Och så blev det samma tema på ledstång upp till loftet.

Trästege som leder upp till vind/loft i rum med fönster mot snöigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det rum som först blev klart på bygget, klädkammaren, är nu för övrigt några steg tillbaka och kommer att bli ett av de sista rummen att bli färdigt. Eftersom vi bestämde oss för heltäckningsmatta i sovrum och klädkammare precis nyligen så tyckte jag att vi gör det ordentligt och tar bort golvet vi hade lagt, då det annars blir en nivåskillnad mellan sovrum och klädkammare. Så det var bara att skruva isär och bära ut alla garderober och ta bort golvet. 🙈

Ett omålade rum, ordet "KÄRLEK" på väggen, spegelbild av person som fotograferar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mattan borde komma denna vecka, hoppas vi.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Nu börjar bokhyllefönsterbänkschillbänken bli klar. Stommen består av två moduler byggda av plywoodrester vi hade i garaget och lite tunn masonit som bakstycken, och så ska vi sätta in ett hyllplan i vardera. Dessa har sambon målat i samma kulör som väggen. Ovanpå detta en 28mm bänkskiva som vi vitbetsat. Misstänker att detta kommer att bli katternas favoritplats...

Modernt inrett rum med spegel, soffa, kuddar, och inbyggd hylla. Lugna färger och stilren design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även monterat en surfplatta i ett 3D-printat fäste i hallen. Denna kommer att visa Home Assistant med en massa bra information om huset, värmesystemet, elpris, och även belysningsstyrning osv. Förberedde i tidigt skede med ett eluttag i en infälld låda i väggen bakom plattan, så laddsladden ska bara smita in bakom.

Väggmonterad surfplatta i ett modernt hem, kontrollpanel för smarta hem-funktioner, inredningsdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TCG och 16 till
  • Laddar…
Nu är skivan ordentligt på plats och det saknas bara montage av hyllplan och lite mjukfog så är den helt klar:

Modernt vardagsrum, spegelvägg reflektion, designmöbler, varma färger, mysig belysning, person avbildad suddigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusmiljö. Fokus på ljust träbord. Oskarp bakgrund med fönster, kök och ljusreflektioner. Intimt och hemtrevligt intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sambon fick också sina efterlängtade hyll-lådor monterade:

Modernt vardagsrum, grå väggar, trähyllor oregelbundet monterade, soffhörn, kuddar, spotlights, projektor, hemtrevligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något som är rätt "skönt" med att vi inte har någon brådska att flytta in (förutom att vi förstås är väldigt sugna nu) är att vi nu kan göra en massa sånt här småjobb och få det riktigt färdigt innan vi flyttar in.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Plötsligt händer det:

Ett syneprotokoll från en svensk kommun för byggprojekt med ifyllda detaljer och kontrolltyper valda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har en godkänd inflyttningssyn! 🥳

Nu betyder inte detta att vi kommer att flytta in för det. Vi väntar ännu på bänkskivan till köket och heltäckningsmattan i sovrummet, men nu FÅR vi flytta in när vi vill, och behöver således inte vänta på en syn när vi väl fått dessa återstående grejer fixade.

Det är en väldigt märklig känsla kan jag berätta.

3690h från den 4/7 2020 tills nu. Det jag trodde skulle ta två år tog 3 år och 7 månader.
Mest tid har lagts på VVS på 335h.
Vänner har hjälpt till med 2,5%, och familj med 7,3%. Sambon har gjort nästan 19% av alla timmar (utöver att städa, tvätta, och utfodra mig under dessa år) och jag har gjort drygt 71% av tiden.
På 1329 dagar har vi i snitt lagt 2,8h varje dag, men med tanke på att vi har helt ledigt på somrarna och även lite mindre semester ibland så är snittet per byggdag betydligt högre: drygt 3,5h per vardag och 7,5h per helgdag.

Under 2020 (juli till december) snittade vi 7,2h per byggdag.
2021: 4,9h.
2022: 4,1h.
2023: 4,7h.
2024: 5,9h.

Jag är helt fascinerad att vi orkade bygga över 7h varje dag vi byggde under första halvåret. Detta efter att under 13 månader ha byggt garaget och lägenheten med ett snitt på 6,5h per byggdag, men jag förstår att tempot gick ner markant efter det. Jag orkade helt enkelt inte hålla motivationen uppe.

En återblick år för år:

24/2 2019 eldade vi stubbar och grillade korv:

Lägereld med matlagning utomhus, korvar och majskolvar grillade på järntrådsnät, skumringshimmel, naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


23/2 2020 skivade vi lägenheten:

Pågående inomhusbygge, isolering synlig, spånskivor, ofärdigt tak, fönster, byggmaterial på golvet, konstruktion av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


24/2 2021 reglade vi innerväggar i huset:

Oisolerat rum under konstruktion med träreglar, blå isoleringsmattor och plastfolie. Renoveringsprojekt eller nybyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20/2 2022 skivade vi innerväggar:

Under renovering, ouppklätt tak, isoleringsmaterial, byggmaterial, ensamt bord i mitten, arbetslampa, tomma väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


23/2 2023 kaklade vi:

Pågående kakelarbete, röd dörr, skyddad golv, vägguttag, arbetsmaterial, hjälm, västar, inomhus renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nu, 23/2 2024, ligger jag i soffan i huset med ena katten som sällskap (han kommer alltid hit när vi är här och bygger, kommer inte vara särskilt svår att flytta över...) och skriver detta inlägg:

Katt sover på soffa framför suddig bokhylla, mjukt ljus, mysigt vardagsrum, spegel och kuddar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ännu är det några hundratal timmar kvar innan ALLT är färdigt... 😅
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
TCG och 54 till
  • Laddar…
Helt otroligt bra gjort 💪👏
 
  • Gilla
  • Älska
TCG och 3 till
  • Laddar…
Helt otroligt! Du (eller snarare ni!) har gjort en sånt grymt jobb! Jag påbörjade mitt bygge ungefär samtidigt som du, så det har varit en stor kontinuerlig inspiration att följa dina framsteg... Jag har inte orkat hålla samma tempo, så jag har en bit kvar, men det ökar motivationen att se att det uppenbarligen går att komma i mål 🤩
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Stämmer in i hyllningskören.
Otroligt bra jobbat. 👏

//AA
 
  • Älska
Nisge
  • Laddar…
Mycket bra jobbat!
 
  • Älska
Nisge och 1 till
  • Laddar…
Nu är äntligen garderoben tillbaka där den var första gången för 16 månader sen... 😆

Tom walk-in garderob med vita hyllor och lådor, mattgolv, och infälld belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag ångrar inte ett ögonblick att vi plockade ut garderoberna och tog bort golvet inför att lägga heltäckningsmattan, det blev väldigt mycket bättre än det hade varit annars.

För nu är alltså heltäckningsmattan i sovrummet lagd. Fattas bara lite golvlister så kan vi ställa in sängen också!

Ett tomt rum med soffa, två fönster och gråa väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi råkade även bjuda hem en kontinentalsäng, att ha som gästsäng i lägenheten, i en lokal köp och sälj-grupp. Säljaren behöver bli av med den på söndag, och just nu har vi väldigt ont om plats att förvara den någonstans. Garaget är fullt med grejer, huset är fullt med grejer, och det hade varit skönt att kunna ställa in sängen i sovrummet i lägenheten direkt.
Problemet är att vi vill måla om innan dess. Så, mitt i allt byggande börjar vi nu med lite enkel renovering av lägenheten vi inte ens hunnit flytta ut ur... 🙈

Nylagd heltäckningsmatta i tomt sovrum med trästol och fönster med stjärnlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänkskivan till köket säger stenhuggaren att vi möjligen kan få monterad i slutet av nästa vecka, så till nästa helg hoppas vi kunna flytta kattluckan till huset och bosätta oss där!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Vill du lägga upp fler bilder på fönsterbänksbokhyllan? Blev jätteinspirerad att bygga något liknande! :)
 
K kurlakarl skrev:
Vill du lägga upp fler bilder på fönsterbänksbokhyllan? Blev jätteinspirerad att bygga något liknande! :)
Självklart, vad vill du riktigt se?
 
S skydiver skrev:
[bild]
Ni har antagligen koll, men värt tat checka det bör vara säkerhetsglas om de sitter så lågt
 
boihus123 boihus123 skrev:
Ni har antagligen koll, men värt tat checka det bör vara säkerhetsglas om de sitter så lågt
Krav på säkerhetsglas är vid fönster lägre än 0,6 meter över golv, alla våra fönster är högre monterade än så.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Självklart, vad vill du riktigt se?
Lite närmare rent allmänt, och hur du gjort övergångarna till smygarna gärna. :)
 
Ja vad ska man säga, nu har jag varit seg på att skriva igen!

Vi sov faktiskt första natten i huset redan 3/3, och har bott "på riktigt" i huset sen bänkskivan kom på plats så vi kunnat laga mat, sen den 13/3. Det kvarstår ännu räcket till loftet som vi för tillfället håller på och målar, och jag har velat vänta med en stor uppdatering tills allt är klart. Men nu kände jag att ni nog ville ha ett livstecken ändå.

Det som varit extra kul de senaste veckorna har varit att kunna använda garaget och göra färdigt lite småsaker.

Till exempel hållare i ek för mixerstaven som används minst en gång om dagen:

Vägghängd mixerstång och pappershållare på köksbänk med kakel och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egenbyggd vägghängd ekhållare för mixerstav på kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På samma tema gjordes en hållare för salt- och pepparkvarnarna:

Kök med bänkskiva och väggmonterad hållare för salt- och pepparkvarnarna samt mixerstav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gillar att ha saker vägghängt då det blir enklare att städa, och försöker få så mycket som möjligt även i köket på samma sätt.

Sambon ville även ha nattduksbord i specifika mått och hittade ett utseende på Pinterest hon tyckte var snyggt. Det var bara för mig att börja fundera hur jag skulle få till det på bästa sätt då...

Hörn av ett sovrum med en grå säng och en vägghängd nattduksbord i ek, mot en texturerad grönmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa hänger på en french cleat som är skruvad från baksidan, så de är lätta att ta bort om man skulle vilja, och då gick även infästningen att göra utan synliga skruvar.

Och så har jag tagit mig tid att göra vårt nyckel- och laddskåp färdigt:

Väggmonterat nyckel- och laddskåp som ser ut som en spegel i ett modernt hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterat nyckel- och laddskåp med öppen dörr, nycklar hängande och surfplatta för hemstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev faktiskt alldeles suveränt. Vet man inte att det är där så ser man det inte då spegeln "svävar" någon millimeter utanför väggen, ungefär som den skulle göra om den bara hängde på väggen.

På paddan till vänster har jag lagt in appar för styrning av bastuaggregat, robotdammsugaren, Unifi-nätverket och vattenfelsbrytaren (så slipper man ta fram telefonen för dessa) och så kör jag Home Assistant där jag just nu främst bara visar information om värmepumpen, utetemperatur, och lite statistik. Men jag ska lägga in styrningen av KNXen också så man kan komma åt allting därifrån om man vill.

Hittills är vi helt sjukt nöjda, och det är så harmoniskt och rofyllt i huset. Sambon har gjort ett suveränt jobb med att välja färger, och i kombination med mysig belysning, träullittaket och i allmänhet väldigt tysta produkter och ventilation så är det så himla lugnt och mysigt.

Nu när vi haft lite besökare här på middag och brunch och de verkligen har sagt "WOW" och berömt oss på alla möjliga sätt så har jag flera gånger blivit tårögd, det har varit ett galet slit under fem hela år, men det börjar nästan ha varit värt det när man får höra reaktionerna! ❤️
 
  • Gilla
  • Älska
Heij83 och 45 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.