Har just blivit ägare till en beg Festosänksåg med 190 mm klinga och nu kommer givetvis frågorna. Hoppas på hjälp i detta emineta forum.

Skijler tandvinklen på klingor till vanliga handklingor och sänksågar?
MAO kan jag återanvända mina klingor?

Skall det sitta en klyvkniv i standard på gamla modellen (4 år gammal, med 65 mm kapdjup)?
Det förefaller finnas ett fäste men ingen kniv kom med.

Tacksam för hjälp.

Mvh

Peter
 
Beror lite på vilken modell du har. Det fanns en "vanlig" cirkelsåg från Festo som inte var en riktig sänksåg. Dock kunde man plocka av klyvkniven och köra med den som en sänksåg. Kan du skriva modellbeteckningen? T.ex. AT65 har en klyvkniv, men den kan plockas av.

Det går bra att använda andra klingor.
 
´Tandvinkeln bestäms väl av vad du ska såga i för material.

Om du kör annat än orginalklingor så det som kan hända är om skränkningen är större eller mindre så kommer inte gummilisten på skenan att fungera riktigt eller så blir den kass om du byter tillbaka till orginalklinga. Men troligtvis går det nog bra.
 
Du får berätta vad det är för modellbeteckning på maskinen. Det finns sprängskisser på Festools hemsida om man letar på reservdelar. Det är högst sannolikt att maskinen skall ha en klyvkniv. Om du klyver naturligt trä, dvs brädor, utan klyvkniv så kan virket nypa klingan i bakkant även om du sågar med skena. Då blir det mycket farliga kast. Om du uteslitande skall använda sågen med skena till skivmaterial (inte limfogskivor, de kan nypa) så behövs inte klyvkniven. Mitt tips är att kolla efteren klyvkniv som reservdel.
 
Tack för svaren.

Kommer att kolla med säljaren varför inte klyvkniven kom med.
Bedömmer att mina gamla klinger ligger väldigt nära originalklingan i tjocklek och skränkning så gummilisten klarar sig nog på högst någon 10 dels mm.

Kan kolla modell när jag kommer hem.
Dock så passar den till gammla skenan.
Har elektronisk vartalsreglering
Har axelspärr för klingbyte
Skall vara ca 3 -4 år gammal.
Kolen var blygsammt slitna.


Var finner man översiktligt infomration om lämplig tandvinkeln för olika material?

Har bara lärt mig att man skall ha:
- färre tänder vid klyvning (spånavgång)
- fler vid kapning för att få snygga snitt
- låga varv för plastskivor.
- Många tänder för aluminium.

Fler tips?

Mvh

peter
 
GSM-Peter skrev:
Tack för svaren.

Kommer att kolla med säljaren varför inte klyvkniven kom med.
Bedömmer att mina gamla klinger ligger väldigt nära originalklingan i tjocklek och skränkning så gummilisten klarar sig nog på högst någon 10 dels mm.

Kan kolla modell när jag kommer hem.
Dock så passar den till gammla skenan.
Har elektronisk vartalsreglering
Har axelspärr för klingbyte
Skall vara ca 3 -4 år gammal.
Kolen var blygsammt slitna.


Var finner man översiktligt infomration om lämplig tandvinkeln för olika material?

Har bara lärt mig att man skall ha:
- färre tänder vid klyvning (spånavgång)
- fler vid kapning för att få snygga snitt
- låga varv för plastskivor.
- Många tänder för aluminium.

Fler tips?

Mvh

peter
Är troligtvis en AT 65 du har (om du inte blivit lurad och fått en AP 65 som är en pendelhuvssåg)

Om den är köpt i Sverige så är det före 2005 då den inte finns i den 2005 katalog jag har; skulle snarare gissa att den är äldre än 6 år gammal då TS 55:an kom 2003.
 
Redigerat:
Modellen är mycket riktigt en AT65 BE/1 son ni angav.
Säljaren lovade att kolla efter en klyvkniv.

Fråga om linjalen.
Den var förstörd i kanten.
Gummit helt hackigt.
Jag tog bort gummit och provar och spackla hacken med lite 'flytande aluminium' i kanterna (säljs på båtmässan ibland, duger nog till kanter).

Gummiremsan förefaller vara vanligt mellanmjukt gummi.
Köper man Festogummi eller gummi från tex från Kuntze?

Nån som provat att rengöra klingorna från kåda med annat en lacknafta/terpentin?
Såg att det finns speciell rengöringsvätska.
(Har problem att få ner 315 mm klingan i en burk..... hur gör ni?)

Ock så en fråga till.
Har en hygglig passande klinga med 25 mm hål.
Finns det övergångsringar från 25mm till 20 mm (till en liten klinga)
 
I princip onödig att spackla skenan, det är ändå gummilisten som är viktigast. Jag köper Festool´s egna lister (de finns i svart och genomskinlig)

Testa rengöra med ugn rengöring.
 
Jag spacklade listen därför att man rev sig på hacken.
Lite lyxigt men jag gillar att har grejorna i bra skick.

Skall prova ungsrengöring på klingorna.

Mvh

Peter
 
GSM-Peter skrev:
Var finner man översiktligt infomration om lämplig tandvinkeln för olika material?

Har bara lärt mig att man skall ha:
- färre tänder vid klyvning (spånavgång)
- fler vid kapning för att få snygga snitt
- låga varv för plastskivor.
- Många tänder för aluminium.
Lite info om klingor hittar du hos Midhage. Kolla deras produktkatalog som pdf från sid 77 och framåt.

Sid 92 har dom insatsringar, men inte den du efterfrågar, men dom kan fixa det.

Jag beställde lite prylar där för nått år sedan och lade på en charmoffensiv på damen som skötte växeln och försäljning, och fick 50% rabatt.:) Nu hör det till saken att dom är väldigt dyra på sina prylar.
 
Tips & Tricks?

Köpte lite gummi till Festolinjalen idag.
50 mm brett och 2.8 meter långt räcker till 4 byten.

Festo original tror jag kostar ca 110:-
Kuntze sålde för 112:-, men då tillkommer ju lite tejp samt att man får leva med att den är något tjockare än originalet (3 mm istället för drygt 2).

Så så var det med det :surprised:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.