Ligger i planeringsfas för fönsterbyte på stora delar av villan. Huvudanledningen till att byta är att vi har fasta fönster i ett antal rum som ska (kunna) användas till sovrum och då vill vi absolut ha öppningsbara fönster.

Tyvärr tar karmen öppningsbara fönster ofta upp en större del av ytan än hur våra fasta fönster är konstruerade. Med detta skulle såväl ljusinsläpp och yttre utseende försämras betydligt.

Vi är därför på jakt efter någon typ av fönster som ger så mycket glasyta som möjligt. Om detta innebär "vipp"- eller sidohängd variant vet jag inte om det spelar någon roll. Idag sitter enluftsfönster med mått inkl karm är 100x140.

Tacksam för alla råd!
 
Då skall du titta på Velfac fönster. Ingen skillnad på glasyta på fasta och öppningsbara.
 
Såg intressant ut, hittar dock inga återförsäljare norr om Uppsala vilket är 80 mil bort, och de säljer inte till privatpersoner.
 
En riktig bygghandel kan säkerligen hjälpa dig att få hem, det är absolut inga ovanliga fönster. Arkitekter älskar dem och snickare gillar dem något mindre😄
 
Köp absolut inte Velfac rena skiten var med och gjorde plåten runt dom ca 200 allt enligt Velfac regler 2 år senare läckte det in och fönstren fick då tätas om. Detta är inte den enda gången detta har hänt med Velfac fösnterna jag skulle inte stoppa in dom om jag fick dom gratis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.