Ska laga en punka på mitt skottkärrehjul och den är försedd med en dunlopventil. Har en pump med en speciell klämma som ska funka med dunlopventil.

Det går att pumpa i luft, även om man får hålla ena handen på ventilen så att den inte läcker. Men när jag ska ta bort nippeln (skruvas loss) så hinner nästan all luft läcka ur medan jag gängar ur den! :mad:

Samma sak när jag ska pumpa barnvagnshjulen :(
 
Mikael_L
Jag googlar bilder på "dunlopventil" och får bilder på alla möjliga sorts ventiler ... :(

Men om det är typ en vanlig bilventil så kan du kanske kontrollera att ventilinsatsen är nedskruvad hela vägen. Annars kan det pysa ut medan man lossar pumpmunstycket.
Nu brukar dom ventilerna inte hålla vidare tätt om dom inte är skruvade i botten, men du kan kolla iaf.

Om det nu inte är någon helt annan sorts ventil som avses ...
 
Tycker att jag har gjort det, d v s skruvat ner den i botten, men ska testa igen f s h s
 
Hej,

Menar du verkligen dunlop ventil? En dunlop ventil är en vanlig klassisk cykelventil som används på de flesta standard cyklar och där själva ventilen antingn utgörs av en liten slang, (ventilgummi) eller som är vanligast numera en sk blixtventil.

Här finns några bilder på vanliga cykelventiler, är det någon av dessa du har? http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrradventil

MVH Hans
 
Nej, då är det inte Dunlop som en kompis sa, kanske kallas den för bilventil? Det brukar finnas med en särskild nippel för just denna ventil till vanliga pumpar.
 
Schraderventil har jag för mig att de sk bilventilerna heter. I munstycket på en påfyllare till den här typen av ventiler, brukar det sitta en packning och en liten pigg som ska öppna ventilen för att kunna mäta trycket i däcket. Är det ett sådant munstycke som ska gängas på så är det mycket troligt att den inte släpper ventilstiftet förrän hela munstycket är utgängat, dvs, all luft hinner pysa ut medan du skruvar. Försök skaffa ett munstycke som man bara behöver trycka an mot ventilen.
 
Dunlop - Klassisk cykelventil
Schrader - Bilventil
Presta - Cykelventil (vanlig på racercyklar)
 
Cinolin skrev:
Är det ett sådant munstycke som ska gängas på så är det mycket troligt att den inte släpper ventilstiftet förrän hela munstycket är utgängat, dvs, all luft hinner pysa ut medan du skruvar. Försök skaffa ett munstycke som man bara behöver trycka an mot ventilen.
Men visst är det märkligt att de säljer en sådan nippel då om den är så oanvändarvänlig...:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.