Det låter antingen som att rörmokaren svamlade för att skrämma upp dig, eller så har du missuppfattat vad hen sa.
Det går inte att byta golvbrunn på något enkelt sätt oavsett om klämringen är rätt monterad eller inte. Den har liksom inget med själva monteringen att göra...
För att få upp själva vattenlåset från brunnen behöver man peta bort en del kakelfix som har hamnat snett. inte heller det har något med klämringen att göra eller kräver något byte av hela brunnen.
 
  • Gilla
Bsved och 7 till
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
Det låter antingen som att rörmokaren svamlade för att skrämma upp dig, eller så har du missuppfattat vad hen sa.
Det går inte att byta golvbrunn på något enkelt sätt oavsett om klämringen är rätt monterad eller inte. Den har liksom inget med själva monteringen att göra...
För att få upp själva vattenlåset från brunnen behöver man peta bort en del kakelfix som har hamnat snett. inte heller det har något med klämringen att göra eller kräver något byte av hela brunnen.
han skrev i mailet: ” Det verkar som att golvbrunnen behöver bytas ut på grund av en felmonterad klämring. Detta kan innebära att hela badrummet behöver rivas och renoveras.” Han tar 1500kr för att komma hit och titta. Badrummet är fräscht så jag har ingen lust att riva upp det i onödan. Men jag kanske har rört ihop begreppen och missuppfattat vad han menade. ska kontakta andra rörmokare och höra med dem också
 
  • Gilla
Knnth
  • Laddar…
Rörmokaren lever väl på att byta golvbrunnar, så det är inte så konstigt att hen föreslår det... Som sagt var; Har det funkat i 20 år så lär det inte vara något akut fel.
 
  • Gilla
Senn och 4 till
  • Laddar…
Det värsta som kan hända, är att det kommer in fukt bakom. Vilket skulle leda till att du behövde riva badrummet. Det könns ganska onödigt att riva ett fullt fungerande badum för att om möjligt minska risken för att behöva riva badrummet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
guggen och 30 till
  • Laddar…
Tveksam till om det ens går att se utifrån de där bilderna att klämringen är korrekt eller felaktigt monterad. Det är ju (tyvärr) till 90% täckt av fix eller nåt annat kladd, men den kan likväl vara korrekt monterad där bakom.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
I många fall känns saker hur överdrivet som helst.

Konstruktioner som fungerar helt felfritt i 20 års tid är helt plötsligt helt felaktiga, trots att funktionen har funnits hela tiden. I många fall vill man renovera hela badrummet, även fast det går att ta bort plattor lokalt, åtgärda problemet och lappa tätskiktet på ett fackmannamässigt sätt.
 
  • Gilla
Senn och 3 till
  • Laddar…
P
Peta bort det som ligger innanför/nedan den blå ringen (markerat rött)
Sen ser man tydligt gränsen på vattenlåset (grönt)
När du petat bort spacklet som ligger fel så kan du nog se mer av vattenlåskanten i övre delen av bilden (under det "röda")

Färgglada prickar, plugg i diskhon, vatten, smuts och avfall. Behöver rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Senn och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tycker det ser helt korrekt ut i brunnen. Jag kan t o m se "vävstrukturen" för manschetten som går ned i brunnen och in bakom klämringen. Se gul pil i fotot nedan:

Otydlig, suddig bild med pil som pekar på en oklart definierad detalj, nära en blå föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ut som en manschett från t ex Cascos system för 10-15 år sedan. Även den grå rollbara gummimassan ser ut som Cascos tjockdispersionstätmassa, den som såldes som Aquastop.
 
Redigerat:
  • Gilla
Senn och 8 till
  • Laddar…
Precis. Ska du peta bort något så är det bara nedanför den blå ringen så som @PappasHammare har ritat.
Då kommer du också enklare kunna lyfta ur insatsen för rengjöring.
Börja inte peta på det som ligger ovanpå den på ringen, för då kan du råka komma åt och skada manschetten.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Skrev i mailet? Är det någon rörmokare som varit och tittat live?
 
L
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Skrev i mailet? Är det någon rörmokare som varit och tittat live?
Jag bad om att han skulle komma och fixa lite grejer, bland annat titta på brunnen och vattenlåset. Då bad han mig skicka bilder. Då fick jag det svaret (plus lite annat). Han tar 1500kr för att titta närmare på det, utöver att han kommer och fixar resten. Så det blir nog en annan tror jag.
 
  • Wow
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
L Lelulu skrev:
Jag bad om att han skulle komma och fixa lite grejer, bland annat titta på brunnen och vattenlåset. Då bad han mig skicka bilder. Då fick jag det svaret (plus lite annat). Han tar 1500kr för att titta närmare på det, utöver att han kommer och fixar resten. Så det blir nog en annan tror jag.
Aha, tänker det är lättare att se live vad som är fel. Men jag tror nog som de fleta andra, knacka bort bruket lite försiktigt så du får upp vattenlåset.
 
Rörisen har i alla fall rätt i att du inte kan byta golvbrunn utan att renovera hela badrummet. Men om du inte har problem så låt det vara ett tag till.
 
  • Gilla
Tareson
  • Laddar…
Mitt råd är att inte röra någonting. Vi fick problem med en felmonterad golvbrunn ifjol. Den var från 2009 och försäkringsbolaget står för i princip hela det nya badrummet. Så ifall den får för sig att börja droppa så skulle jag säga att det är dags för en helrenovering.
 
  • Gilla
nylen8007 och 3 till
  • Laddar…
Säkrast är att renovera hela huset. Felmonterade klämringar och fuktpåslag över tid är ett gissel i nivå med enstegstätad fasad i badhus
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.