Håller på med att rita på min friggebod som ska fungera som kontor/gäststuga. Den ska således vara hyffsat välisolerad. Måtten på boden blir ca 2,5 x 6m. Taket blir pulpet.

Plattan är gjuten och isolerad med L-element.

Jag har nu fastnat lite på vilken dimension jag ska ha på väggreglarna. Tanken först var att ha 45x120 reglar med liggande 45x45 på insidan -> 165 mm isolering i vägg. Har dock insett att med den lösningen så kommer all last i princip att bäras av kantelementen då i princip inget av regelverket ligger över betongen + att 165 mm känns något tunt.

Då tänker jag så här:
Tanke nr 1. Flytta in stommen till 45mm och lägg liggande 45x45 även på utsidan. Detta skulle ge 45+120+45= 210 mm isolering och vad jag gissar som tillräckligt mkt överlapp på betongen. Dock blir det många meter 45x45 = dyrt + oklart hur jag ska lösa det med spikregel då jag ska ha stående panel. In kom tanke nr 2.

Eller
Tanke nr 2. Bygga 45x170 reglar i vägg med liggande 45x45 på insidan. Känns dock som extremt överdimensionerat = dyrt.. Så varför då inte gå på cc1200 i stället för cc600? och få bort ett antal löpmeter regel?
Den nackdelen jag kan komma på är att jag förmodligen måste gå upp i dimension på spikläkten för att funka med cc1200.

Synpunkter, tankar och ideér?
 
Tomture61
I mitt eget garagebygge ( varmgarage) valde jag 34 x 70 på insidan (installationsskickt) enbart för att spara ngr mm , för invändiga storlekens skull .
Har 145 mm stående reglar i ytterväggar + 145 mm isolering .
Lyckades få plats med 45 mm isolering på insidan
Garaget är 5000 x 12000 mm stort på utsidan .

Att bygga med cc 1200 mm blir inte bra , kommer att bli rangliga / svajiga ytterväggar .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.