Någon som har kvalitets erfarenheter av Ikea Domsjö diskho, posetiva som negativa. Storleken kan vi dock bortse från.
 
Ingen som har den?
 
Vi har haft våran i en månad. Vi har 60-varianten. Inga problem med kvalitén på den. När vi haft aluminiumkastruller stående i den har det blivit svarta märken. De gick bort utan problem med Jif.

Har tidigare monterat den mindre infällda keramikhon hos en släkting. Den var skev och gick inte att få tät mot bänkskivan med medföljande gummimassa. Med silikon blev det hyggligt men inte bra.
 
Bytte kök för en knapp månad sedan och körde på IKEA med den stora Domsjö-hon. Onekligen snyggast (vi har gammal stil) och enligt IKEA är det snarare matporslinet än diskhon som går sönder om man tappar något. Däremot vet jag inte hur det är om jag tappar min jättewok i gjutjärn men jag får väl låta bli att jonglera med den över diskhon.

Har inga problem med passformen och än så länge har vi inte massor med märken; några har dock uppkommit men har oftast gått lätt att få bort.

Utöver kvaliteten, om det är intressant: Utseendet var det som mest fick oss att välja Domsjö framför en underlimmad rostfri ho i samma storlek men en ytterligare fördel i just mitt fall var att vi skulle ha stenbänkskiva (= ganska dyrt). Domsjö ersätter bänkskivan på det partiet medan en rostfri ho fälls in, dvs vi hade behövt betala för stenen även där, trots att nästan allt skulle ha skurits bort. Vi sparade alltså några tusenlappar också. Dessutom hade stenskivan blivit så bred att vi hade överskridit maxbredden för ett sammanhängande stycke, så vi hade behövt ha en skarv mitt på, vilket jag inte gillar.

Den enda större nackdelen är att Domsjö måste övermonteras eftersom den ju inte går att underlimma. Därmed får man en kant mot bänkskivan och sånt gillar inte jag; jag skulle föredra att bara kunna dra ned allt slabb från diskbänken rätt ned i hon. Problemet är dock mindre än jag förväntade mig och jag har tyckt att det varit en acceptabel eftergift.

Skulle jag välja ho igen så skulle jag i just detta kök ta Domsjö igen. I ett annat kök skulle jag se om förutsättningarna (bänkbredd, pris på bänkskiva etc.) skulle tillåta underlimmad rostfri ho utan att det kostar för mycket. Och så skulle jag fundera på om det var tillräckligt snyggt för att jag skulle avstå från porslinsho.

Nu vet du hur jag resonerar i alla fall; hoppas det är till någon hjälp.
 
Hej

Jag är nöjd med den större Domsjö-hon, som jag satte in i mitt egenhändigt byggda kök. Den vilar på underredet och glipan längs kanterna mot skivan har jag fyllt i med silikon, vilket funkar perfekt. Bänkskivan är av marmor så det var tvunget att "ha luft" runt hon. Ligger det kloss ihop så blir det lätt spänningar och hon spricker, kan jag tänka mig.
Funktionen är bra och man får plats med det mesta, 2 hoar är nästan ett måste för en större familj med mycket disk. Lite rädda för att tappa tyngre saker som tex stekjärn är vi förstås, men vi brukar lägga i en dämpande duk i botten, för säkerhets skull. Hon är dock tålig mot det mesta och silarna är bra på att samla upp rester o annat skräp. Vattenlåset mm är lätt att koppla på och det var inga problem att ansluta diskmaskinen.
Ibland är det lätt att det skvätter över bakom hon, men det beror främst på kranens läge och hur man råkar hålla det man sköljer. Funderar på att sätta en hög kant direkt bakom så att vattnet inte kan hamna där.
Kvaliteten är bra och det är kul att ha något tillverkat i Turkiet i köket också :)
 
  • Kök_Domsjö1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för återkoppling!
 
Jag har 2 st domsjö lilla varianten i köket.
Fördelar
- man kan diska en plåt till spisen, vrid den och den passar perfekt att lägga upp på kanten.
- Man kan ställa ner en hel stekpanna.
Nackdelar
Den första jag fick var skev -bytt utan problem.
Skiten syns
Den har en cm hög kant så man kan inte skrapa ner spill
Den känns aningen djup så jag får ont i ryggen av att diska..
 
Hej Rip,
Vi fick beskedet från IKEA att en stenskiva som din ovan inte går att göra till Domsjö. Vi ville ha 720 i djup, dvs 120 mm djup på stenskivan bakom hon. Antar att den då blir för känslig i transport? Hur gjorde ni? Är det skarvar som inte syns i bilden ovan??
 
Hej, nu har det gått några år. Hur ser era Domsjö hoar ut idag? Undrar om det blir sprickor etc efter några års användning? Tacksam för svar
 
M manose skrev:
Vi har haft våran i en månad. Vi har 60-varianten. Inga problem med kvalitén på den. När vi haft aluminiumkastruller stående i den har det blivit svarta märken. De gick bort utan problem med Jif.

Har tidigare monterat den mindre infällda keramikhon hos en släkting. Den var skev och gick inte att få tät mot bänkskivan med medföljande gummimassa. Med silikon blev det hyggligt men inte bra.
Hur ser Domsjö ut efte några år?
 
ullberg
Japp, vi har några sprickor glasyren, inget som påverkar funktion och stör inte oss men om man är petnoga estetiskt tror jag det kan vara bättre att gå något annat.

/U
 
M Mamma till fem skrev:
Hur ser Domsjö ut efte några år?
Jag satte in Domsjö dubbelho 2009, tror jag. Nu har den krackeleringar i botten på den ho jag brukar skölja av i och är fult sliten runt avloppet. På bilden är den ändå nytvättad och blir alltså inte bättre. Krackelerat emalj i en diskho med synbart slitage vid avloppet, nytvättad men skadad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle vilja fylla i med någon flytande emaljkomposit, så att den ser snyggare ut igen. Någon som har några tips?
Jag lagar alla måltider från grunden, till hela familjen, så mitt kök används till max
 
M Mamma till fem skrev:
Hej, nu har det gått några år. Hur ser era Domsjö hoar ut idag? Undrar om det blir sprickor etc efter några års användning? Tacksam för svar
Hej, haft våran i många år nu ( köpte precis när de var nya på Ikea ). Det blir lite svart i botten vid silen till slut ( slitningar i emaljen / glasyren). Man får var försiktigare än vid rostfri ho).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.