Hej! Köpte kedjehus för 2 år sedan och har en äldre granne som låter träd växa in över gränsen och ogräs frodas på sin tomt som också påverkar oss.

Som högst har hon ogräs på 1,2m, högt räcke på 1400. Ser för jävligt ut, men måste man inte klippa ner och hålla det i schack ?

På bild nummer på är gräset uppe över 400mm.
 
  • Ogräs som växer över 400mm höjd framför ett trästaket med trafikskyltar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgrenar som växer över en staketlinje med högt ogräs framför och ett kedjehus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Lilllen och 16 till
  • Laddar…
Trädet här har inget med att det växer över hos oss att göra, det ligger på framsidan där bilder ej är bifogade ännu
 
  • Haha
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Hon kan kanske är sjuklig och svårt att ta hand om tomten. Du kanske kan bemöda dej med att erbjuda henne hjälp o sluta att klaga om din granne på ett forum.
 
  • Gilla
  • Älska
tobbe9012 och 101 till
  • Laddar…
Får grannen odla hur mycket ogräs som helst?
Svar Jesus Adam. Ja. Det får grannen. Grannen får odla i princip allt utom hampa.
Vad dig anbelangar tänker jag mig att ett trevligt och tidskonsumerande fritidsintresse hade kunnat ge dig annat att fundera på.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
gaia och 115 till
  • Laddar…
Köp granntomten om du vill bestämma över den, eller erbjud dej att klippa ogräset kostnadsfritt åt grannen
 
  • Gilla
  • Älska
tobbe9012 och 44 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Hon kan kanske är sjuklig och svårt att ta hand om tomten. Du kanske kan bemöda dej med att erbjuda henne hjälp o sluta att klaga om din granne på ett forum.
Har bemött henne väl och erbjudit mig att klippa och vårda det själv när jag är igång. Men tackas det nej så undrar man.

Det finns väl ändå en lag på att det inte kan se ut för som helst eller påverka mig.

Citerar "
allmän regel om hänsyn mellan grannar, nämligen: ”var och en ska vid nyttjande av sin egen eller annans fastighet ta skälig hänsyn till sin omgivning”. I jordabalken regleras också vad som gäller för exempelvis träd och buskar.

En tomt kan ju uppfattas som ovårdad om det är mycket växtlighet. Tränger exempelvis kvistar, grenar eller rötter in över din tomtgräns kan du ha rätt att ta bort dem om de orsakar olägenhet. Men du får inte skada grannens växtlighet och grannen bör alltid själv få möjlighet att ta bort den rot eller gren som växter in över din tomtgräns.

- Om du tror att åtgärden kommer att innebära skada av betydelse för grannen måste du kontakta grannen så att hen själv kan utföra åtgärden, säger Lena Rönngren. "
 
  • Haha
  • Gilla
tompas11 och 9 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Får grannen odla hur mycket ogräs som helst?
Svar Jesus Adam. Ja. Det får grannen. Grannen får odla i princip allt utom hampa.
Vad dig anbelangar tänker jag mig att ett trevligt och tidskonsumerande fritidsintresse hade kunnat ge dig annat att fundera på.
Hänvisar till tidigare kommentar. Gud vad bittra ni är 😆
 
  • Gilla
  • Haha
Erik_91 och 9 till
  • Laddar…
Nyckelorden i citatet är 'över din tomtgräns'. Vad som sker på andra sidan tomtgränsen har du inget som helst inflytande över. Och ska inte ha heller.
 
  • Gilla
  • Älska
gaia och 50 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Köp granntomten om du vill bestämma över den, eller erbjud dej att klippa ogräset kostnadsfritt åt grannen
Det sistnämnda är gjort och även nekat. Hennes son skulle hjälpa henne.

Sett om vårat och hennes hus, men intresset för trädgården är svalt.

Citerar ett inlägg"

allmän regel om hänsyn mellan grannar, nämligen: ”var och en ska vid nyttjande av sin egen eller annans fastighet ta skälig hänsyn till sin omgivning”. I jordabalken regleras också vad som gäller för exempelvis träd och buskar.

En tomt kan ju uppfattas som ovårdad om det är mycket växtlighet. Tränger exempelvis kvistar, grenar eller rötter in över din tomtgräns kan du ha rätt att ta bort dem om de orsakar olägenhet. Men du får inte skada grannens växtlighet och grannen bör alltid själv få möjlighet att ta bort den rot eller gren som växter in över din tomtgräns.

- Om du tror att åtgärden kommer att innebära skada av betydelse för grannen måste du kontakta grannen så att hen själv kan utföra åtgärden, säger Lena Rönngren. "

Tack, mvh
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Nuförtiden ropas det mycket på att låta bli att klippa de monokulturella gräsmattorna och istället satsa på äng och högt gräs. Bra för bin och andra pollinatörer.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Chr3 och 53 till
  • Laddar…
wildeside
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Får grannen odla hur mycket ogräs som helst?
Svar Jesus Adam. Ja. Det får grannen. Grannen får odla i princip allt utom hampa.
Vad dig anbelangar tänker jag mig att ett trevligt och tidskonsumerande fritidsintresse hade kunnat ge dig annat att fundera på.
Satan!!!!!
Kanske måste börja klippa o ansa på min tomt som består av 25-35 kvm klippt gräsmatta och 4800 kvm vildvuxen snårskog och blomsteräng. Innan någon granne får spader på mej.
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 18 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nyckelorden i citatet är 'över din tomtgräns'. Vad som sker på andra sidan tomtgränsen har du inget som helst inflytande över. Och ska inte ha heller.
Växtlighet över gränsen har jag visst det inflytande över.
 
  • Haha
  • Gilla
tompas11 och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nuförtiden ropas det mycket på att låta bli att klippa de monokulturella gräsmattorna och istället satsa på äng och högt gräs. Bra för bin och andra pollinatörer.
Tomten är på 300kvm. Löjligt 😂
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Minski och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Grannen får ha växtlighet på sin tomt som omgivningen uppfattar som oestetisk.
 
  • Gilla
Chr3 och 42 till
  • Laddar…
Det som hänger över är en sak men ogräs på hennes egen tomt... Finns inga gränser vad folk vill lägga sig i.

Jag hade kontrat med att jag stör mig på dig och tänker klippa det som hänger över på min tomt så håll dig på din.👎😤
 
  • Gilla
  • Haha
Hammarfall och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.