Hej!

Har fått skorstensinstallationen underkänd vid besiktning då skorstenen i princip ligger an mot en takstol. Förstår inte hur installationen godkändes vid byggnation för över 10 år sedan.....

Hursomhelst behöver avståndet vara minst 50mm till brännbart material och jag har tänkt att kapa takstolen enligt röd linje i bifogad skiss samt skruva fast en ny på befintlig regel samt distans enligt på orangefärgade områden. Jag får då en distans på ca 90mm (2x45mm reglar). Frågan är då om detta är en ok takstolsinstallation eller om det finns ett bättre sätt?
Oorganiserat vindsutrymme med träväggar, spånskivor, synliga bjälkar och några lagrade föremål. Nedåtblickande perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är bättre att flytta skorstenen.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Ok, låter som en betydligt större operation med nya premoduldelar för att flytta i sidled samt nytt hål i taket. Kan man inte lösa det med att flytta takstolen eller vad är risken med detta?
 
M Mission skrev:
Ok, låter som en betydligt större operation med nya premoduldelar för att flytta i sidled samt nytt hål i taket. Kan man inte lösa det med att flytta takstolen eller vad är risken med detta?
Att bygga ett par nya takstolar och ersätta den som är ivägen är ju ett alternativ, men det lär kräva bygglov.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Båda förslagen är ganska omfattande men är förmodligen de bästa lösningarna rent konstruktionsmässigt men tänker att det borde gå att lösa på enklare sätt men ändå funktionsdugligt, någon som har något annat förslag?
 
Att såga av och försöka modifiera befintlig takstol är det sämsta, du lär aldrig få det starkt och säkert eller för den delen godkänt av bygglovsmyndigheterna.
 
Om du skippar distansen och endast bygger med en ny regel som skruvas direkt på befintlig takstol (så lång som möjlig på båda sidor) så känns det som det borde hålla väl. Du bör dock göra en koll med konstruktör kanske. Då får du 45mm ökat avstånd jämfört med nu, det kanske räcker för att få de 50mm du behöver.
 
Om det finns 5mm tillgodo, mao skorstenen inte ligger an. Så hade jag gjort en helt ny takstol som jag hade skruvat och limmat ihop med nuvarande, Men då sågat bort den delen som blir för nära skorstenen.
Lite samma tänk som Nikorasu ovan, men gör en hel, så kommer den slutgiltigt vara starkare än idag, istället för risk för försvagning.

Om det ligger an, så kan man ju klä den nya takstolen i utrymmet man "jackat" med gis, fiberskva etc , så är det inte längre brännbart. Då tex 2 lager gips i utjackningen. Då blir det bara 20mm kvar. men det är ju inte brännbart material. (Detta kanske någon som kan kaminer kan svara på om det är ok.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.