Har nytt badrum med 60x60cm plattor så även i dusch, där man inte har gjort kuvertskärning. Endast lutat 4st plattor mot fyrkantig brunn i mitten. Jag har tidigare aldrig sett detta. Är det verkligen korrekt? Är ej bakfall eller så. Men stannar en del ytspänning runt om direkt efter dusch. Torkar upp hyffsat inom ca. 30min dock.

Hela badrummet lutar i övrigt mot brunn också. Så det är korrekt.

(Ska fixa bättre bild)
 
  • Marmorliknande golv med en avloppsränna och skugga av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bild 2
 
  • Gråa klinkerplattor med en dräneringsgaller, del av ett kaklat duschutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det som bestämmer om det är korrekt eller inte är branschreglernas krav på tillräckligt fall. Du måste alltså mäta upp vad fallet är inuti duschen och jämföra med kraven för det är inget som går att se på några bilder.
https://www.bkr.se/regler/branschregler
 
Jag förstår. Tänkte mest om det ens är möjligt att det blir rätt när det ser ut såhär, då jag aldrig sett det förr.
 
BirgitS
Jag har svårt att förstå hur det går till att få korrekta fall på det sättet men jag är inte säker på att det absolut inte går.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det som bestämmer om det är korrekt eller inte är branschreglernas krav på tillräckligt fall. Du måste alltså mäta upp vad fallet är inuti duschen och jämföra med kraven för det är inget som går att se på några bilder.
[länk]
nä det som bestämmer är vad som är avtalat.
Vad står i erat avtal att dom ska göra?

Följa BKR (BBV) är inte krav
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
A Aunty skrev:
nä det som bestämmer är vad som är avtalat.
Vad står i erat avtal att dom ska göra?

Följa BKR (BBV) är inte krav
Om man inte har avtalat om något särskilt så är det underförstått att det ska vara fackmässigt, dvs. branschreglerna ska följas. Detta då när ett företag gör ett jobb åt en konsument.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Om man inte har avtalat om något särskilt så är det underförstått att det ska vara fackmässigt, dvs. branschreglerna ska följas. Detta då när ett företag gör ett jobb åt en konsument.
skilj på fackmässigt och branschregler.

du får det du avtalet inget annat.
Du kan ju verkligen inte kräva ett intyg om du inte avtalat om det
 
BirgitS
A Aunty skrev:
skilj på fackmässigt och branschregler.

du får det du avtalet inget annat.
Du kan ju verkligen inte kräva ett intyg om du inte avtalat om det
Tingsrätter och ARN verkar just tycka det jag skrev.

Vem har pratat om intyg?
Nu frågar TS om fallet är korrekt, dvs. fackmässigt och enligt branschreglerna. Kan du hjälpa TS?
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Tingsrätter och ARN verkar just tycka det jag skrev.

Vem har pratat om intyg?
Nu frågar TS om fallet är korrekt, dvs. fackmässigt och enligt branschreglerna. Kan du hjälpa TS?
nä han frågar inte om det är en reglerna utan om det är korrekt.
om man ska kunna svara på det så måste vi veta vad som avtalats.
 
BirgitS
A Aunty skrev:
nä han frågar inte om det är en reglerna utan om det är korrekt.
om man ska kunna svara på det så måste vi veta vad som avtalats.
Menar du på allvar att de skulle ha avtalat om att jobbet inte ska följa konsumenttjänstlagen?
Är det ens lagligt att göra det?

Enligt konsumenttjänstlagen:
Tjänsten ska utföras fackmässigt, det vill säga på ett sätt som normalt förväntas av en kunnig och seriös yrkesperson.
https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumenttjanstlagen/#6Mi39kYP58GhOPYiQYJV19
Eller menar du att kunniga och seriösa yrkespersoner normalt inte följer branschreglerna?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du på allvar att de skulle ha avtalat om att jobbet inte ska följa konsumenttjänstlagen?
Är det ens lagligt att göra det?

Enligt konsumenttjänstlagen:
[länk]
Eller menar du att kunniga och seriösa yrkespersoner normalt inte följer branschreglerna?
har jag sagt det?

säger att man inte måste följa branschregler det är inget lagkrav precis som leverantörsanvisningar inte är det
 
DU har bestämt 60x60 plattor och fallet är bra, case closed!
 
BirgitS
A Aunty skrev:
har jag sagt det?

säger att man inte måste följa branschregler det är inget lagkrav precis som leverantörsanvisningar inte är det
Konsumenttjänstlagen är en samling av lagkrav och ett av kraven är att det ska utföras fackmässigt, det vill säga på ett sätt som normalt förväntas av en kunnig och seriös yrkesperson.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
DU har bestämt 60x60 plattor och fallet är bra, case closed!
Det vet vi inte eftersom det inte är uppmätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.