För ett tag sedan knackade det på dörren och utanför står sotaren. Jag har inte beställt sotning, taket är fullt med snö, stegen inte framme och vi har inte eldat i kaminen mer än ett fåtal gånger den senaste tiden så jag tackar nej.

Snart kommer en faktura på "sen avbokning". Jag ser då att jag fått ett (digtalt) brev om att de kommer att sota en viss dag och tid, något jag helt missat att agera på. Har man verkligen rätt att ta ut en avgift för en tjänst jag aktivt hade behövt avboka?

Hade det varit något annat som inte är sotning, hade svaret varit tveklöst NEJ, men nu vill jag ha er hjälp. Sotarfirman säger att jag ska betala och säger att övriga diskussioner får jag ha med Kommunen som nu svarar att det är en civilrättslig fråga och hänvisar tillbaka till Sotarfirman.

Vad säger lagen?
 
  • Haha
Saaallss och 1 till
  • Laddar…
Är ju lika med tex slamtömningen. Dom kommer 1 gång/året och tömmer även om du inte beställt detta. Är brunnen inte tillgänglig får man betala för en bom-körning.
Men man får ett meddelande om ungefär vilken tidsperiod dom kommer.
Så skulle tippa att det är lika med sotaren. Om du inte håller koll på din post och aktivt avbokar ett planerat besök, får du snällt betala.
 
  • Gilla
Juthstrand och 12 till
  • Laddar…
Sotning är ju obligatoriskt. I princip kan du inte avbeställa. Men ändra tiden.
 
  • Gilla
masken10 och 17 till
  • Laddar…
Det beror på vad du har för avtal med sotaren. Om du har egen sotning, eldningsförbud, eller ej registrerad eldstad. Så kan inte sotaren göra så.
Men om du har en godkänd eldstad som ska sotas med visst intervall, så är det så det går till.
Din enda möjlighet är att hävda att de bytt från brevkontakt till mailkontakt, utan din vetskap. Då du inte använder din mail.
 
  • Gilla
redep och 10 till
  • Laddar…
Jag antar att du redan kollat att det är det företaget som kommunen har upphandlat avtal med? Om det inte är det har de nog små möjligheter att inkräva din betalning.
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
som sagt, har du en skorstenskanal i drift så är det inget man kan tacka nej till. Man kan ändra hur ofta de kommer dock om det bara eldas lite men då lär man ju kontakta aktuell sotare i förväg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
R
H hempularen skrev:
Sotning är ju obligatoriskt. I princip kan du inte avbeställa. Men ändra tiden.
Nej sotning är inte obligatoriskt.
Lagen om skydd mot olyckor (2003:778) ger kommunen rätt att, efter ansökan av fastighetsägaren, låta fastighetsägaren själv eller någon annan än kommunens sotare rengöra (sota) en anläggning.
Sedan kan man låta bli att sota helt, givetvis blir det eldningsförbud då men det är inte obligatoriskt att ha sotning…
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Att inte säga att sotning är obligatoriskt är väl ändå fel. Möjligtvis kan man sträcka sig till att det inte är obligatoriskt att få den kommunalt upphandlade sotaren att göra det men risken är väl troligtvis att denna ändå vill knacka på för en brandskyddskontroll var 6:e år eller liknande

Fram tills att du bevisat dina kunskaper genom lämplig utbildning och sedan ansökt och fått tillstånd att sota själv är det obligatoriskt att låta den kommunalt upphandlade sotaren utföra sitt jobb med föreskrivet intervall. Efter att du bevisat att du har förmåga samt blivit beviljad att sota själv är det fortfarande lika obligatiskt att följa föreskrivna sotningsintervall men givetvis måste du själv utföra jobbet. I utbildningen ingår även vid vilka intervallen.
 
  • Gilla
  • Älska
köttfärslimpa och 6 till
  • Laddar…
R
Kan du visa lagen om obligatorisk sotning av en sotare?
Man kan låta bli det, finns ingen lag som tvingar en att elda..

Det enda man behöver för egensotning är en kurs och ansökan hos sin kommun..
 
  • Gilla
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
Det korta svaret är att du inte behöver betala.
Det finns något som heter negativ avtalsbindning som innebär att en part inte behöver acceptera avtalet för att vara bunden. Typexempel är att om du går på bussen har du accepterat att du behöver köpa biljett.
Sotning är inte ett sånt exempel.
 
  • Gilla
Pecka Langer och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det korta svaret är att du inte behöver betala.
Det finns något som heter negativ avtalsbindning som innebär att en part inte behöver acceptera avtalet för att vara bunden. Typexempel är att om du går på bussen har du accepterat att du behöver köpa biljett.
Sotning är inte ett sånt exempel.
I det här fallet är det väl dock snarare så att man abonnerar på sotning med ett visst intervall, exempelvis en gång om året. Om sotaren sedan meddelar (i detta fallet digitalt) att man kommer enligt det tidsintervallet man har sotning så är det väl inget konstigt att man får betala för någon slags bomkörningsavgift. Om TS inte hade velat ha sotat i år så borde han/hon ju ha ringt sotningsfirman innan den den schemalagda sotningen skulle äga rum.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
I det här fallet är det väl dock snarare så att man abonnerar på sotning med ett visst intervall, exempelvis en gång om året. Om sotaren sedan meddelar (i detta fallet digitalt) att man kommer enligt det tidsintervallet man har sotning så är det väl inget konstigt att man får betala för någon slags bomkörningsavgift. Om TS inte hade velat ha sotat i år så borde han/hon ju ha ringt sotningsfirman innan den den schemalagda sotningen skulle äga rum.
Om han har ingått ett sådant avtal är det så men i allmänhet finns det inte och det är mycket vanligt att dessa fakturor skickas ut till personer som aldrig beställt tjänsten.

Det är också vanligt att kommunen upphandlat sotning från mer än ett företag och då blir det uppenbart att man inte kan göra så här utan avtal med den specifika kunden.
 
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Huruvida man behöver acceptera sotning eller ej är inte vad jag vill diskutera här, det förstår jag att man behöver om man inte anmält att man sotar själv, alt anlitat annan sotare. Det har jag inte gjort. Min fråga rör alltså om det här kan anses vara negativ avtalsbindning eller om jag är ansvarig för att agera på brev jag får. Det är inga stora summor och jag är ingen rättshaverist, men jag var ändå nyfiken på om man får göra så här.
 
B Backspegel skrev:
Tack för svar! Huruvida man behöver acceptera sotning eller ej är inte vad jag vill diskutera här, det förstår jag att man behöver om man inte anmält att man sotar själv, alt anlitat annan sotare. Det har jag inte gjort. Min fråga rör alltså om det här kan anses vara negativ avtalsbindning eller om jag är ansvarig för att agera på brev jag får. Det är inga stora summor och jag är ingen rättshaverist, men jag var ändå nyfiken på om man får göra så här.
Jag har redan svarat dig att det får man inte. Om du vill testa huruvida det är sant så bestrid fakturan. De kommer inte att stämma dig.
 
  • Gilla
ansgar46 och 4 till
  • Laddar…
@Farstatjej90 jag såg det, men alla andra verkar ju tycka tvärtom så jag blev osäker ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.