Vilken effekt har solfångare av typen vacuumrör? Jag menar INTE ÅRSUTBYTE utan det maximala momentana effekten vid vid full solbelysning med 90 vinkel mol panelen. Finns det någon som har kanske mätt, eller beräknat effekten per m². Naturligtvis varierar effekten mellan olika tillverkare.

Min tanke är att reglera effekten över året genom att montera panelerna i en vinkel som under året ger maximal effekt under vår och höst och bara en viss (något lägre) effekt på sommaren. Allt detta för att få en automagisk reglering av maxeffekten på högsta möjliga nivå, utan att ackumulatorn börjar koka. Vidare funderingar på området tas emot med tacksamhet!
 
jungman skrev:
Min tanke är att reglera effekten över året genom att montera panelerna i en vinkel som under året ger maximal effekt under vår och höst och bara en viss (något lägre) effekt på sommaren. Allt detta för att få en automagisk reglering av maxeffekten på högsta möjliga nivå, utan att ackumulatorn börjar koka. Vidare funderingar på området tas emot med tacksamhet!
Jag har samma tanke. Tänkte lägga dem rakt i söder och luta 60-70 grader. På sommaren kan man ändå inte ta hand om all effekt (om man inte har en gigantisk tank).
 
Jag har 3x30 vakumrör i knappt 80 graders lutning (bor i Sörmland) och det har funkat i princip optimalt (kan inte bidra med mätvärden per rör eller yta beroende på lutning, latitud och årstid) - d v s på sommaren får jag ändå mer än vad jag behöver (utom föregående augustimånad...) och det blir relativt sett bättre tillskott under vårvinter/vår och höst. December och januari är i princip bara att räkna bort. Januari med strålande sol och snö kan iofs ge några kWh. Överhuvudtaget är effekten som högst kring midsommar då solen har kort väg genom atmosfären (det kompenserar den alltför kraftiga lutningen) och vintertid när(om) snön kommer och skapar en rejäl markreflektor.

Innan jag skaffade solfångare gjorde jag några simuleringar i en programvara som heter Polysun vilken indikerade en optimal lutning kring 74 grader vid vår latitud, sett till behov kontra produktion per månad över året. Det verkar alltså stämma hyfsat.
 
Max momentan varierar mellan olika tillverkare.

Jag har uppgift om max momentan på mina 24-rörs på 1,5kWh per panel. Dit kommer man aldrig.

Vad jag sett så har jag varit uppe i kanske 1,3 maximalt. Men då har jag inte optimal vinkel på panelerna, samt att de står 22 grader väst.
 
Redigerat:
Instrålad effekt från solen mot jorden är 1,35 kW/m2, Sedan tar atmosfären en hel del, ger en vink om effekt.

Protte
 
Kasch skrev:
Jag har 3x30 vakumrör i knappt 80 graders lutning (bor i Sörmland) och det har funkat i princip optimalt (kan inte bidra med mätvärden per rör eller yta beroende på lutning, latitud och årstid) - d v s på sommaren får jag ändå mer än vad jag behöver (utom föregående augustimånad...) och det blir relativt sett bättre tillskott under vårvinter/vår och höst. December och januari är i princip bara att räkna bort. Januari med strålande sol och snö kan iofs ge några kWh. Överhuvudtaget är effekten som högst kring midsommar då solen har kort väg genom atmosfären (det kompenserar den alltför kraftiga lutningen) och vintertid när(om) snön kommer och skapar en rejäl markreflektor.

Innan jag skaffade solfångare gjorde jag några simuleringar i en programvara som heter Polysun vilken indikerade en optimal lutning kring 74 grader vid vår latitud, sett till behov kontra produktion per månad över året. Det verkar alltså stämma hyfsat.
=========================================
Tack för svaren allihop!

Min tanke var att eftersom vad som helst fungerar under sommaren så behöver man inte ha optimal vinkel då, utan snarare optimal vinkel för vår och höst! T.ex. 90 grader (stående rakt upp). Då kokar inte tanken under sommaren men får tillräcklig med värme höst och vår. Ack-tanken (3000L) är "dimensionerad" för vedeldning (Calmar v33). Den kan man alltid ta i bruk om det blir en regnig sommar. 90 Vacuumrör borde ge åtminstone 10kWh en solig sommardag eller mer. Det borde räcka till att underhålla värmen i tanken? Eller är jag ute och cyklar?
 
Enl ESTIF är medeleffekten 700w/kvm. Enl Statens Provningsanstalt ger bästa vacuumrören drygt 700 kwh/kvm och år vid 45 graders vinkel dvs 90 rör som har aktiv yta av ca 9 kvm ger 6300 kwh/år, mao i snitt 20kwh/dag. Men sommardagar borde utbytet av 90 rör vara minst det dubbla dvs 40 kwh. Och ett mkt soligt sommardygn kan få teoretiskt ge 0,7 kW x 20 timmar = 14 kwh per kvm. Med 9 kvm från 90 rör kan detta ge 126 kwh solvärme. Detta räcker till många duschar samtidigt som det kan värma en pool. Men siffran är bara teoretisk. I praktiken blir det nog mindre.
Sitter fångarna vertikalt får du dra bort en hel del energi sommartid men betydligt mer än 10 kwh borde det iaf ge. Kanske 40-80 kwh.
Vintertid ger vertikalställda mer och då behövs också energin mer.
Själv vill jag installera 50-60 rör i 38 gr vinkel sydost och 30 rör på vägg i sydvästlig riktning (beroende på hur många som får plats). På så vis fångas både morgon och kvällssol och både vinter och sommar
 
Redigerat:
jungman skrev:
=========================================
Tack för svaren allihop!

Min tanke var att eftersom vad som helst fungerar under sommaren så behöver man inte ha optimal vinkel då, utan snarare optimal vinkel för vår och höst! T.ex. 90 grader (stående rakt upp). Då kokar inte tanken under sommaren men får tillräcklig med värme höst och vår. Ack-tanken (3000L) är "dimensionerad" för vedeldning (Calmar v33). Den kan man alltid ta i bruk om det blir en regnig sommar. 90 Vacuumrör borde ge åtminstone 10kWh en solig sommardag eller mer. Det borde räcka till att underhålla värmen i tanken? Eller är jag ute och cyklar?
Normalt är att man sätter den i 60 grader, södra Sverige och sydligt läge, för att sänka sommareffekten och höja vår, sommar.


Jag kunde inte få upp mina i mer än 50 grader pg.a att taket lutade åt norr och att jag fick ta 60 graders ställningar til backmontering och ställa på taket för att få upp dem i något så när rätt vinklel. Sedan som mos på eländet står de 20 grader väst. Men det går rätt bra med runda stavar ändå.
 
Redigerat:
Anders!
hur mkt kan du få ut ur dina rör en sommardag resp en vinterdag, säg i slutet av mars då sola skiner?
Förresten, lönar sig att isolera tank mer än med 90 mm? Vad kostar isoleringen extra? Ska man ha flera 100 mm på toppen ist för att isolera sidorna??
 
jungman skrev:
=========================================
90 Vacuumrör borde ge åtminstone 10kWh en solig sommardag eller mer. Det borde räcka till att underhålla värmen i tanken? Eller är jag ute och cyklar?
Nja i teorin kanske? I praktiken skulle jag skatta maxeffekten en solig dag runt midsommar på mina 90 rör till 6kW. Utgår då från att du avsåg effekt (kW) och inte inlagrad energi över en dag/tidsperiod (kWh).
 
En kanon dag med optimal solinstråning får du ut ca 31 kWh från 90 rör sen så är det viktigt hur rör mm är isolerat om du får värmen ner/kvar i tanken..
90 rör lär aldrig få 3000 l i kok även om ingen är hemma..

60 rör hos en kompis har inte lyckats få tanken på 500 l över 72° nån gång under 2 sommrar, Elpatron är ställd på 40°
 
det var konstigt att det "bara" blir 31 kwh en solig midsommardag.
Om toppeffekten är 6 kW bör man väl kunna multiplicera detta tal med 10 åtminstone. Solen är väl uppe nästan 20 timmar då i södra Sverige.
eller tänker jag fel?
 
Det är bara runt 4-5 timmar du får full effekt, Sen så har man ingen nytta av att solen är uppe länge runt midsommar för efter en viss tid så kommer solen att belysa baksidan om nu solen skulle komma åt den (platt tak)
 
ok, då kan det ju vara bra att ha fångare i två vädersträck. Morgonsol el kvällssol kan ju vara olika stark beroende på vädret.
Finns solföljare att köpa men de kostar nog mer än de smakar. Ca 25 tkr på etc.se bl a. Då avsedda för solelproduktion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.