Hej.

Jag och min fru köpte ett renoveringsobjekt 2007 i Nacka utanför Stockholm.
Bygglov för ROT -åtgärder godkändes under 2008, och vi har sedan dess slitit och kämpat för att nå målet.
Ni som själva valt denna väg vet nog hur mycket blod, svett, tårar, pengar och framförallt tid som vi lagt ner.
Eftersom vi levt på en inkomst (pga studier) så har det inte gått så himla fort, men ändå har vi nått de mål vi siktat på.

Fram till i vintras hade vi hunnit med:

  • Dränering
  • Rivning av gamla utbyggnaden
  • Rivning av hela källarplanet invändigt pga fukt
  • Omdragning av el fram till huset
  • Byte av tak
  • Utbyggnad ca 30m2
  • Utbyggnad farstu ca 10m2
  • Brunnsborrning
  • Byte av fasad (50% färdigställt)
Det här året skulle vi ha färdigställt hela övervåningen invändigt och äntligen ha ett fullt fungerande hem! Vattenburen golvvärme inköps och vi ritar vårat drömkök tillsammans som vi ska hämta på IKEA.

Då dimper det ner ett brev från kommunen (dagen innan köket skulle köpas) med den nya områdesplaneringen, där vi till vår fasa förstår att huset måste rivas pga en ny påfart till motorvägen.

Trots att detta, så klart, känns oerhört tungt för oss så vill vi ju få en så snabb affär som möjligt så vi kan fortsätta vårat liv någon annanstans.
Vi har haft ett möte med kommunen angående detta och jag vill påpeka att dom var väldigt tillmötesgående och hjälpsamma med information och tips etc.

Det är dock några saker som vi undrar över:

  • Eftersom att taxeringsvärdet ligger en bra bit under snittet i orten och vi kommer att få marknadsvärdet (enligt kommunen beräknas det genom ett snitt av två värderingsmän, en från oss och en från kommunen) så betyder detta för oss att vi förmodligen måste flytta från området. Finns någon skälig ersättning för detta? Det känns ju lite tråkigt att tvingas byta bostadsort.
  • Vårat hus befinner sig som sagt mitt i en stor renovering vilket medför att det varken finns badrum eller ordentligt kök på boytan. Dock är det ju meningen att allt ska vara på plats när vi är klara. Kan man få en värdering utifrån bygglovet eller måste man bygga klart för att få fulla värdet?
  • Jag har läst om ett påslag med 25 procent på marknadsvärdet. Är detta standard?
Vi skulle verkligen uppskatta om någon kunde peka oss i rätt riktning eller kanske rekommendera oss någon med juridisk kompetens inom området.

För er som vill veta mer om bygget så bloggar frun för Viivilla:
http://lergropens.blogg.viivilla.se/

Mvh Richard
 
Redigerat:
Först och främst: shit vad trist. Känner med er och önskar er lycka till i den fortsatta behandlingen av ärendet.

Lagstiftningen kring expropriering ändrades ju nyligen (augusti 2010) och där sägs bland annat att ersättningen är marknadsvärdet och: "Därutöver ska ytterligare löseskilling respektive intrångsersättning betalas med 25 procent av marknadsvärdet." Här finns endast undantag angivna som gäller expropriering på grund av vanvård. Jag tolkar det som att det alltid ska utgå 25 % extra för den enorma "olägenheten" som uppstår för fastighetsägare som måste överge sin fastighet. Jag tolkar det vidare som att det inte utgår någon extra ersättning utöver dessa 25% för att ni måste flytta från området.

Lagändringen finns här. Hela lagen (som är från 1972) finns här.

Det är möjligt att svar på dina övriga frågor; om ersättning för ännu inte fullbordad renovering eller marknadsvärdet efter denna renovering finns i dessa lagtexter. Vad jag förstår så måste det utfärdas ett expropriationstillstånd och det är inte förrän det är klart som kommunen måste betala (det verkar på din beskrivning som att ärendet inte kommit dit ännu). Det kanske gör att det är bäst att bo kvar och fullborda renoveringen för att få ut så mycket som möjligt, samtidigt som det förstås suger stenhårt att lägga ner en massa tid på att renovera när man vet att man inte får bo kvar...

Observera att jag inte är jurist, men läste på lite om detta i höstas när en släkting verkade på väg att drabbas. Hoppas du får mer konkreta tips av andra, mer kunniga i denna tråd, återigen: lycka till!
 
Tusen tack för den infon.
Vi har ju fått chansen att göra en snabb affär, men man vill ju gärna veta om man går miste om fastighetens egentliga (slutliga) värde om man struntar i att bygga klart.
Jag har beställt några gratisvärderingar, och det är kanske en fråga för värderingsmännen kan jag tänka.

Mvh Richard
 
Redigerat:
Jag kan inte bidra med något i tråden men en sak gjorde mig lite undrande:

Eftersom att taxeringsvärdet ligger en bra bit under snittet i orten och vi kommer att få marknadsvärdet (enligt kommunen beräknas det genom ett snitt av två värderingsmän, en från oss och en från kommunen) så betyder detta för oss att vi förmodligen måste flytta från området.
Av vad jag kan läsa så kommer två värderingsmän, en från vardera part, göra en värdering av marknadsvärdet och genomsnittet +25% blir er ersättning. Hur kommer taxeringsvärdet in i bilden och hur går det er att ev behöva söka er till ett annat (billigare?) område?
 
Glöm inte: Det går att slåss mot expropriatering, det är inte något som är hugget i sten. Överväg den möjligheten.
 
Taxeringsvärdet ligger ju i grund för marknadsvärdet. Fastigheten ligger bullerstört pga motorvägen, så det är relativt lågt till andra fastigheter i området.
Eftersom man inte får nybyggnadslov på tomter så nära vägen och det inte finns några fastigheter till salu som matchar värdet på vår fastighet och tomt så blir vi nog tvingade att flytta på oss till ett billigare område längre ut.

Någon utdragen kamp om att försöka behålla tomten är inte aktuell. Efter 4 års renovering, och så nära målet, vill vi bara ha ett fungerande boende så snart som möjligt, och det går nog fortare att bara bygga nytt för ersättningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.