Jaha alla tyckte man överdrev en gång i tiden, men nu visar det sig att jag vuxit ur min nätverksinstallation och behöver tänka om.

Såhär är det...
För att lätt få ut nätverksuttag till alla rum med minimal påverkan på huset så valde jag att sätta hjärtat i installationen ute på vinden. Här blir kallt på vintern och väldigt varmt på sommaren, så det är ingen bra miljö för NAS eller för avancerad utrustning.
Nu behöver jag göra om det hela och kommer flytta över i en 19” installation med 24portars switch och POE och prylar ifrån Unifi rakt igenom med APs samt kameror osv i huset.
Min NAS har jag svalt och fint i källarrn tillsammans med min router och NVR.

Nu har jag två alternativ i samband med min uppdatering och det är här jag önskar vägledning...

Alt1...
Sätta ett ventilerat 19” rack på vinden (ersätta det jag har). Fortsätt att ha NAS o NVR i källaren.
Bra: Enkel väg att gå.
Dåligt: Blir inte så bra för PoE switchen på somrarna och samtidigt har jag prylarna spridda på olika ställen i huset vilket inte känns genomtänkt då NAS o NVR måste bli kvar i källaren.

Alt2...
Flytta ner allt jag har på vinden ner till källaren och gör min kompletta 19” installation snyggt där nere.
Bra: Då får jag allt på samma ställe och sannolikt en bättre miljö. Där är konstant 20 grader hela året runt.
Dåligt: Alla kablar i huset är dragna upp till vinden och det finns ingen möjlighet att dra om dessa i huset. Flyttar jag ner allt till källaren så behöver jag skarva på vinden och gå med ny kabel ner till källaren. Detta är genomförbart rent praktiskt. Frågan är bara hur man i så fall skarvar för att gå vidare ner till källaren? Kör man i så fall lämpligast en hane in i patchpanelen på vinden som sedan går ner till nya plinten i patchpanelen i källaren?

Vägledning tas gärna emot.. frun tycker detta är tråkigt att prata om. :)

//KaliZ
 
  • Patchpanel och nätverksutrustning med kabeldragningar och PoE-switch på en hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
alt 2 känns rimligast och enklast att genomföra, problemet är ju signalstyrka vid skarvar och grejer.
finns ju en viss risk att en poe extender kommer behövas.
garanterat billigare om den rasar på vinden än din poe switch dessutom.
 
M milspetter skrev:
alt 2 känns rimligast och enklast att genomföra, problemet är ju signalstyrka vid skarvar och grejer.
finns ju en viss risk att en poe extender kommer behövas.
garanterat billigare om den rasar på vinden än din poe switch dessutom.
Tappar man så pass mycket i en skarv mellan patchpanel och rj45 kontakt? Just PoE bitarna, kamera och APs kan jag rent praktiskt dra om om de skulle strula då det endast är EN kabel i dessa rör. Så de blir skarvfria.

jag funderar också på vad som händer om man stompar i skarvkabeln i samma plint som kabeln ifrån huset? Blir det bättre kontakt tro? Det ser ut att finnas utrymme för två trådar i samma slits nämnligen. :)
 
Det finns skarvdon för ftp-kabel med slitskontaktering. Tex
Öppet Cat 6 FTP-nätverkskabelskarvdon som visar interna slitskontakter och metallhölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har gjort några nätverksflyttar, och det som har fungerat allra smidigast i mitt tycke är 110-block.
Du stansar i befintliga kablar, sätter sedan C4-stycken och stansar dit nya kablarna.
Gamla grejer, men går att göra riktigt snyggt.

Annars finns det RJ45 skarvar i metall, med plintar inuti.

Snabbaste alternativet är nog en RJ45 "skarv" som är hona-hona och keystone, dvs passar i panel om du har en sådan panel på vinden.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns skarvdon för ftp-kabel med slitskontaktering. Tex
[bild]
jo de känner jag till, men det känns trist att lägga 70-90kr/st när jag har 25 kablar att skarva.
Så finns det något mera kostnadseffektivt sätt är ju frågan egentligen.
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Har gjort några nätverksflyttar, och det som har fungerat allra smidigast i mitt tycke är 110-block.
Du stansar i befintliga kablar, sätter sedan C4-stycken och stansar dit nya kablarna.
Gamla grejer, men går att göra riktigt snyggt.

Annars finns det RJ45 skarvar i metall, med plintar inuti.

Snabbaste alternativet är nog en RJ45 "skarv" som är hona-hona och keystone, dvs passar i panel om du har en sådan panel på vinden.
Kikade lite på en video för att förstå vad 110block och C4 var för något. :)
Finns det C4 som täcker alla 8 trådarna?
Har du testat att puncha ner två trådar i samma slits...om du vet om det skulle kunna fungera? Dvs om jag skulle kunna skarva i plintarna på min befintliga patchpanel förutsatt att man är noga likt en NASA ingenjör såklart.
 
Hur många portar rör det sig om på vinden? För mig låter multipla skarvar alt en parchpanel när vi snackar PoE och signalstyrka som en dålig idé.

Överväg att flytta allt nedåt i huset men investera i en switch för utomhusbruk som får sitta kvar på vinden som kan mats dina uttag med POE? Roligare att köpa switch än skarvdon dessutom....
 
K Kaliz skrev:
Kikade lite på en video för att förstå vad 110block och C4 var för något. :)
Finns det C4 som täcker alla 8 trådarna?
Har du testat att puncha ner två trådar i samma slits...om du vet om det skulle kunna fungera? Dvs om jag skulle kunna skarva i plintarna på min befintliga patchpanel förutsatt att man är noga likt en NASA ingenjör såklart.
En C4 är för 4st par :)
Jag vet att det går med vanliga teletrådar, men det jag menar är såhär
Kabeldistributionspanel med märkta befintliga och nya kablar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du stansar bef i själva blocket sen de nya i C4:surprised:rna.
De bef hamnat bakom plastskylten, de nya framför, eller ingen skylt och snyggt buntat.

Edit: såg nu att du frågade om den bef panelen!
Alla skarvar är ju uppdelade för att man inte ska trycka i 2 trådar i samma slits, oavsett krone eller 110. Nej, jag skulle inte göra så, även om det kanske, kanske fungerar ish, så är det inte värt det.
 
Redigerat:
M myrstack skrev:
Hur många portar rör det sig om på vinden? För mig låter multipla skarvar alt en parchpanel när vi snackar PoE och signalstyrka som en dålig idé.

Överväg att flytta allt nedåt i huset men investera i en switch för utomhusbruk som får sitta kvar på vinden som kan mats dina uttag med POE? Roligare att köpa switch än skarvdon dessutom....
Alla uttag i huset är dragna upp till vinden, ca 20st.
Sedan sitter även 4st PoE grunkor i panelen. Dessa kan jag enkelt dra om då de inte går genom väggar i huset utan mera ute vindarna och ner i taken ovanifrån. Så själva PoE delarna skulle jag kunna göra om för att få skarvfria. Dessa är max 10m långa så en skarv mera eller mindre kanske inte påverkar på så kort sträcka?

Alla kablar som jag eg vill skarva är för data/tv enbart och för hemmabruk. Så frågan är hur känsligt det är med en skarv på dessa? Längsta kabeln blir ca 20m
 
K Kaliz skrev:
Alla uttag i huset är dragna upp till vinden, ca 20st.
Sedan sitter även 4st PoE grunkor i panelen. Dessa kan jag enkelt dra om då de inte går genom väggar i huset utan mera ute vindarna och ner i taken ovanifrån. Så själva PoE delarna skulle jag kunna göra om för att få skarvfria. Dessa är max 10m långa så en skarv mera eller mindre kanske inte påverkar på så kort sträcka?

Alla kablar som jag eg vill skarva är för data/tv enbart och för hemmabruk. Så frågan är hur känsligt det är med en skarv på dessa? Längsta kabeln blir ca 20m
Om skarvarna är välgjorda och i riktiga skarvdon, dvs inte två på samma plint i befintlig patchpanel så är det inga problem på dem längderna, även POE ska inte vara några konstigheter på dem längderna.
 
  • Gilla
Kaliz och 1 till
  • Laddar…
K Kaliz skrev:
Alla uttag i huset är dragna upp till vinden, ca 20st.
Sedan sitter även 4st PoE grunkor i panelen. Dessa kan jag enkelt dra om då de inte går genom väggar i huset utan mera ute vindarna och ner i taken ovanifrån. Så själva PoE delarna skulle jag kunna göra om för att få skarvfria. Dessa är max 10m långa så en skarv mera eller mindre kanske inte påverkar på så kort sträcka?

Alla kablar som jag eg vill skarva är för data/tv enbart och för hemmabruk. Så frågan är hur känsligt det är med en skarv på dessa? Längsta kabeln blir ca 20m
Även om längderna då kanske inte är ett superproblem det är en hel del att skarva..... Om du redan var inne Ubiquti så är UniFi Switch okay att köra från -5c till +40
 
Jag har nog mera eller mindre bestämt mig nu efter eran input att flytta ner allting ner till källaren.
Kommer skarva kablarna i riktiga kopplingsplintar i skåpet jag har på vinden. Det får bli så helt enkelt. Tack ska ni ha!

Lägger sedan alla nya kablar i ett avloppsrör rakt ner till källaren. Kommer tyvärr ut i taket i källaren då, så jag får fundera lite hur jag viker av 90grader och följer taket till närmsta vägg på ett snyggt sätt med alla dessa kablar. Har ni några tips på det?

//KaliZ
 
tommib
Mera avloppsrör? En 90-gradersböj är ju inget konstigt. Fortsätt sedan i samma sorts avloppsrör i taket, eller i en kabelkanal. Du kan också gå ner direkt i en grövre kabelkanal, typ 60x40 mm. Väljer du en ännu grövre kommer du kanske kunna täcka avloppsröret helt och slipper fundera på det.

Fördelen med kabelkanal jämfört med avloppsrör är att det är mer lättjobbat med ett rakt rör och ett hål i botten (eg toppen) på kabelkanalen och sen ett lock. Kör du varianten med avloppsrör hela vägen skulle jag dra igenom kablarna först innan jag satte ihop allt, det är trögt att dra 20+ Cat6 via en 90-gradersböj.
 
tommib tommib skrev:
Mera avloppsrör? En 90-gradersböj är ju inget konstigt. Fortsätt sedan i samma sorts avloppsrör i taket, eller i en kabelkanal. Du kan också gå ner direkt i en grövre kabelkanal, typ 60x40 mm. Väljer du en ännu grövre kommer du kanske kunna täcka avloppsröret helt och slipper fundera på det.

Fördelen med kabelkanal jämfört med avloppsrör är att det är mer lättjobbat med ett rakt rör och ett hål i botten (eg toppen) på kabelkanalen och sen ett lock. Kör du varianten med avloppsrör hela vägen skulle jag dra igenom kablarna först innan jag satte ihop allt, det är trögt att dra 20+ Cat6 via en 90-gradersböj.
Ja jag har kommit till samma slutsats. Rakt avloppsrör går ju dra i men inte i en 90 graders böj. Ska kolla vad för kabelkanaler som kan passa!!

/KaliZ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.