A ajn82 skrev:
Jag har aldrig laddat någonstans som inte har en laddbox, så en framtid där alla laddboxar är dc hade gjort noll skillnad för mig.
Jag tror också att det i praktiken skulle göra extremt liten skillnad. De som vill kunna ladda var som helst hade behövt en mycket dyrare laddare liggande löst i bilen. Och den laddaren är fortfarande så liten del av bilens kostnad att bilen inte blivit markant billigare. Jag tror att det skulle göra för liten skillnad i praktiken för att det skall vara värt att göra förändringen.
 
A Avemo skrev:
Jag tror också att det i praktiken skulle göra extremt liten skillnad. De som vill kunna ladda var som helst hade behövt en mycket dyrare laddare liggande löst i bilen. Och den laddaren är fortfarande så liten del av bilens kostnad att bilen inte blivit markant billigare. Jag tror att det skulle göra för liten skillnad i praktiken för att det skall vara värt att göra förändringen.
Jo i dagsläget kan du ju med en mobil laddbox för 3-5000kr ladda med 11kW i samtliga CEE uttag vilket gör att man kan ladda med full effekt på väldigt många platser där fast laddare ej finns.
 
L Liljeros skrev:
Jo i dagsläget kan du ju med en mobil laddbox för 3-5000kr ladda med 11kW i samtliga CEE uttag vilket gör att man kan ladda med full effekt på väldigt många platser där fast laddare ej finns.
Och var det bara DC som gällde så hade man behövt en sådan här liggande i bilen i stället. Blev den en storsäljare skulle säkert priset kunna pressas en del. Men jag tycker för min del att det är värt något att den apparaten är inbyggd i bilen så att man klarar sig med en enklare, kompaktare och billigare laddkabel. Även om det är sällan jag använder den.

https://www.evsolution.se/produkt/d...le Shopping feed&utm_medium=cpc&utm_term=1852
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Och var det bara DC som gällde så hade man behövt en sådan här liggande i bilen i stället. Blev den en storsäljare skulle säkert priset kunna pressas en del. Men jag tycker för min del att det är värt något att den apparaten är inbyggd i bilen så att man klarar sig med en enklare, kompaktare och billigare laddkabel. Även om det är sällan jag använder den.

[länk] Shopping&utm_campaign=Google Shopping feed&utm_medium=cpc&utm_term=1852
För att dra det ännu längre, vad är det igentligen som hindrar att man har hela laddboxen fast monterad i bilen? Hade ju varit trevligt att ha en vanlig dum CEE till CCS sladd liggandes i bilen för att kunna ladda vart man vill där CEE uttag finns…?

Skulle förvisso bli lite bök att få till lastbalanseringen mot huvudsäkringen men i övrigt hade det varit trevligt. Gissar också på att det finns något krav att elektroniken för att skydda anläggningen behöver vara fast monterad
 
L Liljeros skrev:
För att dra det ännu längre, vad är det igentligen som hindrar att man har hela laddboxen fast monterad i bilen? Hade ju varit trevligt att ha en vanlig dum CEE till CCS sladd liggandes i bilen för att kunna ladda vart man vill där CEE uttag finns…?

Skulle förvisso bli lite bök att få till lastbalanseringen mot huvudsäkringen men i övrigt hade det varit trevligt. Gissar också på att det finns något krav att elektroniken för att skydda anläggningen behöver vara fast monterad
Det är ingenting som hindrar. Det hade fungerat om man bestämt sig för den lösningen också. Men det hade möjligen blivit lite mindre flexibelt och större risk att göra fel och skjuta säkringar.
 
Topic är om det är för tidigt att köpa elbil, med tillägget Räckvidd.

Jag har en ytterligare vinkel...

3000mil service bestående av byte av två filter till cupé och byte av bromsvätska på en Mercedes, totalt 1h 45min jobb (som jag är mycket tveksam till tar mer än 1h.

7400kr inkl moms!

2800kr/h tar Mercedes verkstäderna i Stockholm. Enda som kräver ett specialinstrument/kunskap är att nolla service status.

Vi ska nog inte klaga så mycket på Ahlsell och elektrikernas priser.
 
  • Arg
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S
R Robert-san01 skrev:
Topic är om det är för tidigt att köpa elbil, med tillägget Räckvidd.

Jag har en ytterligare vinkel...

3000mil service bestående av byte av två filter till cupé och byte av bromsvätska på en Mercedes, totalt 1h 45min jobb (som jag är mycket tveksam till tar mer än 1h.

7400kr inkl moms!

2800kr/h tar Mercedes verkstäderna i Stockholm. Enda som kräver ett specialinstrument/kunskap är att nolla service status.

Vi ska nog inte klaga så mycket på Ahlsell och elektrikernas priser.
Vad kostar en icke MB-verkstad för samma jobb? Borde ju vara typ halva priset.
 
R Robert-san01 skrev:
Topic är om det är för tidigt att köpa elbil, med tillägget Räckvidd.

Jag har en ytterligare vinkel...

3000mil service bestående av byte av två filter till cupé och byte av bromsvätska på en Mercedes, totalt 1h 45min jobb (som jag är mycket tveksam till tar mer än 1h.

7400kr inkl moms!

2800kr/h tar Mercedes verkstäderna i Stockholm. Enda som kräver ett specialinstrument/kunskap är att nolla service status.

Vi ska nog inte klaga så mycket på Ahlsell och elektrikernas priser.
Timpriset hos Tesla är 2500 kr så de är inte heller speciellt billiga.

/Krille
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vad kostar en icke MB-verkstad för samma jobb? Borde ju vara typ halva priset.
Håller på att kolla upp det.

Landrins i Västerås vill ha 6000. Klart ok timpeng för att åka en liten roadtrip.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Timpriset hos Tesla är 2500 kr så de är inte heller speciellt billiga.

/Krille
Nja, det låter mycket.

Dom har ialla fall inget krav på service..
Det enda jag gjort på min är bytt kupefilter och smörjt bromsoken under 12000mil.
 
  • Gilla
Intuition pumps
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Håller på att kolla upp det.

Landrins i Västerås vill ha 6000. Klart ok timpeng för att åka en liten roadtrip.
Nu är det ju en bit men om du har vägarna förbi så brukar Autoropa utanför Malmö kunna ge hyggliga priser, framförallt så håller de en avsevärt högre nivå än andra MB-verkstäder.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nja, det låter mycket.

Dom har ialla fall inget krav på service..
Det enda jag gjort på min är bytt kupefilter och smörjt bromsoken under 12000mil.
Aldrig bytt bromsvätska? Den brukar dra åt sig fukt och sedan rostar kolvarna i oken.
 
R Robert-san01 skrev:
Aldrig bytt bromsvätska? Den brukar dra åt sig fukt och sedan rostar kolvarna i oken.
Gammal myt, man behöver i praktiken inte byta bromsvätska.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Gammal myt, man behöver i praktiken inte byta bromsvätska.
Nuförtiden får man ju en 2:a på besiktningen om bromsvätska är "förorenad".
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nja, det låter mycket.

Dom har ialla fall inget krav på service..
Det enda jag gjort på min är bytt kupefilter och smörjt bromsoken under 12000mil.
Vet inte riktigt hur jag ska tolka "Nja, det låter mycket"? 🙂

Men 2500 kr är ingen gissning utan vad Tesla faktiskt debiterar (dagsaktuella uppgifter från igår 17/4).

/Krille
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.