Sprider sig lindträd på samma sätt som t.ex. lönnar ? Jag skulle vilja sätta lindar och undrar om det kan löna sig att höra sig för om någon har självsådda. Eller måste man köpa plantor ?
 
Jadå, lind växer vilt i åtminstone Syd- och Mellansverige. Däremot så är det ganska sällsynt att den föryngrar sig med frösådd, Sverige är numera i kallaste laget. Det är bara vissa mycket varma och milda år som den kan fröså sig naturligt utom i sydligaste Sverige.

Dock så skjuter lind ivrigt rotskott, dvs den förökar sig vegetativt. Ett lindbestånd kan därmed vara mycket gammalt även om de enskilda träden kanske bara är något hundratal år. Jag har hört att många lindbestånd i mellersta delen av landet är reliker från värmeperioden på bronsåldern - hur sant det är vet jag inte.

Vill man själv dra upp en skogslind från nöt, genom en stickling eller att ta ett rotskott går det däremot bra, då kan man ju ge den rejält med omsorg. Givetvis ska markägaren först tillfrågas innan man börjar knycka hans träd,om man nu inte tar vara på en nöt och drar upp från första början.
 
Tack för svar ! Hur snabbväxande är lind i förhållande till t.ex. ek, ask och lönn ?
 
Snabbare än ek, men inte snabbare än lönn och ask. Mellan tummen och pekfingret, alltså. Linden gillar varma och soliga lägen, och där växer den givetvis fortare än i skuggiga nordlägen... men den är ändå en skuggtålig växt om den bara får rota sig, så om man har lite tålamod så...

Om du ska plantera en allé så kan det vara värt pengarna att köpa på plantskola så att man vet att man får kloner - annars kanske allén får grav slagsida när några träd växer i annan hastighet och fason än de andra.
 
Tack för jättebra svar ! Tycker lindar är väldigt vackra men vi har tillgång till lönn- och askplantor gratis och även lite ekar så vi får se vad vi väljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.