Anna_H Anna_H skrev:
Det är INTE en EU-lag! Det är Naturvårdsverket som vantolkat saker igen. Men varje kommun får själva bestämma hur de vill ha det tydligen.
Källa: Emma Wiesner, EU-parlamentariker.
[bild]
Undra om några andra EU-länder tolkar och anpassar bestämmelserna som vi i Svärje gör?
 
  • Gilla
  • Haha
BJLGBG och 6 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är INTE en EU-lag!
Visst! Jag läste det senare. Våra kära politiker har fått fnatt!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
G
Ja vad ska man säga.

Det är miljömupparna i tidölaget som fått fnatt.*

(* Texten kan innehålla spår av ironi och sarkasm.)
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Ja vad ska man säga.

Det är miljömupparna i tidölaget som fått fnatt.*

(* Texten kan innehålla spår av ironi och sarkasm.)
Man kan ju göra Naturvårdsverket irrelevant genom att låta dem jaga löveldare medan verklig miljöfarlig verksamhet får fortgå ostört. Eller ska jag ta av mig foliehatten?
 
  • Haha
  • Gilla
Srixon och 1 till
  • Laddar…
Orkar någon kräva rättelse i tidningar och radio av uppgiften att det skulle varit EU som ligger bakom?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Undra om några andra EU-länder tolkar och anpassar bestämmelserna som vi i Svärje gör?
Vattendirektivet, "urminnes hävd" och liknande. Sverige har tolkningar när det gäller återställande som pratar om 1800-talet, 1600-talet och rent av istidens slut. Vissa länder har valt årtalet för EU-inträdet 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vattendirektivet, "urminnes hävd" och liknande. Sverige har tolkningar när det gäller återställande som pratar om 1800-talet, 1600-talet och rent av istidens slut. Vissa länder har valt årtalet för EU-inträdet 🙄
Bra tänkt. 1995 som utgångspunkt för Sverige låter utmärkt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vattendirektivet, "urminnes hävd" och liknande. Sverige har tolkningar när det gäller återställande som pratar om 1800-talet, 1600-talet och rent av istidens slut. Vissa länder har valt årtalet för EU-inträdet 🙄
Just därför som de två viktigaste sjöarna att återställa är Hjälmaren (hjälmaresänkningen) och Fatburen (där Medborgarplatsen idag ligger). När de har tagit tag i dessa två, då är resten en formalitet skulle jag vilja säga...
 
  • Gilla
  • Haha
MagicFingers och 8 till
  • Laddar…
Pacman, jag tycker du ska sätta upp en massa lappar på Söder om att återställa våtmarkerna på Södermalm. "Denna gata ska vara under vatten!"
 
  • Gilla
  • Haha
MagicFingers och 10 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Pacman, jag tycker du ska sätta upp en massa lappar på Söder om att återställa våtmarkerna på Södermalm. "Denna gata ska vara under vatten!"
Man kanske kan limma fast sig i Slussen nånstans? 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Limma fast dig på spåret i tunnelbanan. "Här ska vara vatten!"
 
wildeside
Så där ja nu har det hamnat duktigt off topic.
Ovanligt😂
 
H HenrikHuslöse skrev:
Limma fast dig på spåret i tunnelbanan. "Här ska vara vatten!"
Det är väldigt lätt att ha åsikter om både det ena och det andra så länge man inte drabbas själv av konsekvenserna. Det är också lätt att ha åsikter även om man drabbas, så länge som sannolikheten för att det sker är mycket låg.

Och när det gäller myndigheter så verkar det finnas gott om idealister som jobbar där (det är väl för att de är intresserade av dessa frågor som de hamnar där) och dessa verkar ha en tendens att tolka saker och ting utifrån sin ideologi. Jag har bland annat sett detta när det gäller VA-utbyggnaden i min kommun - men verkligheten hann ikapp dem, det fanns inte pengar till allt det försökte tvinga fram.

Detta gäller alltså även för eldning i trädgården...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag kommer i alla fall i förstahand materialåtervinna mina löv.
Som EU tänkt.
Bästa sättet att "materialåtervinna" löv är att spara dem på egna tomten, kompostera eller klippa ner dem i gräsmattan med hjälp av gräsklipparen. Det finns ingen anledning att transportera sådant material kors och tvärs genom kommunen.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Bästa sättet att "materialåtervinna" löv är att spara dem på egna tomten, kompostera eller klippa ner dem i gräsmattan med hjälp av gräsklipparen. Det finns ingen anledning att transportera sådant material kors och tvärs genom kommunen.
Jo, om du har flera stora ekar. Har haft fem stora idag bara en kvar. Det blev kubik varje år med löv, det räcker med ekollon från den som är kvar.😉
Finns fortfarande x stora ekar i kvarteret, beroende av hur det blåser får någon svarte petter.😃
Men ek är ju inte vanlig i hela landet, så det är nog vara ett lokalt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.