Hej,

Jag försöker specificera vilken typ av glas jag vill ha till vitrinluckorna i en möbel jag ska få byggd, och jag skulle gärna hitta ett konkret exempel online som jag kan visa upp.

Jag vill nämligen ha riktigt mörka sotade/rökfärgade glas. Alla exempel jag hittar är för svagt sotade så att säga.

Exempel från IKEA:

Ett modernt inrett vardagsrum med tavlor, en glasvas, grenar och ett mörkt skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.ikea.com/se/sv/p/glassvik-vitrindoerr-svart-roekfaergat-glas-90291660/

Jag vill ha mörkare än detta. Med släkt belysning (ljusslinga inuti skåpet) ska man inte se in alls. Med tänd belysning ska man se in men mer ”nedtonat”.

Har någon sett den typen av glas någonstans?
 
Kan du inte bara köpa valfri solfilm till bil ? Det finns i alla nyanser och blir det fel så har det felet bara kostat någon hundralapp.
 
Hos min glasmästare har de en massa provbitar i olika färger, mörkhetsgrad och ytor. Har du varit inne hos någon och kollat?
 
I InsidersUnited skrev:
Kan du inte bara köpa valfri solfilm till bil ? Det finns i alla nyanser och blir det fel så har det felet bara kostat någon hundralapp.
Njae… Blir det verkligen snyggt då? Känns lite sådär att lägga lite över 100.000 på en platsbyggd möbel och sen snåla på glaset.
 
namnbyte
B BostadsBubbel skrev:
Njae… Blir det verkligen snyggt då? Känns lite sådär att lägga lite över 100.000 på en platsbyggd möbel och sen snåla på glaset.
Om du väljer en dyrare film (dvs undvik biltema) blir det ganska bra. Vi har gjort så, fast då med en billigare pga bara en ikea-möbel i grunden. Tänk dock på att det i en del fall kommer se helt svart ut där inne, beroende epå ljus i skåpen och ljus utanför
 
Hep Hep skrev:
Hos min glasmästare har de en massa provbitar i olika färger, mörkhetsgrad och ytor. Har du varit inne hos någon och kollat?
Nej, det får jag erkänna att jag inte har varit. Dock tycker jag det är svårt att visualisera hur det skulle se ut i en komplett möbel när man bara har en liten provbit i handen.

Jag ska definitivt försöka leta upp en bra glasmästare och titta på deras glasprover och prata med dom. Men jag vill nog ändå väldigt gärna se exempel från verkligheten på hur det det kan se ut i en färdig möbel, med rätt belysning och saker i skåpet (som exempelbilden från IKEA).
 
namnbyte
Ursäkta röran, kände inte för att städa på förhand :)

Bild 2 är med max ljus, så brukar det inte vara, men annars ser man knappt in där under dagtid. Speciellt inte via foto
 
  • Vit förvaringsmöbel, kaffemaskin, TV, planta, mörka väggar i modernt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med TV, kaffemaskin och skåp med flaska display. Modern inredning, organiserat utrymme, dekorativ växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
BirgitS
Redigerat:
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Pustelli har vintrinluckor med mörkgrått glas. Klicka på rutan Se alla Solid modeller här: [länk]
Tillägg: Här är ett exempel med mycket mörkt glas också: [länk]
Tack! Det ser ut att vara snäppet mörkare än IKEAs. Troligtvis det glas som är närmast min ”vision” hittills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.