Hur kan jag åtgärda detta och varför sker det?
Ett enplans trähus från -83 med krypgrund.
Jag förstår undertryck men inte hur de byggde på den tiden.

Jag har hört från bekant att man skulle kunna borra små hål längst listerna ner till bjälklaget och fylla med fogskum för att täta.

Hittar inte mycket på nätet om detta.

Något som kan det här bra?
 
BirgitS
Det låter som att det är dåligt med tilluft i huset eftersom fläktarna drar luft från krypgrunden eller något liknande i stället för från tilluftsventiler.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som att det är dåligt med tilluft i huset eftersom fläktarna drar luft från krypgrunden eller något liknande i stället för från tilluftsventiler.
Golvet är märkbart kallare där också, tex i sovrummet. Därför jag funderar på hur isoleringen ser ut under golvet längs ytterväggarna. Ska väl inte kunna känna att det blåser under golvlisterna?
Det ligger klickgolv på plastmatta.

Vi har mekanskik frånluft. Fläkt på taket och ett reglag på spisfläkten. Suger/låter ganska bra och är alltid igång.

Vi har friskluft (Airmover 3.0) i alla sovrum som ska kunna justera sig själva.
 
BirgitS
Leafbranch Leafbranch skrev:
Vi har friskluft (Airmover 3.0) i alla sovrum som ska kunna justera sig själva.
Kanske inte släpper in tillräckligt med friskluft om det sugs ut mycket av takfläkten.

Det jag tänker på är att även om det är dålig isolering under golvet eller något liknande så ska det ju normalt vara lättare för fläkten att dra in luft genom tilluftsventilerna än under golvlisterna.

Normalt har man 1-2 friskluftsventiler i vardagsrum och liknande rum också för att få in tillräckligt med luft.

Upphör blåset under golvlisterna om du öppnar ett fönster?

Att golvet är kallare kan ju bero på dålig isolering som du skriver men det i sig orsakar ju inte blåst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.