Vi är väldigt förtjusta i IKEA's stommar och inredning men hittar inga luckor som passar oss. Däremot har vi hittat snygga luckor på Epoq men är lite tveksamma till kvalitén på deras produkter. Har läst några trådar om att göra det omvända dvs montera IKEA-luckor på Epoq-stommar och resultatet verkar vara lite blandat. Är det någon som vet om det omvända går att göra?
 
Jag väcker liv i den här tråden - jag vill ha IKEA-stommar, men jag är inte riktigt säker på luckorna. Jag har funderat på luckan ädel, men dels är det folie och dels tycker jag att ramen är för bred.

Någon som satt epoq-luckor på ett IKEA-kök och kan berätta om sina erfarenheter?
 
Varför inte epoq stommar ?? Har ett epoq kök själv och kan offra min vänstra arm genom att säga att stommarna är av jättebra kvalitet lika IKEA om inte bättre och hästlängder bättre än kvikk.
 
Jo, epoqstommarna verkar helt okej, men jag har fått för mig att IKEA har bättre utbud när det gäller skåpinredning. Jag gillar utdragslådorna som man kan fästa luckfronterna i, tex.
 
Var inte rädd för folie. Folie idag är ett väldigt tåligt och bra material om man köper en lucka i mellan eller högre prisklass. Tåligare än lack och håller färgen bättre. Akta dig dock för den allra billigase folien, den brukar dock inte finnas så ofta på köksluckor.
 
Även jag lyfter tråden för att få svar på grundfrågan i tråden, går det att montera Epoq luckor på IKEA stommar?
 
S Sultanen af Nex skrev:
Även jag lyfter tråden för att få svar på grundfrågan i tråden, går det att montera Epoq luckor på IKEA stommar?
Hej! Gör en chansning trots väldigt gammal tråd! Lyckades du sätta epoqs luckor på ikea faktum stomme? Mvh camilla
 
Går inte, IKEA har egna mått på skåpen, tex 600 el 800 mm höjd på underskåp, Epoq har 700.

Tidigare hade alla tillverkare standardmåttet 720 mm på underskåp, och det gick att byta lite hur som helst.
 
Isakare Isakare skrev:
Går inte, IKEA har egna mått på skåpen, tex 600 el 800 mm höjd på underskåp, Epoq har 700.

Tidigare hade alla tillverkare standardmåttet 720 mm på underskåp, och det gick att byta lite hur som helst.
Tack för svar! Min fråga var dock ang ikea faktum (dvs de gamla stommarna som har samma mått på luckor/stommar som epoq), undrar mest om det funkar med gångjärnen och skruvhål för lådfronter, dvs om de överensstämmer!
 
Aha, nej där har jag tyvärr inga svar.
 
jag satte epoq-luckor på mitt gamla faktum-kök 2017. alla hål för gångjärn fungerade perfekt!
däremot stämde inte hålen på lådfronterna helt, utan där var jag tvungen att plugga de gamla och försiktigt borra/fräsa nya. nu minns jag inte exakt hur jag gjorde, och bor inte längre i den bostaden. jag hade bara tre st lådor så merarbetet blev inte så stort, men har man ett stort antal kan det nog bli lite drygt. men snyggt blir det!

satte också i en extra utdragslåda på ett ställe i en gammal faktum-stomme, och det passade bra det med. om jag minns rätt så passade de främre hålen för skenorna med de befintliga i stommen, men för de bakre var jag tvungen att borra nya.
 
Jag har också satt Epoq luckor på faktum stommar, det passar lika bra som de gamla IKEA luckorna gjorde. Hålen i skåpen stämmer till gångjärnen men som major_tom skriver är inte borrhålen i lådfronterna exakt samma. Därför bytte jag även lådorna till epoqs egna och då var det inga problem att installera i faktum stommarna. På köpet fick jag mjukstängande lådor :)
 
Intressant. Var köper man Epoqs köksinredningar nuförtiden? Hittar bara länkar till El-Giganten. Stämmer det?
 
japp det är elgiganten som har dem. har de sålts på andra ställen förr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.