Hej,
Vi skall putsa vårat hus och funderar på vilken vit färg vi skall använda. Vi vill inte ha för mycket gul ton i färgen då vi är rädda för att fasaden kan kännas smutsig, inte minst när det är snö ute.

Därför funderar jag på att köra klassisk vit, dvs NCS S 0500-N. Denna har inget inslag av gult, är ganska ljus men även lite kall. Är det någon som har erfarenhet av denna färg på fasad? Hur upplevs den i olika ljus? Är den för kall? Skall man kanske ändå bryta lite?

Till det vita har vi tänkt att köra en mörkare grå som med något gult i. Finns en färg som heter NCS S 6502-Y som vi har fastnat för. Är det någon som har erfarenhet av den?

Mycket tacksam för era kommentarer/erfarenheter etc.
Ha en fortsatt bra kväll!!
 
Jag hade kört på s 0502-y även om jag inte gillar den kulören inomhus. Den blir behagligt vit utomhus. Men hur den står sig mot snö vågar jag inte uttala mig om. Däremot kommer den gråa kulören s0500-n bli riktigt tokvit under soliga dagar.

Sen kommer 6502-y uppfattas som neutralgrå utomhus. Men det kanske inte är den neutrala gråa kulören du är ute efter.
 
Hej och tack för ditt svar. Vi är lite rädda för att 0502-y kan kännas "smutsig" mot snö tex. Å andra sidan är det ju inte snö so ofta här i södra sverige :).

Precis som du skriver, är det ju en risk för att s0500-n kommer bli för vit en solig dag......men kanske någorlunda ok ändå.... får nog testa att måla en yta i s0500-n och "känna" mig för. Testa hur den ser ut i olika ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.