Hej!
Vad är det för dosfräs jag behöver för att göra hål till en rotdosa? Just nu funderar jag på följande dosa:
https://www.byggmax.se/väggdosa-p29615
Men skulle kunna ta vilken som där en dosfräs finns för rimligt pris.
Hitta en rotdosafräs på elbutik.se för runt 1000, vilket känns lite mycket för något som troligtvis är ett engångsjobb och bara 1 dosa.
Jag har i dagsläget en Dosfräs H72 72mm för ( VP2 dosa ). Så om den kunde användas hade ju det varit guld värt.
 
Provborra i en lös bit gips eller annan skiva och prova? Bör inte vara några problem med 72mm dosfräs.
 
Rotdosa är lurigt. Lätt att få ett för stort hål så jag röstar på en aning mindre diameter och karva ut det sista med en morakniv.
 
Artikelnumret går till Malmbergs multidosa 68x45 mm och av deras produktbild att döma är kanten runt väldigt smal, smalare än vad den ser ut hos Byggmax.

https://malmbergs.com/Products/1426044

Lättast är nog ändå att prova...
 
J jeppezon skrev:
Hittade denna: [länk]
Med 71mm, så mina 72 borde ju blir perfekt. Dock står inte diametern mellan skruvarna, kan man då anta att det är standard 60mm?
Jag skulle inte köra 72 mm borr på 71 mm rotdosa. Jag har lärt mig den hårda vägen att ett för stort hål är kasst. Kör hellre en mindre borr.
 
  • Gilla
jeppezon
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Jag skulle inte köra 72 mm borr på 71 mm rotdosa. Jag har lärt mig den hårda vägen att ett för stort hål är kasst. Kör hellre en mindre borr.
Okej, ska nog köpa en och testa. Kollar jag recensionerna så är det en som klagar på att de faktiskt är 71.6mm och han därför inte får i dom i sitt hål haha.
 
Om du bara ska installera en rotdosa i livet kan du ta hålet med sticksågen om du har en sådan eller med gipskniven, det tar sannolikt inte 5 min att rita av dosan och fixa hålet med sticksåg och kniv
Ska du montera fler skaffar du självklart lämplig dosfräs, om det sker genom köp, lån eller att hyra rätt verktyg får ekonomi och frekvens på arbetet bestämma.
 
J jeppezon skrev:
Okej, ska nog köpa en och testa. Kollar jag recensionerna så är det en som klagar på att de faktiskt är 71.6mm och han därför inte får i dom i sitt hål haha.
Aha, då låter det ju faktiskt som att det borde fungera. Skillnad på rotdosor också, köp en som inte är så sladdrig. ELKO:s orangefärgade är inte min favorit. Väldigt tunn och vek plast samt märkliga hål man stansar ut där flexslangen inte passar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.