JanneJanne123
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Okej. Som jag förstår, äger ingen själv, så har de då tagit bort sensorer som möjliggör viss guidad körning / självkörning som nu fungerar sämre eller inte alls. Och det man kan köpa till är inte lagligt att använda pga avsaknad av sensorer? Eller fattar jag fel? Himla rörigt att försöka bilda sig en uppfattning om en produkt som konsument när produkten hela tiden ändrar sig. Tycker att om man väl har köpt något så borde de inte kunna ta ifrån en det genom att spärra i mjukvaran…
Tro det eller ej, men det finns faktiskt en fördel som ägare med att ”bli av” med dessa sensorer. Anledningen stavas mjukvarukomplexitet, där det blir enklare för Tesla att bara behöva vidareutveckla en version av mjukvaran till alla bilar istället för att behöva ta specifik hänsyn till de äldre bilar som har dessa sensorer. I förlängningen innebär det att man inte lika snabbt hamnar i ett läge där mjukvaran till ens bil slutar uppdateras.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Är man verkligen intresserad av att köpa en Tesla så googlar man nog 30 sekunder innan man kryssar för ett tillbehör för nästan 77 700 kr 😉[länk]

Hela manualen för alla modeller finns också tillgänglig om man är intresserad av t ex vad beta-versionen av total själkörningsförmåga innebär för Model S: [länk]

Finns också många bra forum och facebookgrupper för de som är intresserade.

/Krille
Yes har läst… och det är väl den där sista delen som skaver. Summon osv ”kommer inom kort” vilket då var enligt videon ovan lovat redan 2020?!

Tycker inte du att det är sjukt att ens kunna köpa ett tillbehör som inte går att använda och kanske aldrig kommer att gå innan bilen är såld igen?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tro det eller ej, men det finns faktiskt en fördel som ägare med att ”bli av” med dessa sensorer. Anledningen stavas mjukvarukomplexitet, där det blir enklare för Tesla att bara behöva vidareutveckla en version av mjukvaran till alla bilar istället för att behöva ta specifik hänsyn till de äldre bilar som har dessa sensorer. I förlängningen innebär det att man inte lika snabbt hamnar i ett läge där mjukvaran till ens bil slutar uppdateras.
Okej. Jag förstår. men borde man inte väntar med tvingande mjukvaruuppgraderingar tills man kommit ur betastadiet? Har ju varit common sense i datorvärlden i mer än 30 år. Känns otroligt slarvigt och vårdslöst. Men det är väl Musk i ett nötskal iofs….
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
D
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Okej. Jag förstår. men borde man inte väntar med tvingande mjukvaruuppgraderingar tills man kommit ur betastadiet? Har ju varit common sense i datorvärlden i mer än 30 år. Känns otroligt slarvigt och vårdslöst. Men det är väl Musk i ett nötskal iofs….
Har du kört mycket Tesla och andra bilar egentligen..?

Man kan diskutera mycket runt olika bilar men just mjukvaran är Teslas absoluta styrka, de är hästlängder före tvåan.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
JanneJanne123
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Okej. Jag förstår. men borde man inte väntar med tvingande mjukvaruuppgraderingar tills man kommit ur betastadiet? Har ju varit common sense i datorvärlden i mer än 30 år. Känns otroligt slarvigt och vårdslöst. Men det är väl Musk i ett nötskal iofs….
Andra biltillverkare gör inte såhär, men då blir det andra problem istället, som tex VW som verkar släppa sin senaste mjukvara bara till de uppdaterade årsmodellerna. Tesla har ännu inte gjort så, men det kommer till ett pris av att man effektiviserar sina processer precis över allt man kan. Står inte på någons sida här, men jag förstår vad Tesla är ute efter och kan sympatisera med det.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Har du kört mycket Tesla och andra bilar egentligen..?

Man kan diskutera mycket runt olika bilar men just mjukvaran är Teslas absoluta styrka, de är hästlängder före tvåan.
Styrkor där vision systemet inte klarar låga hinder, och hoppar lite som det vill i detekteringen? Eller att vindrutetorkarna går på i tid och otid?
Aldrig kört en tesla men varit intresserad länge. Men många videos om dess egenheter gör ju ingen bra reklam.
 
D djac skrev:
Har du kört mycket Tesla och andra bilar egentligen..?

Man kan diskutera mycket runt olika bilar men just mjukvaran är Teslas absoluta styrka, de är hästlängder före tvåan.
Beror väl på vad man tycker programvara skall vara bra på. Nav har endel att önska, röststyrning är inget heller som jag skulle säga Tesla är ledande på.

Att den gör OTA uppdateringar på en massa Gb är säkert bra, men jag föredrar att funktionerna fungerar. Ex avläsning av skyltar, parkeringsradar, regnsensor, Matrix lyse mm.

Jag får uppfattningen att Tesla gör allt "annorlunda" för att sticka ut och visa att de är innovativa och nytänkande (eller spara pengar på att inte göra knappar). Ergonomi och användarvänlighet var/är sekundärt.
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Okej. Jag förstår. men borde man inte väntar med tvingande mjukvaruuppgraderingar tills man kommit ur betastadiet? Har ju varit common sense i datorvärlden i mer än 30 år. Känns otroligt slarvigt och vårdslöst. Men det är väl Musk i ett nötskal iofs….
VW, Skoda och Audi är ju fortfarande i Alfa stadiet gällande hela sin mjukvara. Så det beror lite på vilka parametrar man lägger sitt fokus på. Största svagheten på Tesla är just dom där vindrutetorkarna. Självkörningen är ju en sån där "icke nödvändig lyx"
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Beror väl på vad man tycker programvara skall vara bra på. Nav har endel att önska, röststyrning är inget heller som jag skulle säga Tesla är ledande på.

Att den gör OTA uppdateringar på en massa Gb är säkert bra, men jag föredrar att funktionerna fungerar. Ex avläsning av skyltar, parkeringsradar, regnsensor, Matrix lyse mm.

Jag får uppfattningen att Tesla gör allt "annorlunda" för att sticka ut och visa att de är innovativa och nytänkande (eller spara pengar på att inte göra knappar). Ergonomi och användarvänlighet var/är sekundärt.
Så olika vad man gillar. Sätter mig i en EQS och första tanken som slår mig är lite; "Fy så hemskt plottrig och plastig inredning" Långt värre i Audi. Tesla är clean utan massa knappar på lustiga ställen, tänker typ på Audi när dom skulle ha scrollhjul, touchpad etc i mittkonsollen.
Jag vill ha det Cleant och enkelt, gärna med några kanske programmerbara snabbknappar föt t.ex. sätesvärme, defroster (om den behövs?) Men jag är sån att jag nästan aldrig pillar på något i bilens system. Navigering och Spotify typ.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
D
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Styrkor där vision systemet inte klarar låga hinder, och hoppar lite som det vill i detekteringen? Eller att vindrutetorkarna går på i tid och otid?
Aldrig kört en tesla men varit intresserad länge. Men många videos om dess egenheter gör ju ingen bra reklam.
Ok, ja du har alltid kunnat hitta anekdoter om olika produkter, i synnerhet bilar eftersom de alltid varit behäftade med egenskaper, -välj en åsikt så ska jag bekräfta den åt dig!

Det finns de som rapporterar problem med vindrutetorkarna som du säger, det var mycket fler förr och jag har själv märkt stora förbättringar. Jag har ingen egen erfarenhet av Teslor utan parkeringssensorer så jag väljer att inte kommenter, eller förlita mig på skrönor. Har bekanta med bilar på beställning så jag kommer kunna testa live tids nog.

Många prestigeelbilar i umgängeskretsen, alla verkar ha egenskaper och Tesla står ut som absolut bäst i mjukvaruklassen.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Beror väl på vad man tycker programvara skall vara bra på. Nav har endel att önska, röststyrning är inget heller som jag skulle säga Tesla är ledande på.

Att den gör OTA uppdateringar på en massa Gb är säkert bra, men jag föredrar att funktionerna fungerar. Ex avläsning av skyltar, parkeringsradar, regnsensor, Matrix lyse mm.

Jag får uppfattningen att Tesla gör allt "annorlunda" för att sticka ut och visa att de är innovativa och nytänkande (eller spara pengar på att inte göra knappar). Ergonomi och användarvänlighet var/är sekundärt.
Ja men absolut, det var det jag var inne på, man har ju olika tycke och smak, det som någon gillar ogillar en annan men att den är mer mogen och funkar bättre rent mjukvarumässigt anser nog en majoritet.

Jag har väl också en liten förhoppning att matrixfunktionen ska komma men bilarna är ju sålda utan detta så i nuläget kan man nog inte säga att det är ett fel utan en bonus om man får det gratis.
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Yes har läst… och det är väl den där sista delen som skaver. Summon osv ”kommer inom kort” vilket då var enligt videon ovan lovat redan 2020?!

Tycker inte du att det är sjukt att ens kunna köpa ett tillbehör som inte går att använda och kanske aldrig kommer att gå innan bilen är såld igen?
Om det skaver och du faktiskt är intresserad av om t ex summon fungerar igen så är det bara att läsa i manualen jag också länkade till 😉

Ja jag tycker det är sjukt att köpa ett tillbehör som kanske aldrig går att använda - att någon annan frivilligt köper det ändå ser jag dock inte som något problem.

/Krille
 
Modernt bilinteriör, ratt med kontroller, digitala displayer, händer och ben syns, verkar vara en elbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick inte chans att provköra, bara provsitta och klämma och känna lite. Motsvarande mina höga förväntningar.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[bild]
Fick inte chans att provköra, bara provsitta och klämma och känna lite. Motsvarande mina höga förväntningar.
En sån vill jag ha!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
En sån vill jag ha!
Japp
Och nu släpper de SUV också
Men den här med swd och stora motorn passar mig perfekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.