Hej,
Vi har äntligen hittat ett hus (mitt första) som vi är intresserade av att köpa. i besiktningsprotokollet nämns något förhöjda fuktvärden i en tvättstuga/duschrum i väggen intill duschdelen. Detta värde var precis ovanför gränsvärdet enligt besiktningsmannen. Nu har säljarna upprättat ett ärende hos deras försäkringsbolag kring detta.
Om försäkringsbolaget bedömer att fixning går på försäkringen, vad är det som gäller om vi köper huset?
Vad behöver vi som köpare tänka på i detta läge?
 
Hur gammalt är badrummet ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur gammalt är badrummet ?
Det renoverades 97/98.
 
Ok, då är nog badrummet nog helt eller nästan helt avskrivet, dvs låg ersättning om det är en skada. Räkna med helrenovering om det är en stor skada
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, då är nog badrummet nog helt eller nästan helt avskrivet, dvs låg ersättning om det är en skada. Räkna med helrenovering om det är en stor skada
Enligt besiktningsmannen är det inte blött och det gäller ett avgränsat område bredvid duschen och under ett fönster.
Jag pratade med en hantverkare som inte tyckte det verkade vara något större problem och verkade inte behöva åtgärdas direkt. Är lite osäker på hur man bör hantera sådant här då jag aldrig bott i hus i vuxen ålder.
 
Alldeles oavsett är det dags att överväga en renovering då badrummet är så gammalt, förhöjda fuktvärden är en anledning att göra slag i saken direkt. Några betydande pengar från försäkring är inte att vänta på ett så gammalt badrum
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Marida skrev:
Enligt besiktningsmannen är det inte blött och det gäller ett avgränsat område bredvid duschen och under ett fönster.
Jag pratade med en hantverkare som inte tyckte det verkade vara något större problem och verkade inte behöva åtgärdas direkt. Är lite osäker på hur man bör hantera sådant här då jag aldrig bott i hus i vuxen ålder.
Ta gärna en bild från protokollet och ladda upp.
 
Svensk text om besiktning av tvättstuga och bastu, fuktproblem, behov av justering, saknar golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Marida skrev:
[bild]
Inga bilder ?
 
Som sagt, väg in kostnaden för en renovering (i sin helhet) av badrummet i kostnaden för köp.

Det kan visa sig att badrumet måste åtgärdas NU, eller om 5 år. Men räkna med NU i budgeten, och ge bud efter den förutsättningen.

Om försäkringsbolaget ersätter något så blir det minimalt.

En försäkringsersättning kan innebära att badrummet görs om på uppdrag av försäkringsbolaget, i det här fallet med så gammalt badrum, kan ni räkna med ca 70% åldersavdrag eller mer, som ni som fastighetsägare får betala. Ofast bättre att inte låta bolaget utföra vid så stora åldersavdrag. Utan välj själv byggare.

Men säljaren som ju har avtalet med försäkringsbolaget kan välja att kontantreglera, då betalar försäkringsbolaget ut en klumpsumma (ofta ett bättre alternativ vid så här stora åldersavdrag, eftersom man inte får ROT avdrag för åtgärder som utförs genom försäkringsbolag). Men betalningen går till säljaren, som ju är avtalspart till försäkringen.


För några år sedan var här en medlem som upptäckte en vattenskada efter tillträde (fanns misstankar vid köpet), eftersom det var strax efter tillträde tog säljarens försäkrinhgsbolag skadan, den ansågs ha funnits redan när det bolaget hade försäkringen. Säljaren valde kontant reglering, och fick typ 50 000 i ren bonus, som han behöll.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Alldeles oavsett är det dags att överväga en renovering då badrummet är så gammalt, förhöjda fuktvärden är en anledning att göra slag i saken direkt. Några betydande pengar från försäkring är inte att vänta på ett så gammalt badrum
Jag vet inte riktigt vilket värde det var, fanns inte med i protokollet och ingen riskanalys angående det.
Jag hade hoppats på att vi kunde göra något temporärt för att det inte ska bli värre så vi hinner spara lite till renoveringen i alla fall. Husköpet kommer tömma vårt kapital bortsett från nuvarande buffert.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inga bilder ?
Nej, inga bilder värden eller någon riskanalys.
 
M Marida skrev:
Nej, inga bilder värden eller någon riskanalys.
Är det kakel eller våtrumsmatta på väggarna ? Ser det fräscht ut?
 
H hempularen skrev:
Som sagt, väg in kostnaden för en renovering (i sin helhet) av badrummet i kostnaden för köp.

Det kan visa sig att badrumet måste åtgärdas NU, eller om 5 år. Men räkna med NU i budgeten, och ge bud efter den förutsättningen.

Om försäkringsbolaget ersätter något så blir det minimalt.

En försäkringsersättning kan innebära att badrummet görs om på uppdrag av försäkringsbolaget, i det här fallet med så gammalt badrum, kan ni räkna med ca 70% åldersavdrag eller mer, som ni som fastighetsägare får betala. Ofast bättre att inte låta bolaget utföra vid så stora åldersavdrag. Utan välj själv byggare.

Men säljaren som ju har avtalet med försäkringsbolaget kan välja att kontantreglera, då betalar försäkringsbolaget ut en klumpsumma (ofta ett bättre alternativ vid så här stora åldersavdrag, eftersom man inte får ROT avdrag för åtgärder som utförs genom försäkringsbolag). Men betalningen går till säljaren, som ju är avtalspart till försäkringen.


För några år sedan var här en medlem som upptäckte en vattenskada efter tillträde (fanns misstankar vid köpet), eftersom det var strax efter tillträde tog säljarens försäkrinhgsbolag skadan, den ansågs ha funnits redan när det bolaget hade försäkringen. Säljaren valde kontant reglering, och fick typ 50 000 i ren bonus, som han behöll.
Vi har gjort en kalkyl på att det eventuellt skulle behöva göras och vad ett ytterligare lån skulle innebära för vår ekonomi. Det skulle gå bra.

Oj, det känns ju som vanligt hyfs att man gör rätt för sig och inte bara tar pengarna på det sättet. Jag har dock svårt att tro att denna säljare skulle göra så då vi har kontakt med varandra i vardagen.

Tack för tipsen. Jag känner själv att jag hellre skulle vilja välja byggare själv efter noga efterforskning.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det kakel eller våtrumsmatta på väggarna ? Ser det fräscht ut?
I duschutrymmet är det kakel men kaklet slutar ett par cm utanför duschväggen, sedan är det målad väv. När vi var där fanns det inget som såg konstigt ut som jag reagerade på (jämför med badrummet vi har idag i vår lägenhet).
Ett badrum med duschhörna, vita kakelväggar, röda handdukar och fönster med dekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.