Cruzze Cruzze skrev:
Nej det är helt tydligt det. Samtidigt har TS ju tagit in tre offerter, kollat upp firman (5 år gammal, 11 anställda, F-skattesedel, rätt branschtillhörighet, etc) så nåt är ju fel. Snickare är visserligen ingen skyddad titel men man tycker ju nånstans att seriösa inom skrået borde agera. Men man kanske är helt ointresserade av att inte vilja buntas ihop med alla pajaser...
spelar år verkligen nån roll företag säljs ju får nya ägare företag med bra kredit och flera år gamla är poppis oss bluffare att köpa
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S super10 skrev:
tror inte att snickarskrået är inblandat i detta praktexempel på ett amatör jobb
Detta är klåpare som omöjligt fått bygg-linjen på gymnasiet. Inte heller kan de vara självlärda genom praktik.

Tror det är deras okunskap om svensk standard och svenska förhållanden. Är det utländska gubbar så är det ett väl utfört arbete relativt den standard de har i sitt hemland.
Exv. vissa arabländer och öststatsländer har lägre (formella) krav på byggprojekt och så länge det är funktionellt så är det estetiska sekundärt.

Sätter en peng på att gubbarna som utförde arbetet var/varit medborgare i annat land och tagit med sig sin expertis till stackaren TS.

En annan möjlighet är att montörerna varit på fyllan dagligen under arbetets gång. Andra förklaringar till det horribla jobbet som utförts hos TS kan jag inte komma på. Kan ni?

Edit: Till Hildor: hur kommunicerade du med gubbarna på golvet? Obehindrat i svenska eller förelåg viss grad av språkförbistring och/eller teckenspråk? Och/eller engelska?
 
M Matte Bygg skrev:
Detta är klåpare som omöjligt fått bygg-linjen på gymnasiet. Inte heller kan de vara självlärda genom praktik.

Tror det är deras okunskap om svensk standard och svenska förhållanden. Är det utländska gubbar så är det ett väl utfört arbete relativt den standard de har i sitt hemland.
Exv. vissa arabländer och öststatsländer har lägre (formella) krav på byggprojekt och så länge det är funktionellt så är det estetiska sekundärt.

Sätter en peng på att gubbarna som utförde arbetet var/varit medborgare i annat land och tagit med sig sin expertis till stackaren TS.

En annan möjlighet är att montörerna varit på fyllan dagligen under arbetets gång. Andra förklaringar till det horribla jobbet som utförts hos TS kan jag inte komma på. Kan ni?

Edit: Till Hildor: hur kommunicerade du med gubbarna på golvet? Obehindrat i svenska eller förelåg viss grad av språkförbistring och/eller teckenspråk? Och/eller engelska?
Matte bygg. Läser du tråden så har Hildor redogjort för hur kommunikationen med allt från chefen till ”snickarna” föregått.
 
M Matte Bygg skrev:
Detta är klåpare som omöjligt fått bygg-linjen på gymnasiet. Inte heller kan de vara självlärda genom praktik.

Tror det är deras okunskap om svensk standard och svenska förhållanden. Är det utländska gubbar så är det ett väl utfört arbete relativt den standard de har i sitt hemland.
Exv. vissa arabländer och öststatsländer har lägre (formella) krav på byggprojekt och så länge det är funktionellt så är det estetiska sekundärt.

Sätter en peng på att gubbarna som utförde arbetet var/varit medborgare i annat land och tagit med sig sin expertis till stackaren TS.

En annan möjlighet är att montörerna varit på fyllan dagligen under arbetets gång. Andra förklaringar till det horribla jobbet som utförts hos TS kan jag inte komma på. Kan ni?

Edit: Till Hildor: hur kommunicerade du med gubbarna på golvet? Obehindrat i svenska eller förelåg viss grad av språkförbistring och/eller teckenspråk? Och/eller engelska?
Den äldre svenske herren - inga problem
Äldre utländsk herre - mycket svårt o förstå vad jag sa o gansjatveksamt många ggr vad han menade. Han använde händer en del för att visa vid fönster o lister.
Yngre utländsk kille - bröt men hade inga problem o förstå varandra. Han hade påpekat en del med deras arbete men ”dom kunde hade” dom äldre sagt, så det han sa var väl inte så mycket värt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Den äldre svenske herren - inga problem
Äldre utländsk herre - mycket svårt o förstå vad jag sa o gansjatveksamt många ggr vad han menade. Han använde händer en del för att visa vid fönster o lister.
Yngre utländsk kille - bröt men hade inga problem o förstå varandra. Han hade påpekat en del med deras arbete men ”dom kunde hade” dom äldre sagt, så det han sa var väl inte så mycket värt.
Där har du en del av förklaringen till det undermåliga och icke fackmannamässiga arbetet.

Det kommer lösa sig för dig för firman i sig är väl seriös? Om det mot förmodan ej löser sig till ditt bästa så kan du hänvisa till denna tråd och att du kommer uppmana alla här att sprida sin negativa erfarenhet av företaget. Hoppas du inte hamnar där och allt blir bra tillslut.
 
M Matte Bygg skrev:
Där har du en del av förklaringen till det undermåliga och icke fackmannamässiga arbetet.

Det kommer lösa sig för dig för firman i sig är väl seriös? Om det mot förmodan ej löser sig till ditt bästa så kan du hänvisa till denna tråd och att du kommer uppmana alla här att sprida sin negativa erfarenhet av företaget. Hoppas du inte hamnar där och allt blir bra tillslut.
Ja än verkar dom ganska seriösa eftersom de sagt de vill åtgärda och att det inte ser bra ut - frågan är bara hur dom åtgärdar. Jag skulle ju vilja att de gör om allt - utan glipor o fog, samt gör girade hörn lr vad det hette, som en god gest, men då måste dom ju ta ner allt
 
H Hildor skrev:
Ja än verkar dom ganska seriösa eftersom de sagt de vill åtgärda och att det inte ser bra ut - frågan är bara hur dom åtgärdar. Jag skulle ju vilja att de gör om allt - utan glipor o fog, samt gör girade hörn lr vad det hette, som en god gest, men då måste dom ju ta ner allt
Precis dom måste ta ner allt och börja om från start annars så får dom aldrig ordning på det (kanske inte då heller?)
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
Har följt tråden med stort intresse, vi fick bytt alla fönster, balkongdörrar och entredörr för några år sedan. Alu-beklädda kvalitetsfönster, yttre plåtinklädning mot fasad. Jobbet tog två dagar - alla enheter sattes upp dag 1 och sedan listades det dag 2 + småpiff som persienner, plåtjobb, att dutta i vitt på spikskallar osv. Vi blev mycket nöjda, de fixade det perfekt även där det var en vägg som var litet sned enligt vattenpasset.

Kommer inte ihåg hur många de var men ca 5 pers plus arbetsledare som kom förbi då och då. Det var fönstertillverkarens egna montörer och snickare som jobbade, alla kanske inte talade svenska men det spelade ingen roll eftersom vi mest pratade med arbetsledaren.

Jag blev väldigt förvånad över det du presenterar här Hildor, det är under all kritik som så många redan påpekat. Extra tråkigt var det att läsa om ditt möte med chefen och deras förslag till "lösning", och att de skyller på huset.

De saker jag reagerade mest på var att man inte gersågat listerna i hörnen, alla obegripliga glipor, att man inte satt en hel list över fönster/altandörrpartiet, alla de uppflisade snitten pga rutten teknik och/eller sågklinga. Och då talar jag bara om insidan...

Som jämförelse och för dig att ha som minnesbild av vad man ska vänta sig så skickar jag en bild på där det var svårast för montörerna pga en svagt lutande innervägg på övervåningen. Inga glipor finns någonstans, dikt an mot vägg överallt, perfekt funktion på altandörren till vänster i bild och givetvis en hel överliggande list över dörr och fönster, perfekt gersågat i vanlig ordning i hörnen med knivskarpa snitt. Enda skulle vara att man missat att dutta i en färgklick såg jag nu när jag granskar bilden...

Välinstallerade fönsterlist och dörrparti, perfekt gersågade utan glipor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut där altandörren ansluter mot golv och den gamle listen, här fick de ju såga av litet på den pga bredare lister än tidigare:

Välmonterade, snedskurna och vita lister vid golv och vägghörn utan synliga glipor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag önskar dig lycka till med att få ordning på denna installation och du ska inte acceptera att man kladdar med fogmassa för att dölja alla fadäser. Det förekommer inte ett gram fogmassa såvitt jag vet i vår installation.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
lärjungen
H Hildor skrev:
Jag skulle ju vilja att de gör om allt - utan glipor o fog, samt gör girade hörn lr vad det hette, som en god gest, men då måste dom ju ta ner allt
Självklart skall de ta ner alla felaktigt utförda foder och sätta nya. Ingen tvekan. Om jag hade gjort det där arbetet hade min chef tvingat mig att ta ned varenda en och göra om, och det med rätta. De som gjort det behöver utan tvekan lära sig hur man gör.
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Har följt tråden med stort intresse, vi fick bytt alla fönster, balkongdörrar och entredörr för några år sedan. Alu-beklädda kvalitetsfönster, yttre plåtinklädning mot fasad. Jobbet tog två dagar - alla enheter sattes upp dag 1 och sedan listades det dag 2 + småpiff som persienner, plåtjobb, att dutta i vitt på spikskallar osv. Vi blev mycket nöjda, de fixade det perfekt även där det var en vägg som var litet sned enligt vattenpasset.

Kommer inte ihåg hur många de var men ca 5 pers plus arbetsledare som kom förbi då och då. Det var fönstertillverkarens egna montörer och snickare som jobbade, alla kanske inte talade svenska men det spelade ingen roll eftersom vi mest pratade med arbetsledaren.

Jag blev väldigt förvånad över det du presenterar här Hildor, det är under all kritik som så många redan påpekat. Extra tråkigt var det att läsa om ditt möte med chefen och deras förslag till "lösning", och att de skyller på huset.

De saker jag reagerade mest på var att man inte gersågat listerna i hörnen, alla obegripliga glipor, att man inte satt en hel list över fönster/altandörrpartiet, alla de uppflisade snitten pga rutten teknik och/eller sågklinga. Och då talar jag bara om insidan...

Som jämförelse och för dig att ha som minnesbild av vad man ska vänta sig så skickar jag en bild på där det var svårast för montörerna pga en svagt lutande innervägg på övervåningen. Inga glipor finns någonstans, dikt an mot vägg överallt, perfekt funktion på altandörren till vänster i bild och givetvis en hel överliggande list över dörr och fönster, perfekt gersågat i vanlig ordning i hörnen med knivskarpa snitt. Enda skulle vara att man missat att dutta i en färgklick såg jag nu när jag granskar bilden...

[bild]

Så här ser det ut där altandörren ansluter mot golv och den gamle listen, här fick de ju såga av litet på den pga bredare lister än tidigare:

[bild]

Jag önskar dig lycka till med att få ordning på denna installation och du ska inte acceptera att man kladdar med fogmassa för att dölja alla fadäser. Det förekommer inte ett gram fogmassa såvitt jag vet i vår installation.
Ja arbetsgången hade man önskat kunde varit snabbare (med tanke på att vi har en bebis oxå så blev sovrutinerna störda i 7 dagar), första dagen gick det segt som tusan och de 2 sista gick det i ultrarapid för de ville väl bli klara på fredagen.Vi hade inga foder/lister förrän på torsdagen då de började sätta upp det.
Jag hade även kollat upp de större firmorna som brukar vara dyrare men även där finns det en de varningar om att dom inte är bra så jag tänkte att jag kör på en lokal snickare och sen beställer vi fönster själv med/genom dom.
Vi ska ha alu på utsidan o trä invändigt om jag förstod det rätt. Jag sa jag ville ha alu för det underhållsfria, även u-värde pratade vi om. Jag har bett dom maila en "teknisk beskrivning" på fönsterna så jag kan se vad som beställts till oss.

Ja mötet gick väl sådär, nu tog vi en cool approach eftersom vi ville veta hur de skulle fixa o så men det blev inte helt som vi tänkt.
När jag pratade med chefen igår så skulle de byta ut de lister som det var "fel" på, alltså slarvigt gjort, men kommer inte vara nöjd ändå, allt ska ner.
Jag la ut nån bild på isoleringen/drevningen och när jag satt o förkovrade mig i nån bild så ser jag att det var rätt stora glipor på vissa ställen så idag drog jag ner 2 lister och det var knapert med drev på vissa ställen, kommer posta upp dom bilderna strax.

Hela jobbet känns väldigt slarvigt genomfört, eller rättare sagt har det nog inte funnits kompetens till att utföra jobbet på ett korrekt sätt har jag förstått. Jag har svårt för att tro att man kan slarva sig igenom så mycket.
Som någon annan skrev är det kanske annan standard i andra länder men här är så mycket regn o blött tidvis så det måste kunna hålla tätt så det inte ruttnar.

Ditt jobb såg ju en del bättre ut än vårt, har oxå hört hos andra vänner jag snackat med att de är så pass noga att de går o duttar i alla spikhål med lite färg.
Jag är lite orolig för hur de ska fixa detta, alltså om de har kompetens hos sig som kan göra det snyggt. Jag vet att de är 11 anställda och 2 (+ en lärling) var hos oss och de gör ju även andra byggen som mark osv, vet inte hur många som är snickare.
När han frågade vilken av de 2 snickarna han skulle skicka igen så sa jag ingen, du får skicka någon annan i teamet.

Fortsättning följer!
 
Som jag skrev här ovan så satt jag o förkovrade mig i bilderna jag tagit på det miserabla jobbet, kom förbi drevningsbilderna och såg när jag förstorade att det var rätt stora "hål" här o var i isoleringen så jag blev nyfiken. Om de hade satt dit mer eller ej. Bröt upp 2 lister och det ser inte ut som att de har varit och pillat något mer på isoleringen utan det ser rätt tomt ut på vissa ställen. Där det är som värst tror jag bara man ser drevningen från utsidan, dvs inget alls är inskjutet från insidan. Jag är osäker på om drevningen ligger rätt till oxå, den filmen jag såg på Youtube så la dom den dubbel lixom, o sköt in den med en plastbit som följde med drevet, så den blev som ett U med botten av U'et innåt så att säga.Så ser det inte ut att vara gjort här, om det spelar nån roll.
 
  • Fönster med bristfällig isolering och synliga "hål" i drevningen runt karmen, markerat med vit cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Felaktigt isolerat fönster med stora luckor i isoleringen och en öppen drevningsfilm synlig ovanför fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen isolering med synliga hål och otillräcklig drevning runt ett fönster, som visar dåligt isoleringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oavsiktligt synlig isolering och drevning genom öppet utrymme under fönsterlist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hildor skrev:
Som jag skrev här ovan så satt jag o förkovrade mig i bilderna jag tagit på det miserabla jobbet, kom förbi drevningsbilderna och såg när jag förstorade att det var rätt stora "hål" här o var i isoleringen så jag blev nyfiken. Om de hade satt dit mer eller ej. Bröt upp 2 lister och det ser inte ut som att de har varit och pillat något mer på isoleringen utan det ser rätt tomt ut på vissa ställen. Där det är som värst tror jag bara man ser drevningen från utsidan, dvs inget alls är inskjutet från insidan. Jag är osäker på om drevningen ligger rätt till oxå, den filmen jag såg på Youtube så la dom den dubbel lixom, o sköt in den med en plastbit som följde med drevet, så den blev som ett U med botten av U'et innåt så att säga.Så ser det inte ut att vara gjort här, om det spelar nån roll.
Det är för att utesluta kallras
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
O Opus skrev:
Det är för att utesluta kallras
Nä det vill vi ju inte ha..
 
En sak som slår mig, som amatör vad gäller snickeri: jag skulle aldrig acceptera en klinga till kap/ger-sågen som producerar snitt som fransar sig på det viset, varenda snitt ser uppfläkt ut. Inte ens med min grova klinga som jag sågar trallvirke med har jag sett något liknande, den skär som en laser mer eller mindre. Sedan finns ju fintandade klingor som man har till sånt här jobb med foder och lister av div slag, med ännu mer laserlika kvaliteter i snittet.

Så med tanke på att de som monterat dina fönster tycks vara helt okunniga om verktyg och metoder så är det uppenbart att de inte ens uppnår amatörstatus, tyvärr. Att gersåga hörnen på fodren inne blir helt omöjligt om man inte vet hur man ska göra och inte har skarpa lämpliga verktyg och maskiner. De klarade ju inte ens att göra vanliga kapningar så det ser vettigt ut.

Så här ser det ut i ett av de minst perfekta gerade hörnen (alla innerfoder är gersågade i hörnen):
Ojämnt gersågat hörn av dörrfoder med synbart fransigt snitt och dålig passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag känner inte till om det är ett absolut måste att det ska vara gersågat där men det är vad jag är van att se inomhus, ser naturligt ut för ögat.
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
Det ser verkligen inte ut att vara utfört av någon med utbildning.
Många hobbysnickare skulle gjort det bättre.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.