Kom över en svets som nog faller in under modell äldre! Är en LUNA BL 180. Är det någon som har nån manual liggandes så är jag intresserad.

Vad som skapar lite bryderier är el matningen. Det sitter en gammal plåt handske med en riktigt otrevlig lösning. Jag vill såklart byta detta till en riktig 3-fas CEE, för jag antar att denna svets går på TVÅ-FAS 380 (400) Volt! De två stiften som är ansluten i plåt hansken/stick proppen går ena till vredet och ena till spolen, med GUL krympslang.

Så frågan är skall jaga bara lägga en fas på blå och en fas på brun = TVÅ-faser och skippa nollan? Jord ska såklart åxå anslutas.

huuuva :surprised:
Gammal LUNA BL 180-svets med sliten elanslutning och vit stickpropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vredet går endast att vrida till höger, 380 & 220
Gamla svetskonsol med inställningsvred 220 och 380 volt samt kontakter med tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blå till vredet
Elektriska ledningar och komponenter inuti en LUNA BL 180 svets, inklusive vred och spole.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brun till spolen.
Interna delar av en gammal LUNA BL 180 svets med synlig spole, kabelanslutningar och justervred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20190924_203355.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Taget ur minnet så med reservation för....
Om man lossar skruven i vredet 220/380 så kan man ställa om så att det bara går att vrida 0-> vänster 220. Man bör dock ha bra säkringar då...
Bättre alltså att köra på 380-läget, och ja, det är 2 faser och jord som skall användas.
 
  • Gilla
hama65 och 1 till
  • Laddar…
F
Jag hoppas du har rätt pris på CEE-handsken för risken är överhängande att du dubblar priset på svetsen när du skruvar dit det.... typ.
 
  • Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jag har lillebror 150 utan batteriladdare...
Som första svets i samlingen så gjorde den att jag kom igång i vilket fall. Så helt värdelös tycker jag inte den är, allt är förvisso en prisfråga...
Med en 1a framför och en 0a bakom det jag gav för min för 5 år sen så får man självfallet en modern, lätt, maskin med massvis med elektronik i som kan gå sönder...
 
F
T Toffe.L skrev:
Jag har lillebror 150 utan batteriladdare...
Som första svets i samlingen så gjorde den att jag kom igång i vilket fall. Så helt värdelös tycker jag inte den är, allt är förvisso en prisfråga...
Med en 1a framför och en 0a bakom det jag gav för min för 5 år sen så får man självfallet en modern, lätt, maskin med massvis med elektronik i som kan gå sönder...
Nu vet jag inte vad du gav men visst, absolut. Men det är en helt annan grej att svets med också. Men den allmänna bilden här är att en skruvdragare värd att använda börjar på 2800kr ungefär så förstår jag inte varför motsvarande svets inte skulle kosta runt 10-20kkr?
 
Jag klarar 95% av mitt svetsbehov med en Unitor likriktare av 60-talsmodell som jag köpte begagnad för 90 euro för ungefär 10 år sedan. Med den har jag svetsat allt från traktorredskap till små maskindelar och bärande konstruktioner till byggnader. Det går att svetsa ned till 1,5 mm plåt med den och det grövsta jag har svetsat var 30mm plåt
Köpte i förrfjol en likadan för 50 euro att ha i reserv.
Man behöver inte lägga ut någon förmögenhet för att få en bra svets.

Din svets däremot ser ju ut att vara en växelströmssvets?
Stämmer det?
En växelströmssvets har inga dioder som likriktar strömmer efter transformatorn.
Sådana svetsar är ingenting att ha. Jag har haft en Esab växelströmmare och det var ett rent elände. De enda stickorna som riktigt ville brinna var OK46 och de ger kallsköra fogar som spricker om de belastas hårt i minusgrader. Dessutom är slaggen grötaktig och bildar ofta slagginneslutningar.
Om det är en växelströmmare så föreslår jag att du slaktar den och säljer kopparn för kilopris så är du redan en bit på väg mot priset på en gammal likriktare.
En massa "moderna" figurer vet inte skillnad på växelströmssvetsar och äldre likriktare så ibland kan man få fina likriktare mer eller mindre gratis för att säljaren tror att de är växelströmmare.
 
Denna BL180 måste ju ha nån typ av likriktare i sig då den även funkar som batteriladdare. Kanske det den skall ses som...
 
Hej!

Då kommer såklart frågan hur man avgör om det är en likriktare eller växelströmmare! Hur ser en likriktar brygga ut i en svets? Eller skall jag ta multimetern och mäta mellan jordklämman och svetshandtaget!
 
Redigerat:
Fyra eller fler plåtar med en diod per plåt, fler plåtar om det är trefas som ska likriktas...
 
  • En likriktare med flera metallplåtar och en diod monterad, på en verkstadsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
T Toffe.L skrev:
Fyra eller fler plåtar med en diod per plåt, fler plåtar om det är trefas som ska likriktas...
hm, en sån däringa manick tror jag inte finns, om det inte är gömd inne i spolen! Skall dock göra en djupare kontroll ikväll.
 
F
H hama65 skrev:
hm, en sån däringa manick tror jag inte finns, om det inte är gömd inne i spolen! Skall dock göra en djupare kontroll ikväll.
Du skulle ju kunna krångla till det ordentligt och mäta på sekundärsidan annars.
 
Min "lillebror", 150, är utan likriktare...
 
Jag hittar ingen likriktare på min. :(
 
F
H hama65 skrev:
Jag hittar ingen likriktare på min. :(
Då skall du antingen skrota den och sälja kopparn du hittar eller vara noggrann i valet av pinne och veta att när du får bra resultat så är du en jäkligt bra svetsare.
 
Jag har fått lära mig att växelströmare har fasta kablar och att det på likriktare går att skifta kablarna, stämmer detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.