Hej!

Jag står mellan valet att antingen byta ut alla våra innerdörrar till nya, och försöka få dem att passa i de öppningar vi har (hus från 1948), eller köpa matchande dörrar i de nya väggar vi byggt. Verkar vara svårt att ändra öppningarna som finns redan pga av bärande funktion osv.

Dörrarna är tunga (!) och verkar vara av en träram med en masonitskiva i, men hur ljudisolerande är dem? Varför jag vill byta är för få det mer enhetligt i huset samt ljudisolerande, men kanske är så att de dörrarna från förr fortfarande är bäst på marknaden?

Vad har ni för råd/tips??

Tack på förhand!
 
BirgitS
I vanliga butiker kan du knappast hitta dörrar som passar till de gamla karmarna. Antingen kan du måttbeställa nya dörrar på ett snickeri eller så får du byta karmarna också och då behöver dörröppningarna höjas och breddas eller smalnas av för att fungera med de nya karmarna.

Tunga dörrar är normalt mer ljudisolerade än lätta dörrar.

När det gäller ljudisolering behöver man också tänka på ventilationen i huset. Det brukar behövas öppningar över, under eller bredvid dörrarna för att ventilationen ska fungera.
 
  • Gilla
il_duce och 1 till
  • Laddar…
I Isabelle Norén skrev:
Dörrarna är tunga
Skulle aldrig byta ut kvalitet´sdörrar från 40-talet.
Lämna bort dom på nymålning i vald färg.....(kanske 2 färger som går ihop bra dörram+fönster)

En tung dörr är bra sett ur ljuddämpning & ljudtransport ( föra vidare vibbrationer)
Sedan kan man sätta en tunnare innerdörrslist av bra kvalité & ännu bättre ljudisolering.

Nya dörrar med hyffsad kvalité börjar på ca 7.000 kr & svenska tillverkaren GK-doors gillar jag personligen.
Här är dörren jag valde till alla rummen, sedan valde jag dom 2 dörrarna till badrummen med 30 cm fönster med frostat glas.

https://www.gkdoor.se/sv/products?category=1&product=15

https://www.gkdoor.se/products?category=2&product=48 ( men med grå fönsterbåge )

MvH Jawen
 
  • Gilla
Isabelle Norén och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Skulle aldrig byta ut kvalitet´sdörrar från 40-talet.
Lämna bort dom på nymålning i vald färg.....(kanske 2 färger som går ihop bra dörram+fönster)
Håller med. Fanerdörrar från 40-50-talet känns lite synd att måla, men är de slitna och alternativet är att de kastas så absolut, måla om... Kvaliten är mest sannolikt mycket högre än nyare dörrar.

Jag märker på allt i vårt mer än 100 åriga hus blir sämre ju nyare det är. Det som sattes in på 40-talet är kanske inte alltid så passande i ett sekelskifteshus, men av bättre kvalitet än det som sattes in på 60-talet. Det som byttes på 80-90-talet är bara sopor. Så allt som är 60-tal och äldre ska man ta väl hand om och inte byta ut i onödan, de byggde med gedigna material och bra virke på den tiden! Rätt skött så tror jag det mesta från den tiden håller flera mansåldrar! (eller säger man hens eller mensåldrar? ;) )
 
  • Gilla
Isabelle Norén och 2 till
  • Laddar…
T
J JohanLun skrev:
Håller med. Fanerdörrar från 40-50-talet känns lite synd att måla, men är de slitna och alternativet är att de kastas så absolut, måla om... Kvaliten är mest sannolikt mycket högre än nyare dörrar.

Jag märker på allt i vårt mer än 100 åriga hus blir sämre ju nyare det är. Det som sattes in på 40-talet är kanske inte alltid så passande i ett sekelskifteshus, men av bättre kvalitet än det som sattes in på 60-talet. Det som byttes på 80-90-talet är bara sopor. Så allt som är 60-tal och äldre ska man ta väl hand om och inte byta ut i onödan, de byggde med gedigna material och bra virke på den tiden! Rätt skött så tror jag det mesta från den tiden håller flera mansåldrar! (eller säger man hens eller mensåldrar? ;) )
Kanske det könsneutrala generationer?

Jag håller med om att virkeskvaliteten har försämrats generellt sett sedan 60-talet även om det finns de som gör t ex fönster och specialsnickerier som håller på kvaliteten.

Jag håller med om att det blir svårt att hitta nyproducerade dörrar som passar i de gamla karmarna om man inte går till ett snickeri som gör dem. Tidigare så gjordes överfalsade dörrar och numera är dörrbladen utan fals/profil.
Vi gjorde valet att försöka hitta äldre överfalsade gabondörrar vid vår tillbyggnad men eftersom vi behövde så pass många så fick vi nöja oss med en ny dörr i rätt mått (tillgänglighetsanpassning i badrum) på nedervåningen som passar med de befintliga dörrarna och köpa nyproducerat till övervåningen. Det blev OK men helt klart inte samma känsla som om vi kunnat hitta äldre dörrar (eller kunde/ville lägga de extra pengarna på specialtillverkning).

Hur ser dörrarna ut som ni har och var har ni letat efter nya/ersättningsdörrar? Det finns ju företag som tar hand om äldre husdetaljer och säljer dem.

Det finns nytillverkade dörrar som kan ge lika bra ljudddämpning som äldre dörrar men de kostar och kommer (förmodligen) inte att matcha era befintliga dörrar.
 
  • Gilla
Isabelle Norén
  • Laddar…
Tack för svar!! Kan bifoga bilder på dörrarna, tror inte de varit i Gabon utan alltid varit målade 🤓

Jag blir nog mer och mer bekväm och taggad på tanken att behålla dem, måla de i den färg man vill ha, då de redan som sagt har karmar på plats. Det som startade min tanke på att byta var pga vi byggde en ny vägg som ska ha två dörrar, och gjorde öppningen i dagens mått och då tänkte jag att jag lika gärna kan byta alla. Dock insåg jag också att om man ska ha bra dörrar så får man verkligen betala, och de pengarna lägger jag gärna på annat 😆 Vi har lossat på vissa karmar för ändring av planlösning och där stod då gårdens namn på, så lite synd är det ifall de ska bytas ut ☺️

Så lutar mot att behålla dem!
 
Bilder på dörrarna!
 
  • Delvis demonterad dörrkarm och ocistade träplankor, pågående konstruktions- eller reparationsarbete, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähöljen interiör, öppen vit dörr, mörkt rum, byggmaterial synligt, renoveringsarbete kan antas vara pågående.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med flagnad färg och spår av fuktskada vid trädetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Målad dörrkant, trä synligt, trappa i bakgrunden, inomhus hemmiljö, skada eller slitage på dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vänd bild med möbler, dörr, fondtapet, och golv synliga. Verkar vara inomhus och upp och ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej färdigställd inomhusmiljö med en lös vit dörr lutad mot en vägg, arbetsmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vit dörr, tomt rum, trägolv, blommigt tapet, fönster med utsikt, gammaldags, ljusskiftningar, övergivet utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Isabelle Norén skrev:
Bilder på dörrarna!
Dörrarna du visar på dina bilder "känns" inte 40-tal, men ser tillräckligt "rejäla" ut att behålla.

Du kan ju även dekorera dom med anpassade lister eller skapa dörrspeglar på dom för relativt små pengar.
Dom där kommer bli kanonsnygga om du dekorerar dom & får dom proffsigt målade.
Några exempel i länkar:

https://husohem.se/artiklar/20181210/sa-har-gor-du-din-egen-spegeldorr/

https://gds.se/fonster-och-dorrar/dorrar/den-morka-slata-dorren-forvandlas-till-en-vit-spegeldorr

https://www.sekelskifte.com/product/list-fransk-spegellist-utan-urfrasning

https://www.temu.com/kuiper/dn9.htm...03_1ABpm07UrFXbQy9BuD-4ztsmKHJ3hoC6ZMQAvD_BwE

https://www.d-cor.se/produkter/hoer...1sxNuA-Jsla_gzB1TCUjhv9PUDKndj8RoCZWIQAvD_BwE

Bara din fantasi sätter gränserna!

Mvh Jawen
 
  • Älska
Isabelle Norén
  • Laddar…
Jag skulle behålla dem, har bott med sådana dörrar. Nya dörrar passar ju inte riktigt in i ett äldre hus heller.
 
  • Gilla
Isabelle Norén och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Dörrarna du visar på dina bilder "känns" inte 40-tal, men ser tillräckligt "rejäla" ut att behålla.

Du kan ju även dekorera dom med anpassade lister eller skapa dörrspeglar på dom för relativt små pengar.
Dom där kommer bli kanonsnygga om du dekorerar dom & får dom proffsigt målade.
Några exempel i länkar:

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

Bara din fantasi sätter gränserna!

Mvh Jawen
Kanske inte är 40-tal, bara fått för mig det då sitter i karmar som i sin tur ”sitter” naturligt i konstruktionen i huset 😅👌🏻 Kan man ha bytt dem något årtionden kanske?🧐
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.