Problem
För dålig lutning (fall) i hängränna. Vatten ligger alltid kvar i hängrännan efter regn. [inte vi som har monterat hängrännan, just saying]

Förutsättningar
  • Det är ca 2 m rak hängränna + rännvinkel innerhörn 90gr + 6 m rak hängränna som slutar med stuprör.
  • Hängrännan är monterad på Rännkrok Kompakt, dvs rännkrokarna sitter monterade på lodrät takfotsbräda. Takfotsplåt går ner i hängrännan.
  • Jag försökte ta loss hängrännan, men den sitter väldigt hårt fast inkilad under takfotsplåten (vilket jag gissar att den ska göra).
  • Hur lösningen estetiskt kommer att se ut är oviktigt.

Lösning?

#1:

Går det att öka fallet på hängrännan utan att demontera takfotsplåten? (verkar mycket jobb med att demontera en takfotsplåt)
Alltså flytta/ändra de befintliga rännkrokarna lite i höjdled UTAN att demontera takfotsplåten och hängrännan….jag tycker inte det borde gå, men jag frågar ändå.

#2:
Är det möjligt att demontera rännkrokarna och montera ställbara rännkrokar istället. Borde inte heller gå, väl? Har svårt att se hur nya rännkrokar skulle kunna monteras utan att hängrännan tas ner (vilket inte går pga hängrännan är inkilad under takfotsplåten).


Vad har ni händiga människor för tips? 😊
 
  • Hängränna med otillräckligt fall visas, märkt med 2m och 6m längder och en pil för vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hängränna med dålig lutning fastkilad under takfotsplåt, markerat löpningsproblem och rännans längd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hängränna med dålig lutning, rännkrok Kompakt monterad på lodrät takfotsbräda med takfotsplåt inklämd ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hängränna längs takkant med otillräckligt lutningsfall markerat med röd pil och texten "6m".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåmeters delen går givetvis att montera lös, när du böjt bort alla krokar in i rännan. Går rännan inte att flytta upp högre, får det göras en mer burdus installation. Antingen flytta upp yttersta kroken, eller så trycker du in mellanlägg, men det är bättre att flytta upp korkarna.
 
Hej

Vik ut krokarna i ändan ska du se att rännan flunkar ut enkelt.
Sen får du flytta/rikta krokarna så du får fall.
Det är enkelt när du satt dig in i demonteringsprincipen.

Lycka till
/W
 
Tack för era svar.
-Helt rätt att det är demonteringen som är problemet.
-Rännkrokarnas hakar har jag såklart lossat.
-Hängrännan sitter ändå som fastgjuten i takfotsplåten, då hängrännan på fasadsidan är inkilad ner i 180gradersbockningen på takfotsplåtens nedersta del, se bild.

Får väl prova lite våld med gummiklubba och se om hängrännan går att få lös. Känns knas att hängrännan sitter så otroligt fast dock.
 
  • Hängränna inkilad i takfotsplåt, detaljbild på fastsittande del med lossade rännkrokar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.