Vi flyttar till en kommun som bestämt att eldstad med fastbränsleeldning ej får installeras. Var hittar jag kaminer MED skorsten som eldas utan fastbränsle? Och vad räknas till fastbränsle? Ved, ja så långt är jag med men mer? ;)
Tacksam för svar /Anna-Panna
 
Klippt ur Kalmars eldningspolicy:

Med fastbränsle menas t.ex. ved, pellets, briketter, flis och spån.

Återstår att elda med gas eller olja, men det är kanske inte aktuellt? ;)
 
Redigerat:
Man tackar! Ja, då var det som jag trodde... Jo, det kan nog bli aktuellt med gas eller gel - frågan är bara om/var man kan hitta SNYGGA kaminer! Någon som vet?
 
Vi har visserligen en traditionell gasolkamin, men så vidare värst snygg är den ju inte. Mysfaktorn med en sådan är noll utöver värmen den alstrar. "Kaminer" som eldas med gel är väl mest för syns skull? Lite mysigt med något som flammar men inte så mycket mer.

Eldmakaren verkar ha gasolkaminer som försöker efterlikna vedkaminer, komplett med fuskvedträn och allt. :)
 
Tackar än en gång; annars får det bli en sån där utan skorsten som man eldar med etanol. De är rätt snygga. Ha det!
 
Hur är det med eldningsförbudet om man använder en kamin med katalysator? Med en sådan får man i princip bara vattenånga ur skorstenen...
Har själv en Vermont Castings katalysator kamin, helt osannolikt bra!!
Man proppar den full på kvällen och morgonen efter så glöder det fortfarande.. och ur skorstenen kommer ånga!! otroligt hög verknings grad samt rena utsläpp...
Mina grannar däremot har sånna där helt värdelösa spiskassetter.. De fullständigt spyr ut svart vämjelig rök så man blir helt vimmelkantig.. Då kan man ju verkligen förstå om man förbjuder dylik eldning i vissa kommuner.

Men med en bra tvåstegs förbränning kan jag inte förstå om man inte skulle kunna få dispens. Dessa kaminer har ju utvecklats just med tanke på de allt hårdare kraven att minska miljöfarliga utsläpp...
 
Hej och tack för svar! "Man proppar den full på kvällen " - med vad då undrar jag? Är det fastbränsle är jag ju körd. Låter onekligen intressant, berätta mer! /Anna
 
Det är ju ved... men eftersom den inte släpper några nämnvärda rökgaser tänkte jag att man kanske kunde kringgå förbudet..och få dispens? Men myndigheter brukar ju tyvärr vara rätt fyrkantiga i sådana här frågor..
 
Tack för svar! Har du en braskamin eller gjutjärnsspis? Kollade på deras hemsida men blir inte klok på vilka som har katalysator. Ska nu fråga byggnadsnämnden om detta kan godkännas. Anna
 
jag har en Intrepid II i gjutjärn, men de har en större som heter Defiant också som jag tror har Kat. Det finns även andra kaminer som har tvåstegsförbränning utan Kat även dessa har väldigt rena utsläpp.
Jag köpte min begagnad på blocket för tre tusen sen renoverade jag den satte i ny Kat och bytte ut lite delar som tidigare ägaren lyckats bränna sönder.. Slutsumman hamnade på ca 5000:-

kolla detta klipp från youtube om tvåstegs förbränning:
http://www.youtube.com/watch?v=qzSiQ3dkgiw&NR=1

här kan du läsa lite om Vermont Castings kaminer:
http://www.kalmarbrasvarme.se/Gjutjarnskaminer/nameup/2/Camina.html

Lycka till,
Mvh Njitnjau
 
H
Varför ska du absolut elda och förstöra miljön om det ändå inte är för uppvärmningen. Har du pengar över så kan du väl slänga upp några solfångare. Eller kanske välja en annan kommun. Att sabotera kommunens utveckling är väl bara bakåtsträvande, var glad i stället att någon tänker.
 
Holmertz: Finns det något trevligare än att sitta och mysa och diskutera, inlindad i en filt, på kvällen och titta på solfångaren. Den sprakar så härligt vid temperaturväxlingarna...

Man skulle av inlägget kunna tolka det som att du eventuellt med viss sannolikhet övertolkar kommunernas utveckling och sambandet mellan vedeldning och miljöförstöring...

;)
 
holmertz skrev:
Varför ska du absolut elda och förstöra miljön om det ändå inte är för uppvärmningen. Har du pengar över så kan du väl slänga upp några solfångare. Eller kanske välja en annan kommun. Att sabotera kommunens utveckling är väl bara bakåtsträvande, var glad i stället att någon tänker.
Jaha, så det är ok att elda i syfte att värma upp sitt hus? Då gör det inget med miljöförstöring???? Vi ska ha både solfångare och jordvärme så försök inte att få det att låta som om vi inte bryr oss om miljön. Det är ju just därför jag frågar om katalysatorkaminer. Jag tycker dessutom det är tramsigt av kommunen att inte tillåta trivseleldning - hade ju varit skillnad om vi skulle elda varje dag året runt men det kan ju varenda normal människa räkna ut...
 
Med tanke på statsbidraget (det har väl iofs upphört nu, men...) för att installera biobränsle t.ex. pellets istället för olja låter det märkligt att en kommun har rätten att besluta på tvärsen mot det. Hade det varit min kommun hade jag dubbelkollat det om jag hade velat elda med ved.

Vilket slags miljöförstöring som är resultatet av eldning med förnyelsebart material kan man ju undra. Är det dålig förbränning som är problemet?
 
apotekarnes
Får man fråga vilken kommun detta handlar om. Jag tycker det låter sjukt att förbjuda istallationer för fastbränsle. Oljeeldning är framtiden va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.