Hej,

Jag tillverkade ett nytt staket hösten 2014 med helt nytt virke, givetvis inte impregnerat. Problemet är att färgen tyvärr lossnar på staketet.

Färgen inköptes i färgaffär och vi förklarade vad den skulle användas till dvs nybyggnation av staket. Vi fick då förslaget att använda färg X. Tyvärr så verkar detta med facit i hand varit ett felaktigt råd.

Staketet är gjort enligt konstens alla regler dvs all träyta är först oljebehandlat, grundmålat och färdigmålat 2 ggr varav enbart sista gången efter montering av staket var gjord. Alla andra strykningar har gjorts inomhus i garage.

Jag inser nu i efterhand att det optimala hade varit att snedsåga både reglar och staketbrädor för förbättrad vattenavrinning. Men skall färgen verkligen släppa så som den gjort efter bara en vinter?

Läser man runt en del så ges rådet att inte måla staketbrädor med färg innehållandes akrylat eftersom dessa brädor målas runt om.

Utan att nämna färgtillverkaren så är egenskaperna följande för färgen:

X är en täckande, vattenspädbar, halvmatt täcklasyr baserad på en unik kombination av alkyd- och akrylatbindemedel för målning av trä utomhus. Kombinationen av högkvalitativa bindemedel och hög pigmentering ger oöverträffad väder- och ljusbeständighet med en mycket god flexibilitet och bevaring av glans.

X är en täcklasyr för målning av större träytor utomhus, typ fasader, staket etc., vilka tidigare varit obehandlade, laserade eller täcklaserade med olje- eller akrylatbaserad färg.

X är lättapplicerad och innehåller biocider som skyddar färgfilmen mot mögel och alger.

En riktigt utförd systemmålning med Grundolja, Utegrund och X ger en stark och motståndskraftig yta under många år.


Hur går jag tillväga nu, vad jag förstod så kan man inte måla över den befintliga färgen med oljefärg?

Färgleverantören kommer hem till mig på måndag, vad har ni för råd till mig. Tiden jag lagt på göra staket uppgår troligtvis till över 100 timmar och är gjort för att stå i många år, givetvis med ommålningar i beräkningarna.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
När jag skulle måla utemöblerna fick jag som tips att gå lös med stålborste innan färg för den skulle riktigt bita i trät och som färg fick jag fönster färg av bra kvalité som rekommendation
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Mätte du fukthalten i träet innan du målade?
 
En gissning,antagligen var trät fuktigt och har krympt. Färgen är inte tillräckligt elastisk och spricker som följd. Målar man på nytt virke är det säkrast med slamfärg eller en ren oljefärg. Hur går man vidare nu? Troligen får du skrapa bort lös färg och måla om. Se till att olja in allt ändträ ordentligt.

Skittrist när du lagt ner mycket jobb på ett staket som ser riktigt fint och välbyggt ut. Hoppas någon annan här kan komma med en mirakellösning:)
 
Mikael_L
Jag tycker det ofta brukar sägas att tryckimpregnerat i princip inte kan målas första året. Att det inte är någon ide att försöka förrän andra sommaren, då har virket torkat och de ytligast liggande impregneringsvätskorna/ämnena har tvättats bort, typ.
 
Jag tror att med både alkyd och akrylatfärg håller ej färgen om man målar på liggande ytor, där vatten blir stående, färgen orkar inte hålla emot detta. Tror det brukar stå typ "för målning av alla typer av ytor, dock inte liggande ytor såsom tak.
Återkom gärna med svar från tillverkaren, detta är intressant. Jag hoppas att du får hjälp med detta, lycka till!
 
Till att börja med, det är INTE tryckimpregnerat.

Fuktmätning gjordes inte, virket var nytt från brädgården.

Leverantören har varit här idag och enligt dem beror det på att reglar och staketbrädor inte är snedsågat och att det därmed tränger in vatten i trät.

Rådet var att snedsåga staketbrädorna och slippa rent reglarna för att därefter göra om målningen med samma färg dvs olja, grundfärg och täckfärg.

Givetvis så här i efterhand så skulle jag snedsågat allt från börjat men känns ändå lite surt att det blir så här efter endast en vinter. Enligt leverantören så skulle problemet varit likvärdigt med en oljefärg vilket jag kanske inte håller med om.

Bortsett från snedsågningen så är det välgjort:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Oj, jag missade tydligen ett "inte" där ... :surprised:
 
Ja det där med att måla på hyvlade ytor som ska vara utomhus är knepigt, tipset med stålborste är riktigt bra. Färgen ligger liksom upp på när man använder hyvlat virke, är det dessutom inte snedsågade så att vattnet kam rinna av så släpper färgen nästan garanterat.

Surt att det nu har blivit så här men det går ju att fixa.

Vilket färgsystem har du använt?
 
  • Gilla
daak
  • Laddar…
Tror inte ett skit på att det handlar om att snedsåga eller inte. Jag har förvisso staket endast på en kortare sträcka men valde att ha det rakt och blaska på lite extra färg på toppytan. Det är flera år sedan jag gjorde det och inte fasen har färgen trillat av för det.

Jag använde någon Alcro "fönsterfärg", exakt modell kan jag inte minnas längre.

Dock håller jag med om att det är en bra ide att snedsåga. 17 grader ska det vara.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Jag tror faktiskt inte snedsågat är den totala lösningen heller. Har tittat på en hel del andra staket som inte är snedsågade men som inte fått dessa färgsläpp. Tittade bl.a på ett med staketbrädor satta som i svagt lutande U och där brädorna inte var snedsågade. Här syntes ingen skillnad på de brädor som satt helt horisontalt jämfört med de som var snedsåga längre upp i U-formen vilket det dock borde gjort om teorin med snedsågade staketbrädor stämmer. Detta staket är målad med Jotun oljefärg. Skulle verkligen snedsågningen hindrat mig från att få dessa problem där färgen släpper helt och hållet? Man kan se att både grundfärg och täckfärg har släppt men att däremot grundolja är kvar på de partier där färgen släppt.

Tittade nyss på ett staket med reglar som inte var snedsågade och som var så gammalt att större delen av reglarna var täckta med mossa. Fanns inte en tendens till färgsläpp även om färgen givetvis var ordentligt matt.

Reglarna är hyvlade men staketbrädorna är ju sågade och där släpper färgen också. Problemet beror som sagt enligt leventören på att vatten trängt in i trätt. Men visst tusan kan man tycka att det borde hålla längre än en vinter? Alla brädor är grundoljade, grundmålade och täckmålade 2 ggr runt om. Leverantören menade på att det bästa hade varit att ställt alla brädor i grundolja i ett par dagar men hur många gör det egentligen? Leverantören menade också på att man får räkna med att måla om ofta på ett staket. Visst, man får räkna med en del underhåll på ett staket men här blir det mer problem när det släpper i stora flaggor vilket kräver mer grundarbete vid ommålning gentemot ett oljemålat staket som mattats med åren men som går att måla om utan skrapa bort stora delar av färgen jämfört med mitt fall där jag måste få det trärent på grund av att färgen släpper.

Frågan är ju också hur bra trätt står sig invändigt med åren. Rekommendationen när man hör sig för är att brädor som målas runt om inte skall målas med akrylat. Min far rev ner sitt balkongstaket målat med akrylat , förvisso med ett antal år på nacken, och där var brädorna helt ruttna invändigt.

Känns som jag skulle fått rekommendationen att måla med en ren oljefärg istället vilket är försent nu när skadan redan är skedd. Nu kan jag inte måla över det med oljefärg.

Färgen är Colorex Solid V grundat med först olja och sedan oljegrundfärg från samma leverantör.

Vad hade ni gjort?
 
Skulle tro att du har haft för hög fuktkvot i träet innan det målades.
 
Nu vet jag inte hur du lade på oljan. Oftast får man inte vänta med grundfärgen för länge då grundoljan blir för hård och minskar vidhäftningen. Oftast ska man grundmåla redan efter en halvtimme när man torkat bort överskottet. Men det skiljer ju givetvis mellan olika leverantörer hur man ska göra.

Bara en reflektion från min sida.
 
Själva målningen är gjord enligt tillverkarens anvisningar.

Vad är det som gör att du tror att fuktkvoten varit för hög i träet vid målningstillfället? Värsta släppen på reglarna är vid skarvarna, dock är ändarna målade enligt samma princip som resten dvs grundolja. grundfärg och 2 strykningar täckfärg. Verkar ändå som fukt tränger in och trycks ut annan väg vilket leder till färgsläpp. Syns på dessa partier tydligt att grundolja finns kvar men att färgsläppet har skett mellan grundolja och grundfärgen dvs det är grundoljan och grundfärgen som släpper. Så det känns som att ytterligare olja på dessa partier inte avhjälper problemet vilket leverantören menar på.
 
Jag upplever att färg har en tendens att släppa från hyvlat virke. En stålborste eller ett omålat år kan avhjälpa problemet. Det kan mycket väl vara fukthalt jag råkat ut för oxo.
Den sidan jag brukar välja är den ohyvlade. Färgen sitter bättre där.
Brädändarna brukar jag ställa i en oljeburk en stund innan grundmålning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.