Vi har slut på idéer och behöver eran hjälp.

Vi tänkte byta ut låset på våran ytterdörr.

Vi var beslutsamma om att nu ta elektroniskt lås.
Nu till problemet. Dörren vi har innehåller spanjolett och man måste även hålla upp handtaget för att låsa dörren.
Vi har kollat på spanjoletter som ska passa till en del elektroniska lås men såg att priset var rätt högt på dom.

Någon som har idéer på hur vi kan gå tillväga utan att behöva köpa helt ny spanjolett?
Finns det elektroniska lås utan kistor ?

Bifogar en bild på dörren. Närbild av vit dörrkarm med handtag och låscylinder, utsatt för slitage, utomhus under dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur har detta gått?
Jag är i liknande situation.
 
E ekstamm skrev:
Hur har detta gått?
Jag är i liknande situation.
Ta bild där hela spanjoletten/flerpunktslåset syns.
 
  • Gilla
ekstamm
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Ta bild där hela spanjoletten/flerpunktslåset syns.
En dörr köpt från klar. Lift to lock. Dörren är 80mm tjock.

Min tanke är att det borde finnas en lösning där ett digitalt vred går att ha, bara att man får lyfta handtaget först.
Har även tittat på denna: https://www.stgeorge.se/smart-lock-bg-2000.html

Det dryga är att vi har yale på både hus och garage redan så lite jobbigt att introducera ett nytt system, men det behöver inte vara uppkopplat. Allt jag är ute efter är nyckellöst egentligen .
 
  • Detaljbild av en vit dörrens kant med lås, lift-to-lock-funktion, och dörrstängningsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG20240527112526.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E ekstamm skrev:
En dörr köpt från klar. Lift to lock. Dörren är 80mm tjock.

Min tanke är att det borde finnas en lösning där ett digitalt vred går att ha, bara att man får lyfta handtaget först.
Har även tittat på denna: [länk]

Det dryga är att vi har yale på både hus och garage redan så lite jobbigt att introducera ett nytt system, men det behöver inte vara uppkopplat. Allt jag är ute efter är nyckellöst egentligen .
Ser att jag glömt svara i denna tråden så kommer med ett senare svar efter en gilla påminnelse.
Det finns lite olika lösningar för att få ett smart lås i den dörren och det kan eventuellt finnas yale doorman till den dörren bland de danska låsen men flerpunktslåset måste mätas.
https://yalehome.se/media/wysiwyg/D...man_vejledning_Vaelg_den_rigtige_MPL_laas.pdf
 
1 123abc skrev:
Ser att jag glömt svara i denna tråden så kommer med ett senare svar efter en gilla påminnelse.
Det finns lite olika lösningar för att få ett smart lås i den dörren och det kan eventuellt finnas yale doorman till den dörren bland de danska låsen men flerpunktslåset måste mätas.
[länk]
Fattar.
Just yale's lösning är jag inte intresserad av pga prisbilden. Köpt dörren för 11. Och låset kommer gå på typ 9. Så helt otänkbart faktiskt.

Borde ju finnas lås som funkar med befintliga låskista.
 
E ekstamm skrev:
Fattar.
Just yale's lösning är jag inte intresserad av pga prisbilden. Köpt dörren för 11. Och låset kommer gå på typ 9. Så helt otänkbart faktiskt.

Borde ju finnas lås som funkar med befintliga låskista.
Det finns smarta lås som fungerar med befintligt låshus.
Det finns olika sorters GDS smarta lås till befintliga låshus antingen dörrbladsläsare/lås som t.ex BG3000, en dansk variant av nimly med flera men det finns även motoriserade vred som Yale Linus, Glue smart lock, Danalock osv det finns även smarta "låscylindrar".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.