Nissens
T Troberg skrev:
Efter att vår Biltemaröjsåg gått sönder (skaftet sprack alldeles ovanför huvudet så att huvudet lossnade...) så bestämde vi oss för att köpa en lite dyrare, vilket blev en Stig för typ 4000.

Körde tre tankar, och sedan så började den dö efter typ 30 sekunder, och efter några omstarter startade den inte alls.

Körde för att få det garantifixat, men de sade att det inte täcktes av garantin eftersom den körts med blyfri95 (med korrekt oljeinblandning, som det stod i manualen), den skulle köras på akrylatbensin för att garantin ska gälla (vilket inte står eller informeras någonstans).

Vi är, milt sagt förbannade, men tänkte försöka få liv i den. Har köpt en dunk akrylatbensin, men problemet kvarstår.

Några förslag på hur man får liv i den?
Huvudet???
 
När ni nu ändå är inne på förgasarjusteringar och oljeblandning så blandar jag mig i tråden.

Jag har en Stihl FS130 (fyrtaktare, men ska ha tvåtaktsbensin) som jag tänkte skulle få lite omvårdnad. Hur ställer man in förgasaren på bästa sätt? Manualen beskriver bara inställning av tomgången och hänvisar i övrigt till att den redan är perfekt inställd från fabrik... Det finns ju en högfarts- och en lågfartsskruv också. Jag tror att den får lite fet blandning. Tändstiftet ser sotigt ut och jag tycker att den svarar lite dåligt på gasen. (Jag kör den mest som trimmer så det blir mycket gasa-släppa-gasa.) Men jag har nog inte riktigt känslan för att bara skruva och känna att "nu är det bra".

Och så var det bränslet. Det rekommenderas att köra den på 2% "Stihl-bensin" eller 2,5% "annan bensin". Jag brukar köpa Julas 2,5%. Är det fel att tänka att det skulle vara någon större skillnad på fabrikat, vore det rentav bättre att välja Julas 2% i stället för 2,5%?
 
F
D Daniel 109 skrev:
Inte om du justerar för att blandningen är för mager. Energi per liter är ett dåligt mått på hur mycket effekt man får ur motorn.
Jag håller på med motorsport, jag har lyssnat på föredrag där mätningar, labbdata och grafer presenterats av tillverkarna av eländet. Jag förutsätter att dom har bättre koll på det än vad du googlar dig till.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
När ni nu ändå är inne på förgasarjusteringar och oljeblandning så blandar jag mig i tråden.

Jag har en Stihl FS130 (fyrtaktare, men ska ha tvåtaktsbensin) som jag tänkte skulle få lite omvårdnad. Hur ställer man in förgasaren på bästa sätt? Manualen beskriver bara inställning av tomgången och hänvisar i övrigt till att den redan är perfekt inställd från fabrik... Det finns ju en högfarts- och en lågfartsskruv också. Jag tror att den får lite fet blandning. Tändstiftet ser sotigt ut och jag tycker att den svarar lite dåligt på gasen. (Jag kör den mest som trimmer så det blir mycket gasa-släppa-gasa.) Men jag har nog inte riktigt känslan för att bara skruva och känna att "nu är det bra".

Och så var det bränslet. Det rekommenderas att köra den på 2% "Stihl-bensin" eller 2,5% "annan bensin". Jag brukar köpa Julas 2,5%. Är det fel att tänka att det skulle vara någon större skillnad på fabrikat, vore det rentav bättre att välja Julas 2% i stället för 2,5%?
Jag har en dylik maskin också, ett kul maffigt "dragster-ljud" i den och mycket kompetent trots sin ringa vikt. Har inte haft anledning att pilla med den ännu eftersom den går som en klocka, möjligen att den "fyrtaktar" (eller snarare 8-taktar) litet väl tidigt men det bör man ha en varvtalsmätare till att finjustera med H-skruven.

En sak som ska göras med dessa är att justera ventilspelet efter ett antal driftstimmar, har inte fått ändan ur vagnen med det heller men är säkert dags. Finn youtube-videos om hur man gör och verkar enkelt.

Ang din färdigblandade alkylatbensin, kolla så det är rätt klassning dvs JASO FC/FD. Jula har länge sålt TCW3-klassad bensin dvs avsedd för vattenkylda utombordare i dunk med påståendet att de skulle passa även för luftkylda motorer. Jag skulle personligen aldrig använda bensin med 2-taktsolja av fel klassning, tillverkarens anvisningar är mycket tydliga på denna punkt och det är bara att följa så blir det bra.
 
Menar de att energi per liter är ett bra mått på vilken effekt ett bränsle kan prestera i en motor?
 
  • Gilla
vefyra
  • Laddar…
F
B Bigfoot skrev:
När ni nu ändå är inne på förgasarjusteringar och oljeblandning så blandar jag mig i tråden.

Jag har en Stihl FS130 (fyrtaktare, men ska ha tvåtaktsbensin) som jag tänkte skulle få lite omvårdnad. Hur ställer man in förgasaren på bästa sätt? Manualen beskriver bara inställning av tomgången och hänvisar i övrigt till att den redan är perfekt inställd från fabrik... Det finns ju en högfarts- och en lågfartsskruv också. Jag tror att den får lite fet blandning. Tändstiftet ser sotigt ut och jag tycker att den svarar lite dåligt på gasen. (Jag kör den mest som trimmer så det blir mycket gasa-släppa-gasa.) Men jag har nog inte riktigt känslan för att bara skruva och känna att "nu är det bra".

Och så var det bränslet. Det rekommenderas att köra den på 2% "Stihl-bensin" eller 2,5% "annan bensin". Jag brukar köpa Julas 2,5%. Är det fel att tänka att det skulle vara någon större skillnad på fabrikat, vore det rentav bättre att välja Julas 2% i stället för 2,5%?

Det kan aldrig vara fel att köra lite fett så jag hade fortsatt med 2,5%. Lågfartsskruven tycker jag är tjurig, det brukar alltid finnas en grundinställning på den att utgå ifrån, typ 1,5 varv ut eller nåt sånt. Högfarten skruvar jag fet så den bludrrar och inte varvar ut sen sänker jag den succesivt till den skriker, därifrån så ger jag den ett litet tag mot FET så den får lite mer. Lågfarten är för min del mest att känna av hastighet upp till fullvarv, att den är spenstig. Provar lite under, och över rekommenderat startvärde och försöker känna av där den är spänstigast och rappast. Efter det så gör jag en snabb koll av högfarts så att det inte påverkats av skruvandet på lågfarten, kollar att den ligger extremt nära läget att 4-takta. Och innan jag börjar fippla så bärjar jag alltid med att räkna antalet varv till fullt inskruvad på respektive munstucke så jag garanterat hittar tillbaks.

EDIT: GLÖM DET JAG SKREV, MISSADE ATT DET VAR EN 4-TAKT....
 
F
D Daniel 109 skrev:
Menar de att energi per liter är ett bra mått på vilken effekt ett bränsle kan prestera i en motor?
Det tog inte lång tid innan jag inte hade en aning om vad dom menade men det var många som påpekade samma sak som du gör och det visades driftdata, jämförande mätningar, teperaturer och en jäkla massa hokus pokus. Det blir snabbt komplicerat när det börjas prata om skillander mellan hur olika bränsle droppfördelar och väter cylindervägg och sånt. Slutsatsen var att man fick lite mer area i effekt-integralen men samma toppeffekt.

Personligen är jag inte övertygad om bränslets förträfflighet, det äter tex reedblad för många. Jag tycker även att inställniningsområdet av förgasaren blir smalare än med färsk handelsbensin.
 
D
T Troberg skrev:
Kommer inte ihåg just nu, men det stod "för gräsklippare, trimmers" eller något liknande på den. Blandade enligt anvisning, med lite mer olja (hellre lite för mycket än lite för lite...).
Att blanda med mer än anvisning är ju inte att blanda är enligt anvisning. :seenoevil:
 
Fsn: Vi tar det en gång till. Menar de att energi per volym är ett bra mått på vilken effekt ett bränsle ger i en motor?
 
F fsn skrev:
Slutsatsen var att man fick lite mer area i effekt-integralen men samma toppeffekt.
Är detta ett komplicerat sätt att säga att man får bättre vrid på lägre varv med blyfri 98 än med alkylat?
 
A Avemo skrev:
Är detta ett komplicerat sätt att säga att man får bättre vrid på lägre varv med blyfri 98 än med alkylat?
Snarare tvärtom enligt denna teori.

Men som sagt. Jag har erfarenhet av att ha använt alkylatbensin under decennier för alla mina 2-taktare. Alltid fungerat perfekt, och i en del fall überperfekt som med en gammal port/avgastrimmad liten Partner 410 CCS. Med viss justering av L & H - munstyckena blev det ett fullkomligt monster av kraft inte minst i lågfartsregisterna med extrem acceleration. Perfekt vid kvistning och även superstark vid instick fällning.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
F
A Avemo skrev:
Är detta ett komplicerat sätt att säga att man får bättre vrid på lägre varv med blyfri 98 än med alkylat?
nej, men tvärtom. Att man man fick mer effekt (eller mer vrid om man vill benämna det så, trot att det är effekt man kör med och inget annat) tidigare i varvtalsregistret på blomkolssoppan än på handelsbensinen.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Vad gjorde handlaren när denne tog emot sågen? Jag misstänker ju att man kollat med endoskåp och noterat repor i cylindern vilket tyder på att man haft fel bränsle/olja i maskinen. Isåfall så är det inget som täcks av garanti.
Frågade vilken bensin jag kört på och vägrade ge garanti. Det var allt.
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
Snarare tvärtom enligt denna teori.

Men som sagt. Jag har erfarenhet av att ha använt alkylatbensin under decennier för alla mina 2-taktare. Alltid fungerat perfekt, och i en del fall überperfekt som med en gammal port/avgastrimmad liten Partner 410 CCS. Med viss justering av L & H - munstyckena blev det ett fullkomligt monster av kraft inte minst i lågfartsregisterna med extrem acceleration. Perfekt vid kvistning och även superstark vid instick fällning.
ja, precis. Träffar man rätt så finns det ett helvetes mellanregister med mycket effekt över ett betydligt bredare varvtslsregister.
 
A AndersS skrev:
Vad är det för Stihlsåg du köpt?
Kan inte kolla just nu.

A AndersS skrev:
Har du nu tankat alkylat i den?
Ja.

A AndersS skrev:
Slår du av choken direkt efter första gången den hostar till men inte startar?
Det gör den själv.

N Nyblivenhusägare123 skrev:
Jag hade åkt in igen och krävt en annan handläggare och se om man får ett annat svar. Lämna in den till dom och be dom fixa den på garanti . Oxå gratis om den är så ny.
Köpte den av Jula, men deras garantileverantör är en lokal gräsklipparservicefirma. Vill helst inte stöta mig med dem, för då har jag inte service för åkgräsklipparen inom rimligt avstånd, och de följer bara Julas riktlinjer (vi åkte tillbaka och gnällde direkt på Jula).

Nissens Nissens skrev:
Huvudet???
Biltema-röjsågen:

Gammal yxa med trasigt metallhuvud och sprucken trähandtag mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D Bubblebubb skrev:
Att blanda med mer än anvisning är ju inte att blanda är enligt anvisning. :seenoevil:
Ingen blandning är exakt, så då lägger jag mig på säkra sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.