Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
W Wastafari skrev:
Vi köpte en laddare/FM sändare modell större från temu till ciggutaget när vi skulle bila i europa. Den fick diverse lampor, bla, motorlampan att lysa, fick koppla ur batteriet för att den skulle slockna. Så inte förvånad ifall det va laddaren i slutändan.

Vi kör Kia Ceed kombi 2014
Tydligen är man ett troll om man tror detta.
 
R RalleB skrev:
Spänningsomvandlare?

Förmodar att du menar en vanlig USB laddare i bilens 12v/”cigguttag” ??

Jordfel eller så är ditt batteri typ urladdat, då kan man få olika felkoder.

När laddade du batteriet senast?
Om allt är helt så laddas batteriet vid körning. Separat laddning är när bilen står länge.
 
R Rkarlsson skrev:
Kör ner till en mindre bilverkstad och låt de läsa ur felkoderna. Ingen här kommer ge dig svaret på felet.

Då du ej verkar så bilintresserad så vill du inte köpa på dig en egen felkodsläsare ändå =)
Och ja du kan få en felkod, men du kanske inte ens kan lösa problemet.

Så ner till den lokale verkstan som inte tar 1500 kr i timmen så får du det lätt fixat.
Ett förnuftig och bra svar. 😊
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
L Leif So skrev:
Ett förnuftig och bra svar. 😊
Verkligen. Ofta får man bra svar här, som hans inlägg. Men många i det här forumet är dryga och kräver att man pausar sitt liv och svarar på precis allt, annars är man tydligen dum i huvudet. Lite trist. En del skriker "troll" och förstör trådar. Internet är internet antar jag. Man får ignorera sånt och gå vidare bara. Annars vinner de som är toxic.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Klassiker på BMW.
Verkstaden säger, Nä, det är inget fel och släcker felkoden.
En andra gång gör de samma sak.
3e gången kör de bilen och konstaterar att det inte finns nån signal från en givare.
De byter givare och kunden kommer tillbaka en 4e gång med samma fel.
Om man har tur Googlar nu verkstaden BMW+ABS, ESP mm.
Och får upp att typ 100 gånger av 100 är problemet ABS kransen.....som ju av förklarliga skäl inte går att felsöka på en dator.
Kanske samma på VW ??
Har en SEAT (men komponenter är ju VW/Audi). ABS och antispin tänds "lite då och då" och har därför skaffat en felkodläsare. (ej biltema) Den kan säga vilken sensor som inte fungerar men inte exakt av vilken orsak. Men verkstäderna läser ju med en dator där man kan se signalerna från givare och därmed avgöra om det är bara sensorn eller kransen genom att titta på signalens utseende.
I mitt fall har jag bytt sensorer på bakhjulen en gång. Men nu verkar det snarare vara nån form av elfel orsakat av fukt för felet är intermittent
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
På BMW och de flesta andra mes ESP är det triggerhjul med magneter och givarna är aktiva. Felkoden brukar säga att felet är mekaniskt iom signalen går genom givaren. Upplever att det framför allt är BMW och MB man behöver byta triggerhjul/ABS-ring på och de sitter på drivknuten. Flesta andra har den i tätningen på hjullagret. Får man felkoden mekaniskt fel är nästa steg att kolla triggerhjulet, men då måste knuten lossas från navet och krävs att några länkarmar lossas.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Nu börjar det bli intressant!
Mina sidorutor, som åkte ner av Biltemas spänningsomvandlare, hände sig på en Skoda Yeti 2016. Också en bil i VW-gruppens billighetssortiment.
I övrigt har jag haft många andra rena elfel på den såsom signalhorn, C-lås, givare motorhuv, falsklarm AdBlue m fl. redan när den var 3-4 år gammal.

Kan det vara så att VW generellt har/haft undermåliga leverantörer av elkomponenter?
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Kan det vara så att VW generellt har/haft undermåliga leverantörer av elkomponenter?
Jag skulle säga att VW-gruppens bilar är undermåliga "full stop". Har ägt en Audi i mitt liv och lovade mig själv att aldrig någonsin under några omständigheter äga en bil från VW-gruppen igen. Jag orkar inte lista alla problem jag hade, men rost är givet. Det som dock var spiken i kistan var en bromsskiva som släppte ifrån navet vid en normal inbromsning. Ingen mekaniker jag pratat med efter det har hört talas om att det hänt på någon annan bil.

Det är väldigt synd, för de är trevliga bilar att se på.
 
  • Gilla
  • Haha
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag skulle säga att VW-gruppens bilar är undermåliga "full stop". Har ägt en Audi i mitt liv och lovade mig själv att aldrig någonsin under några omständigheter äga en bil från VW-gruppen igen. Jag orkar inte lista alla problem jag hade, men rost är givet. Det som dock var spiken i kistan var en bromsskiva som släppte ifrån navet vid en normal inbromsning. Ingen mekaniker jag pratat med efter det har hört talas om att det hänt på någon annan bil.

Det är väldigt synd, för de är trevliga bilar att se på.
Ursäkta men en bromsskiva som hålls fast med fyra/fem hjulskruvar, skulle alltså släppt från navet? WTF??

Att fatta beslut på en enda bil från VW-gruppen, gör knappast något annat än en rejält subjektiv och knapphändig beslutsgrund.

Har haft ~10 och polare haft ~20 VW-gruppens bilar och inte haft mer issues än andra märken, så... Inga bekymmer.
 
  • Haha
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ursäkta men en bromsskiva som hålls fast med fyra/fem hjulskruvar, skulle alltså släppt från navet? WTF??

Att fatta beslut på en enda bil från VW-gruppen, gör knappast något annat än en rejält subjektiv och knapphändig beslutsgrund.

Har haft ~10 och polare haft ~20 VW-gruppens bilar och inte haft mer issues än andra märken, så... Inga bekymmer.
Skivan/bromsytan lossnar från skivans nav, inte bilens nav.
 
Isakare Isakare skrev:
Skivan/bromsytan lossnar från skivans nav, inte bilens nav.
Ok, så du/tidigare ägare/mekaniker hade misskött underhållet, eller skadat bromsskivan vid hjulbyten eller fått en dålig bromsskiva monterad, så till den milda grad att skivan gick sönder. Det var droppen som fick dig att aldrig mer köpa en Audi? Du vet att Audi inte gör bromsskivor väl?
 
  • Haha
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ok, så du/tidigare ägare/mekaniker hade misskött underhållet, eller skadat bromsskivan vid hjulbyten eller fått en dålig bromsskiva monterad, så till den milda grad att skivan gick sönder. Det var droppen som fick dig att aldrig mer köpa en Audi? Du vet att Audi inte gör bromsskivor väl?
Prata inte med mig om det, jag bara förklarade vad föregående talare menade med att skivan lossade från navet, du förstod ju inte vad han menade.
 
  • Haha
sysmali
  • Laddar…
Serenando:
Ingen aning varför du lägger in en "flin-smiley" på mitt inlägg #127.

När min Yeti var 4 år (runt 2020) så hade den följande konstaterade elfel:
- Signalhorn stendött.
- Vänster dörr C-lås ur funktion.
- Givare till motorhuv avbrott.
- Falsklarm intermittenta från AdBlue-tank.
- Styrning av sidobackspeglar glapp/överledning.

Jag vill att du svarar ja eller nej på följande fråga:
Är detta helt normalt på en relativt ny, välskött personbil?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Personens arm med blåmärken efter olycka vid arbete med blocknyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Polskor till Pluspol skulle lossas först, med en blocknyckel.

Blev sjukhuset i stället.
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Inte på en B7, det är integrerat med bakhjulslagret och ryker på en bra slant om man köper kvalitet.
Givaren är inte integrerad i bakhjulslagret!
Däremot får givaren signal från bakhjulslagret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.