Logad Logad skrev:
På så vis får jag ett visst skydd mot falskskyltare.
G Greger_08 skrev:
laddkabel som är "Made in China" och bli debiterad för massa laddningar på olika plaster i världen nästan månad
Är detta reella problem som faktiskt förekommer eller bara en oro?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Skulle vara 10 gånger bättre om man knappade in sin egen kod i bilen som krypteras med algoritmer från detta millennium..

Kul om man köper en laddkabel som är "Made in China" och bli debiterad för massa laddningar på olika plaster i världen nästan månad 😎
Bättre då att knappa in sin egen kod i en dator ”Made in China” och bli debiterad för massa laddningar på olika platser i världen nästa månad.
 
Skulle inte förvåna mig om det blir ett problem i framtiden..
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är detta reella problem som faktiskt förekommer eller bara en oro?
Tror inte det förekommer och oroar mig inte för det men då det är så enkelt att slå på eller av auto gör jag det ändå.
 
M
J jocke31 skrev:
Nu har vi äntligen gjort slag i saken och har säkrat upp från 20 till 25A. Har ingen ”lastbalansering” (eg. lastbegränsning) så det är skönt att kunna ladda hemma med 11 kW utan att bränna en säkring, vilket hänt vid några tillfällen när vi kört tvättmaskin, torktumlare, några plattor på spisen, ugnen samtidigt som vi laddat bilen. Speciellt vintertid när värmepumpen går igång. Det är inte ens dyrt. Ökningen av elnätsavgiften är 672 kr/år.
Rekommenderas.
Jag har säkrat med 25A men i mitt avtal står det 20A, billigt, rekommenderas 🤩
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Greger_08 och 3 till
  • Laddar…
M
Vad tror forumet om MG4 X power? Gratis att försäkra jämfört med Tesla, snabb som en M3 performance vid rödljusen och samma pris som en id3.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bowman
Är det någon som går i tankarna att köpa en ny dieselbil? :)
Antar att båda sidorna hänger i denna tråden.

För mig lutar det mot dieselbil.
Då har jag gratis laddning på jobbet, och tillgång till att kunna ladda hemma.
Men pallar inte kladdet med kablar, utan ser fram emot att kunna köra 2-3 veckor på en tank osv.

Tycker också att laddhybrid känns som att man dubblerar eventuella problem med två drivlinor som skall samsas med massa elektronik.

Kan någon övertala mig att lägga ~450kkr på en ny elbil istället?
 
Bowman Bowman skrev:
Är det någon som går i tankarna att köpa en ny dieselbil? :)
Antar att båda sidorna hänger i denna tråden.

För mig lutar det mot dieselbil.
Då har jag gratis laddning på jobbet, och tillgång till att kunna ladda hemma.
Men pallar inte kladdet med kablar, utan ser fram emot att kunna köra 2-3 veckor på en tank osv.

Tycker också att laddhybrid känns som att man dubblerar eventuella problem med två drivlinor som skall samsas med massa elektronik.

Kan någon övertala mig att lägga ~450kkr på en ny elbil?
Tja, är bara att läsa på mackens prisangivelse för disel och malusskatten.
enda som skulle kunna få mig att kona en dieselbil är om dieseln vore gratis, men du kanske har tillgång till sådan diesel?
Annars så är en Lexus hybrid ett bränslesnålt alternativ med lägre malus. Men en dieselbil köper man väl bara om man fylla soppa från farmartanken.
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
Bowman
GoC GoC skrev:
Tja, är bara att läsa på mackens prisangivelse för disel och malusskatten.
enda som skulle kunna få mig att kona en dieselbil är om dieseln vore gratis, men du kanske har tillgång till sådan diesel?
Annars så är en Lexus hybrid ett bränslesnålt alternativ med lägre malus. Men en dieselbil köper man väl bara om man fylla soppa från farmartanken.
Ja det blir lite dyrare, men nyare eller helt ny el/laddhybrid i sammma klass som en diesel, i utrustnings nivå osv. Är svårt att hitta alltså.
Vill inte ha Nissan leaf eller nåt sånt, utan snarare v60 cross country eller passat alltrack.
 
M
GoC GoC skrev:
Tja, är bara att läsa på mackens prisangivelse för disel och malusskatten.
enda som skulle kunna få mig att kona en dieselbil är om dieseln vore gratis, men du kanske har tillgång till sådan diesel?
Annars så är en Lexus hybrid ett bränslesnålt alternativ med lägre malus. Men en dieselbil köper man väl bara om man fylla soppa från farmartanken.
Jag har inte tankat sedan midsommar. Behöver nog tanka inom 2 veckor. Sedan blir det nog i februari nästa gång. Kör dieselbil.
 
  • Gilla
  • Wow
Andemannen och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har inte tankat sedan midsommar. Behöver nog tanka inom 2 veckor. Sedan blir det nog i februari nästa gång. Kör dieselbil.
endera använder du inte bilen eller så kör du en MB laddhybrid som är en skvader av elbil/diesel.
nu var frågan en dieselbil, dvs inte en laddhybrid.
själv har jag inte tankat på snart två år 😂 har tidigar kört dieselbil.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Ja det blir lite dyrare, men nyare eller helt ny el/laddhybrid i sammma klass som en diesel, i utrustnings nivå osv. Är svårt att hitta alltså.
Vill inte ha Nissan leaf eller nåt sånt, utan snarare v60 cross country eller passat alltrack.
Beror ju på vad du har för budget. Med begränsad budget så köper man så klart inte en elbil med hyfsad prestanda.
och söker du i nivå passat / V60 så finns knappt några alternativ. dom Ligger väl runt 300kkr
 
Bowman
GoC GoC skrev:
Beror ju på vad du har för budget. Med begränsad budget så köper man så klart inte en elbil med hyfsad prestanda.
Budget ca 450kkr, +-
Och då önskar jag ny eller nästan ny bil.
Kollade in lexusen, verkar ligga ok i pris jämfört med vad jag trott.

Har kollat runt en hel del. Men det lutar åt en ny passat alltrack.
Bor lite illa till, drar båt och andra kärror, och pendlar en del.
Kostnader med malus osv har jag räknat på och tycker bekvämligheten trots lite mer kostnad slår elbil.
 
Mikael_L
Bowman Bowman skrev:
Kan någon övertala mig att lägga ~450kkr på en ny elbil istället?
Nej.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Budget ca 450kkr, +-
Och då önskar jag ny eller nästan ny bil.
Kollade in lexusen, verkar ligga ok i pris jämfört med vad jag trott.

Har kollat runt en hel del. Men det lutar åt en ny passat alltrack.
Bor lite illa till, drar båt och andra kärror, och pendlar en del.
Kostnader med malus osv har jag räknat på och tycker bekvämligheten trots lite mer kostnad slår elbil.
med dom förutsättningarna hade jag köpt en Lexus NX 350 h AWD. Läcker komfortabel bil och snål på soppan.
och så mycket roligare än en tråkig Passat. Ursäkta men är väl nått av det tråkigaste som finns. Men så klart praktisk på alla vis, men på intet vis en bil som ger nån villhakänsla. Men det är så klart personliga preferenser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.