.
 
Det där kommer bli ett fint hus när ni gjort fasaden(y) Ja den är delad, min stjärthalva tycker att upp/ned ljus fungerar fint på supermoderna hus med skarpa vinklar. Håller man sig till armaturer som passar med byggåret så brukar saker naturligt bli bra.
e9bbf8339e0712bdb78f70d374ebf245.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.