Har för ett tag sedan fått hem ett avtal som mitt elbolag vill att jag skriver under för att överlåta ledningsrätten på min fastighet där deras fjärrvärmeledningar går. Fjärrvärmen är nedlagd på 90-talet och går tvärs över 4 tomter som ligger på rad här på gatan och in i respektive hus. Inga problem för mig, men nu vill dom att jag skriver på denna överenskommelse om att jag istort sett inte får göra något inom 3 meter bredd från ledningarna, vilket istort sett blir hela framsidan av huset. Har väl inte planerat att bygga eller göra något där ändå, men vad händer om jag inte skriver på? Har jag lättar att i framtiden t ex höja marken där eller göra något annat, eller är det lika bra att jag skriver på och "tjänar" dessa 3380kr på att göra det?

Bifogar avtalet som dom skickat.

Vad jag vet så finns det inget servitut skrivet på detta sedan tidigare, har kollat hos lantmäteriet och inget som tidigare ägare eller mäklare nämnde vid köpet 2010 heller.

Fråga är alltså om jag ska skriva på eller inte, och vad jag tjänar på att göra eller inte göra det. Pengarna är i sig inget jag egentligen bryr mig om, men blir det ändå samma att dom kan "kräva" att jag överlåter detta i framtiden utan att jag får betalt, så tar jag ju hellre pengar för att dom får den möjligheten.

Dokument om upplåtelse av ledningsrätt inom fastighet, innehåller villkor och avtal, text på svenska, delvis maskerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Finns det något servitut eller liknande idag som berör ledningen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Finns det något servitut eller liknande idag som berör ledningen?
Har inte sett något om detta när jag kollat hos lantmäteriet eller så, och inget tidigare ägare nämnde om. Det är förmodligen något dom vill lösa såhär i efterhand då dom kanske märkt att folk har "råkat" bygga eller ändra saker längs med fjärrvärmeledningarna här i stan.
 
Claes Sörmland
De kommer att få ledningsrätt av Lantmäteriet oavsett om du skriver under eller inte. Det som frågan gäller är om du ska sluta en överenskommelse med dem som förenklar handläggningen av ledningsrättsärendet hos Lantmäteriet för din motpart eller inte.

Överenskommelsen gör också att avsteg kan göras från följande delar av ledningsrättslagen:

Svensk juridisk text om överenskommelser mellan sakägare och fastighetsregleringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/ledningsrattslag-19731144_sfs-1973-1144

Eftersom jag antar att du inte kan din ledningsrättslag och inte har ork och vilja att ta in en jurist som kan detta så förlorar du i princip bara på en sådan överenskommelse. Kanske bättre för dig att inte skriva under detta så får Lantmäteriet utreda frågan ordentligt enligt ledningsrättslagen och dina rättigheter skyddas så långt som de kan.

Alternativt så efterfråga ett ersättningsbelopp som kan täcka att du tar in en jurist som tittar på avtalet innan du skriver på överenskommelsen. Vad kan det kosta att en jurist undersöker ärendet, 20 tkr?
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lite kort så avtalar du bort följande delar av ledningsrättslagens skydd om du skriver på överenskommelsen:

Svensk juridisk text om ledningsrätt, förutsättningar för upplåtelse, svart text på vit bakgrund.
Svensk text, lagtext om markanvändning för ledningar, inte synnerligt men för fastighet.
Svensk juridisk text om ersättning vid expropriation och rättighetsminskning. Lag (2015:371).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Jag struntade i 12a § eftersom jag förstod det som att det inte står någon byggnad på markytan idag.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De kommer att få ledningsrätt av Lantmäteriet oavsett om du skriver under eller inte. Det som frågan gäller är om du ska sluta en överenskommelse med dem som förenklar handläggningen av ledningsrättsärendet hos Lantmäteriet för din motpart eller inte.

Överenskommelsen gör också att avsteg kan göras från följande delar av ledningsrättslagen:

[bild]

[länk]

Eftersom jag antar att du inte kan din ledningsrättslag och inte har ork och vilja att ta in en jurist som kan detta så förlorar du i princip bara på en sådan överenskommelse. Kanske bättre för dig att inte skriva under detta så får Lantmäteriet utreda frågan ordentligt enligt anläggningslagen och dina rättigheter skyddas så långt som de kan.

Alternativt så efterfråga ett ersättningsbelopp som kan täcka att du tar in en jurist som tittar på avtalet innan du skriver på överenskommelsen. Vad kan det kosta att en jurist lägger undersöker ärendet, 20 tkr?
Tackar för utförligt svar. Lite så jag tänkte att det inte gynnar mig att skriva under rakt av.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B
Betjänar ledningen på din tomt bara din fastighet, eller passerar den tomten vidare till andra fastigheter?
 
B BSOD skrev:
Betjänar ledningen på din tomt bara din fastighet, eller passerar den tomten vidare till andra fastigheter?
det är 4 tomter den går igenom och vår är den andra i ordningen
 
B
Jag hade faktiskt inte skrivit på det där.

Den delen av ledningen som betjänar övriga kommer vars en belastning för din fastighet och innebär att du inte kan bygga ett garage, uteplats, carport eller vadsomhelst. Hur påverkar det ditt fastighetsvärde? Mycket mer än 3000kr i alla fall.

Jag hade meddelat bolaget att du accepterar befintlig ledning, och att den kan få ligga kvar tills dess livslängd är slut, men att de därefter får gräva ny ledning till de andra fastigheterna i gatan utanför istället. Dvs ej skriver under.

Den där typen av ledningsdragning var vanlig på 50-60-70 talet, men nuförtiden så brukar man försöka bygga bort det där i samband med ledningsförnyelse, för att slippa konflikter och begränsa markanvändningen. I villakvarter finns det i princip alltid en möjlighet att gräva i gatan utanför.

Det är lite förvånande att de valt att bygga på sådant sätt så sent som 90 tal, och samtidigt inte ordnat ledningsrätt i samband med ledningen grävdes ner. Är det ett litet bolag? Det är lite amatörmässigt agerat.

Ja, det är möjligt att bolaget kan tvinga sig till servitut. Men det är långt ifrån säkert att de vill gå den vägen, så länge som de får nyttja sin ledning tills den är slut.
 
Unikt namn
Fråga varför de håller på och jagar ledningsrätt nästan 30år i efterhand?
Är något större ledningsprojekt i startgroparna som kommer drabba din fastighet?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Fråga varför de håller på och jagar ledningsrätt nästan 30år i efterhand?
Är något större ledningsprojekt i startgroparna som kommer drabba din fastighet?
Det var min första tanke också och jag är normalt sett ingen konspirationsteoretiker. Varför komma 30 år senare och plötsligt vilja ha ledningsrätt?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hur slutade denna historia?
 
R Rewrap skrev:
Hur slutade denna historia?
Jag valde att inte skriva på då det inte gynnade mig. Och vi sålde huset i höstas och då var jag nöjd att inte ha något servitut som låg som belastning då det ofta ses som negativt av köpare.
Elbolaget ringde/mailade några gånger och tjatade och tyckte vi var bångstyriga och omständiga som inte ville skriva på, men dom gav heller inget vettigt argument som gjorde att jag ville skriva på heller så därför valde vi att inte göra det och dom gav upp i slutändan.
 
  • Gilla
LG1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.