Har en större alltan som tidigare ägare har byggt. Färgen på altanen släpper och misstänker att de kan ha använt husfasaden eller rent av fel färgsort. Jag har inte råd att bygga nytt.

Min fråga är, ska jag bara olja med olja för att träet ska skydda sig på de kalla fläckarna eller kan jag måla med tänkande färg som är anpassad för altanen över allt och när mer av den gamla färgen lossnar så bara pensla jag på med mer färg?
 
Det enklaste är såpabehandling eller naturlig olja utan pigment, då slipper du dessa "problem".
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det enklaste är såpabehandling eller naturlig olja utan pigment, då slipper du dessa "problem".slipper va
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det enklaste är såpabehandling eller naturlig olja utan pigment, då slipper du dessa "problem".
Slipper vad, att färgen lossnar? Problemet är att huset mitt är svart och lik så det stora trädäcket med staket. Det kommer bli en stor omställning i så fall.

Kan man bara olja på de rakt av både på färgen som sitter och på de partierna som är bara utan färg och så gör man de efter hand som färg släpper och blir en kall fläck på altanen.
 
  • Gilla
pdnor
  • Laddar…
A Anemon86 skrev:
Slipper vad, att färgen lossnar? Problemet är att huset mitt är svart och lik så det stora trädäcket med staket. Det kommer bli en stor omställning i så fall.

Kan man bara olja på de rakt av både på färgen som sitter och på de partierna som är bara utan färg och så gör man de efter hand som färg släpper och blir en kall fläck på altanen.
Slipa bort allt och olja/såpa in. Lägg gärna ut en bild också :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Slipa bort allt och olja/såpa in. Lägg gärna ut en bild också :)
Är det inte ett stort projekt. Hyr man maskin då?
 
  • Vått trätrall på en bakgård med en skottkärra och en vit uthusbyggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Våt träaltan med svarta räcken och pergola med solskydd, potentiellt stort projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Anemon86 skrev:
Är det inte ett stort projekt. Hyr man maskin då?
Några timmar, du behöver inte hyra en stor golvslip, räcker med en bra vanlig.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Några timmar, du behöver inte hyra en stor golvslip, räcker med en bra vanlig.
Måste inte all färg bort?
 
är inte virket imprignerat? det räcker väl att blåsa bort färgen med högtrycken
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
S Stefansod68 skrev:
är inte virket imprignerat? det räcker väl att blåsa bort färgen med högtrycken
Så snabbt lossnar färgen ej
 
Som jag ser det har du fyra alternativ:
1. Bäst; byt trallen, vilket du inte vill.
2. Slipa bort färgen. Vilket betyder att du behöver slipa hela altanen, inklusive de redan färglösa delarna annars blir det skillnad. Se först till så skruvskallarna inte ligger för nära ytan, det är ingen katastrof om man slipar skruvskallarna men bättre om man inte gör det.
3. Låt färgen lossna i sin egen takt. Såklart enklast men kanske inte så kul att ha en flammig, fläckig altan i flera år. Det färglösa träet behöver du egentligen inte olja för skyddets skull. Tryckt trä klarar sig ändå. Däremot ljusnar det markant om det inte oljas, så för en något mörkare nyans är det en god idé att olja.
4. Blås bort färgen med högtryck. Jag säger nej. Du har redan konstaterat att färgen inte släpper så lätt och du riskerar att skada träet med högtrycken.

edit: med tanke på Mathias tips nedan lägger jag till ett femte alternativ. 😉 Får väl bli alternativ 0 då det är enkelt och kan ge ett väldigt gott resultat med lite tur, dvs testa det först.
0. Låna/hyr en altantvätt och se om det får bort färgen/påväxten.
 
Redigerat:
Det där ser ut som dåligt underhållen trall med påväxt på......är du säker på att det är färg?

Om det verkligen är färg skulle jag sätta slippapper med korn 40 i slipmaskinen och slipa. Tråkigt jobb men det är ju gjort på ett par dagar.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Håller med MathiasS, så brukar det bli om man nån gång tex oljat och inte tagit hand om det.

Jag hade nog börjat med att tvätta altanen, kanske tex hyra en Bona Power Scrubber om det inte räcker med handkraft.
 
K
Ser ut som lasyr och den kan släppa om man lagt på det vid något fuktigt virke. Skulle borsta/slipa bort det värsta sedan lasera nytt med svart pigment, dock senare när det är torrt och fint väder ute med stabila temperaturer.
 
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Håller med MathiasS, så brukar det bli om man nån gång tex oljat och inte tagit hand om det.

Jag hade nog börjat med att tvätta altanen, kanske tex hyra en Bona Power Scrubber om det inte räcker med handkraft.
Jag har i förra veckan redan med handkraft tvättat altanen. Den såg värre ut innan
 
A Anemon86 skrev:
Jag har i förra veckan redan med handkraft tvättat altanen. Den såg värre ut innan
Försök förstå om det är lasyr eller färg, om så är nog den bästa lösningen att slipa om det skall bli riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.