Hej,

Här kommer många nybörjarfrågor.

Vi ska dränera runt vår sommarstuga med sjötomt som står på plintar. Det finns ingen befintlig dränering idag och det märks eftersom marken vid utloppen av stuprören har sjunkit ner en ganska ordentlig bit.

Samtidigt som vi planerar att dränera stuprören så siktar vi på att göra en ordentlig dränering runt hela huset eftersom huset står lägst från alla sidor (förutom sjösidan, marken lutar mot sjön från ena kortsidan av huset).

Kommunens avlopp når inte hit.

Efter att ha läst trådar om riktiga husdräneringar så undrar jag följande:

Är dagvattenledning samma som stuprörsdränering?

Kan man koppla ihop stuprören till vanliga dräneringsrör under marken eller behövs det olika rör för stuprörsdränering resp vanlig markdränering? (Kom ihåg att huset står på plintar, varken platta eller källare finns.) Om olika rör, vad är det för rör som behövs till stuprörsdräneringen?

Om JA på frågan ovan, ska de rören vara på olika djup? I sådana fall vilket ungefärligt djup?

Hur mycket dräneringsgrus ska man ha under det lägsta röret?

Har man någon sorts sil eller perforerat galler vid markytan genom vilket vattnet tar sig från stuprören till stuprörsdräneringen eller kopplar man ihop dessa rör med varandra helt och hållet?

Behövs en stenkista när man har sjötomt eller kan man skicka ut markdräneringen + stuprörsdräneringen ut i sjön? Finns någon fördel/nackdel med respektive?

Tacksam för alla svar!
 
Gör så gott jag kan då med lite svar
1. Stuprören är en del av dagvattnet som jag har fått lära mig det
2. Går fint att koppla ihop rent praktiskt. Dock skulle jag gärna lägga två slang brevid varandra för detta ändamål. Blir det stopp i den ena så tar den andra över.
3. Lagom djupt :). Du bor såpass långt söderut så jag tror inte du behöver skicka ned dem speciellt djupt utan 50-60 cm borde räcka där nere
4. Inget alls där du samlar upp vattnet. vattnet ska ju vara i slangen och inte gå ned i gruset under.
5. Det finns renstrattar som man monterar på stuprören. Synnerligen praktiska för att hindra just löv och dylikt från att hamna i rören
6. Vet inte vad som är tillåtet
 
2. Jag skulle nog välja att inte koppla ihop dessa slangar. Dräneringsslangen är ju slitsad eller perforerad. Slangen från stuprören skall ju transportera bort vattnet från renstrattarna så där skulle jag välja en "tät" slang (utan hål eller slitsar). Tycker inte det finns någon anledning att den skall läcka "på vägen" och belasta dräneringsslangen. Nu gör det i.o.f sig mindre när du inte har källare.
6. Tycker det låter rimligt att låta dränering + stuprör mynna ut i sjön. Hade inte stugan stått där torde väl vattnet runnit dit ändå.
Vattnet är ju dessutom rent
 
Tack för era trevliga svar!

Vi bor söderut men stugan är i Norrköpingstrakten.

Nu har vi bestämt följande:

Vi tar dels en områdesdränering, dvs en rak slinga med dräneringsrör i makadam som är i själva sluttningen men cirka 6-7m från huset. Den klipper av en del av vattnet som rinner ner till huset, innan den har nått huset.

Sen har vi dränering på husets ena sida som egentligen ligger lägst, trampas mest på och har sjunkit mest och är våtast. De båda dräneringsslingorna leds ner ihop längre ner (ca 16-20 m) till ett gemensamt dräneringsrör.

Sen har vi täta rör i marken runt huset som leder regnvattnet bort från huset via lövrens, den går runt huset via alla stuprörsmynningar. De täta rören ligger i samma grävdike som dräneringsrören och går ihop med dräneringsrören strax efter att dräneringsrören har kopplats ihop.

Därifrån leds allt ner i ett tätt rör till en stenkista som ligger cirka 4-5m längre ner, cirka 4-5m från sjökanten.

Vi tänkte beställa mtrl från Rinkabyrör och få allt levererat till dörren. Har ni några förslag på andra billiga leverantörer med leveransmöjligheter?

Vad tror ni om ovan plan?

Tacksam idéer!
 
Låter som en mycket bra plan.
Det enda jag har att tillföra är att du sätter dit någon/några rensbrunnar så man kan blåsa ur det hela vid behov. Beroende på hur genomsläpplig marken är nere vid sjön kanske det kan vara en ide att göra en lite större kista och låta den gå närmare sjön
 
Kul att du skrev om spolbrunnar, det ska vi också ha i början av varje dräneringsrör. Jag glömde bara skriva dit det.

En större kista får det absolut bli. Hur nära sjön tror du den bör hamna? I vår plan hamnar den cirka 4-5 m ifrån kanten.
 
Instämmer! Fyll gärna med grovt material till tvärsdräneringen ända upp till marknivå. Behöver inte vara så brett, tanken är att vattnet inte skall kunna rinna över och ner mot huset utan nedåt mot dräneringen.
Precis som mats_o skriver, sätt gärna dit en rensbrunn för att kunna spola rent vid behov. Rensbrunnen kan du placera en liten bit nedanför stugan och dra alla rör till den. Från den drar du ett tätt rör ner till stenkistan.
Till rensbrunn kan du köpa ett cementrör (300 mm dia) och knacka hål där rören kommer in och även ut. In med rören och sedan gjuta igen. Finns även lock att köpa till röret. Du ska ju inte ner så djupt så detta kommer att fungera bra.
Rinkabyrör är en bra leverantör. Billig och framför allt, leverans till dörren. Suveränt.
 
Jag vet ju inget om hur marken är hos er men tanken är ju att om det regnar riktigt mycket så får kistan fungera rsom rening och sen ska vattnet lätt ta sig till sjön. Släpper marken lätt igenom vattnet så räcker det säkert bra med 4-5 meter. Skulle det strula så är det ju lätt att förbättra i efterhand också.
 
ptk skrev:
.
De täta rören ligger i samma grävdike som dräneringsrören och går ihop med dräneringsrören strax efter att dräneringsrören har kopplats ihop.

Därifrån leds allt ner i ett tätt rör till en stenkista som ligger cirka 4-5m längre ner, cirka 4-5m från sjökanten.
Kanske lite sent inspel till ovanstående inlägg... Det funkar säkert, men det kan även bli problem. Tänk på att en stenkista kan bli igensatt. Om det då regnar mycket och allt regnvatten hamnar i det kombinerade rörsystemet med dagvatten/dränering finns det risk att vattnet "trycks tillbaka", upp i därneringsrören och i förlängningen i dräneringsmaterialet som huset står på.

I och med att det ligger så pass nära en sjö är det väl mer sannolikt att det breddar ut i sjön, men det kan i alla fall vara värt att tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.