Hej huset byggt i lättbetong i början på 50-talet. Funderar på att flytta ytterdörren någon meter i sidled pga att en ny trapp invändigt stjäl utrymme. Jag förstår att det inte bara är att såga upp ett nytt hål och flytta på dörren och mura igen det gamla. Det sitter väl någon förstärkning ovanför nuvarande dörr eller?
Någon som kan beskriva hur man förstärker ovanför den nya dörrens placering?
 
Du får fälla in en stålblank över hålet.
 
Tycker man det är enklare att jobba med trä så går det ju lika bra (om man har plats ovanför dörren) att jobba med trä. Man kan ju överväga att göra stolparna i trä också så har man något enkelt att dra karmskruven i.
 
Man riskerar inte att det ramlar ner då man gör öppningen då?
 
och stålblank, vad är det?
 
cubix skrev:
och stålblank, vad är det?
Det är nog stålbalk som menas ;)
 
Förmodligen har Du en lättbetongbalk ligger ovanför dörrhålet, så är vårt hus och garage byggt alla fall.
Jag skulle nog knacka ner putsen (eller vad Du har för väggbeklädnad på insidan) för att kolla hur långt balken når. Behöver Du göra hålet större än balken räcker blir det svårare än att jag kan konstruera lösningen, men förmodligen förlänger man balken alternativt byter ut den mot en längre.
 
Det beror på lite hur tjocka väggar du har, var hålet kommer att sitta. Du kan använda dig av 2st u-balkar som du fäller in på var sida av väggen ovanför ditt blivande dörrhål. Du bultar ihop dem med en bit vägg kvar emellan, upplagen för balken måste vara minst 100mm. Sedan är det bara att såga upp hålet.
 
Väggarna är siporex 27.5 cm
 
Då är det nog Siporexblock med lite cellplast i mitten.... Du kan ge dig fan på att när du ska skruva fast dörren så har du inget vettigt att skruva i på sidorna....

Oavsett om du använder stål eller träbalk, se till att klämma dit något att skruva i. Regelvirke om du använder det som upplag för balken eller bara 22mm plyfa om du fäller in balken i siporexblocken (skulle inte jag göra).
 
Då har Du en siporexbalk ovanför, dom i vårt hus är inte längre än dom behöver vara så troligen får Du göra nåt sånt som Matti_75 beskriver.
Jag skruvade mina karmar i siporexväggarna, Fischerplug av rätt modell och essve skruv håller bra hos oss. Men visst är det enklare och bättre med trä fast dom reglarna ska ju också fästas i siporexen först väl?
 
jo men träreglarna kan man ju fästa lite var man vill, eller limma fast i siporexen.
 
Matti_75, har du möjlighet att maila mig en skiss på hur du menade?
 
MathiasS skrev:
Då är det nog Siporexblock med lite cellplast i mitten.... Du kan ge dig fan på att när du ska skruva fast dörren så har du inget vettigt att skruva i på sidorna....
Lättbetong med en kärna av cellplast borde varit rätt ovanligt i ett hus från -50, min gissning går till massiv lättbetong vilket förvisso är lika eländigt att skruva fast saker i.

Oavsett vad som används som material i balken som läggs i observera bredden på upplagen för att nå tillräcklig trycktålighet. Normalt för lättbetongbalkar är upplag på mellan 200-300mm på varje sida av öppningen om man lägger upp balken på lättbetong. Vid en pelare ner till annat material blir det givetvis en annan lösning men även om du byter ut en lättbetingbalk mot trä eller stål blir upplagslängden i stort sätt densamma.
 
Fick idag lite tips från Beijer"fråga någon som vet". Skickade ett mail igår kväll och blev uppringd idag!!
Han föeslog att jag skulle titta var takstolarna fanns och försöka placera ytterdörren mellan dem, så att säga. Sedan tyckte han som MathiasS att jag skulle ställa 2 st 2"x4" som stöd från golv till tak och sedan lägga en regel ovanför. Där nämnde han ingen dimension, men det kanske går bra med samma dimension på högkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.