2007 skaffade jag mig ett "litet" fordonsprojekt. Vid tillfället hade jag möjlighet att få en garageplats genom jobbet. Dessvärre var det ouppvärmt men jag var glad bara det var tak över huvudet. Efter några år så var det så pass färdigt att jag kunde provköra men fortfarande återstod en hel del detaljer innan det var helt och här någonstanns så började jag ge det här projektet allt mindre uppmärksamhet och tillslut på senhösten 2015 så köpte jag huset och sedan dess har det fullständigt legat på is men fram till för cirka 1,5 år sen så arbetade jag fortfarande på samma företag så bilen kunde fortfarande stå kvar på samma ställe utan problem. Och sedan våren 2022 så har jag kört med tillfälliga lösningar eftersom att jag visste att jag snart skulle komma att hitta en permanent lösning ganska nära hemmet (mer om det strax). Problemet är dock det att min kusin som står på kontraktet (hyr i andra hand av honom) behöver ha den garageplatsen snart.

Det är nämligen så att jag bor bredvid ett företag och för några år sen så var de inne på att köpa en mark på ett industriområde dit de skulle flytta sin verksamhet. Den lilla byggnaden som då fanns på fastigheten hade då varit perfekt för mig att ta över och flytta in mina fordonsprojekt i och ändå ha plats över för lite maskiner/utrustning och annat kul. Mitt hus och den byggnaden hade för övrigt tillhört samma fastighet innan det styckades av och därför fanns det även en värmekulvert från mitt hus och in i den garagebyggnaden som jag då hade kunnat börja använda.
Som kuriosa så kan jag nämna att när jag skaffade bergvärme 2017 så bad jag dem att borra några meter extra just för att kunna framtidssäkra antingen ifall jag skulle börja sälja värme eller om jag någon gång skulle ta över grannfastigheten.

Eftersom att grannfastigheten var bra mycket större än platsen som garagebyggnaden upptog så hade jag även någon liten tanke om att starta eget företag och sedan låta bygga garagelängor på resterande ytor och sen hyra ut till privatpersoner eller företag. Jag gick till och med en "starta egetutbildning" som kommunen annordnade som vid tidpunkten var i form av en distansutbildning eftersom att det var mitt under "kovidden". Dock blev det aldrig av att företaget flyttade eftersom att den tilltänkta tomten blev för dyr så de valde att stanna kvar och istället riva den gamla byggnaden och bygga en ny som är mellan 3 och 4 gånger så stor som den gamla i kvadratmeter räknat. Den gamla var i betong och den nya är ett stålskelett med prefabelement eller vad det nu kallas.

Efter att grannens nya byggnad stod klar så snodde han även min idé rakt av och byggde ett gäng garageplatser på den bortre ändan av tomten (enda skillnaden är den att han valde att bygga något färre fack än vad min tanke var) som alltså är för uthyrning och bör bli inflyttningsklara nu under hösten.

Som närmaste granne så har jag ju fått godkänna diverse ritningsunderlag, situationsplaner etc. och aviserade tidigt att jag är intresserad av att få hyra ett fack. Varje lokal är 90 kvadratmeter, är isolerad men värme ingår inte i hyran. Hyran är satt till mellan 7000 och 8000 i månaden. Jag tyckte att det var lite mycket pengar så jag hittade en kollega som kunde tänka sig att hyra ihop med mig. Det fanns bara ett litet krux och det var det att han vill helst hyra ut till företag av momstekniska skäl. Kollegans morsa hade dock företag så väldigt länge var det på gång att hennes företag skulle stå på kontraktet och sen skulle vi föra över en slant till henne varje månad. Sen dröjde det nån månad och kollegan fick nys om ett annat garage som förvisso är bra mycket billigare men det ligger 1,5 mil från stan och det är varken uppvärmt eller särskilt bra isolerat men oavsett vilket så stod jag plötsligt ensam och ville hyra.

Jag skrev då ett inlägg i en lokal fordonsteknisk facebookgrupp och efterlös om det fanns någon som ville hyra ihop med mig. Det tog en halv dag sedan ringer en av grannens anställda (som jag har bra kontakt med) och meddelar att hans chef vill att jag tar bort anonnsen omedelbart (ingen aning om hur han fick reda på vad jag hade skrivit i en privat facebookgrupp men han har väl sina kontakter). Jag tog bort anonnsen men en bekant som har eget företag (han sysslar med bilvård åt folk på fritiden) hörde av sig och var intresserad för då kunde han stå under tak och polera utan att behöva nyttja sin arbetsplats lokaler.

Nu undrar jag dock hur stort intresset egentligen är för jag lämnade telefonnummret från min granne till min bekant i somras någon gång och (eftersom att jag själv just nu tillbringar veckorna på annan ort) men han har fortfarande inte ringt. För någon vecka sedan bestämde jag då att han skulle komma hit och så ringer jag hit grannen (som har sin bostad i en annan del av stan) men då skulle han resa iväg över helgen så det funkade inte så vi sa istället måndag morgon (innan jag åker). När jag skickar meddelande om han kan komma så kommer han på att han har teamsmöte med sin chef och kan inte komma förrän tidigast 11-tiden (då måste jag ha åkt för länge sen för att hinna) så det blidde inget utan vi bestämde fredag (idag) istället så idag när jag kom hem så skickade jag och skrev att nu är jag hemma så du kan komma hit. Men då gick inte det heller för han var ensam på firman för kollegan var iväg på utbildning och efter kontorstid skulle han iväg och inte vara hemma igen förrän på söndag. På måndag funkar inte för mig för då måste jag åka iväg tidigt på morgonen.
Till råga på allt så börjar dels jag bli lite trött på att agera medlare men framför allt så börjar han som ska hyra ut lokalen bli lite trött på att det hela tiden bestäms saker som sedan ställs in med kort varsel (och jag förstår han för jag vill också kunna planera mitt liv).

Då och då har min granne gett en del antydningar om att han någon gång i framtiden kan tänka sig att sälja till mig (alltså inte själva verksamheten de bedriver som sådan men lokalerna) och det skulle i så fall vara någon gång i framtiden när han skulle kunna tänka sig att dra sig tillbaka och ta pension. Idag var också ett sådant tillfälle men inriktningen var mer den att han ville sälja till mig och sedan skulle jag hyra tillbaka den första byggnaden de byggde till honom (och den nya skulle jag i så fall hyra ut till vem jag vill). Nu vet jag inte om jag ska ta detta seriöst eller inte och dessutom så en annan som är lite konspiratoriskt lagd och gärna vill måla fan på väggen undrar ju lite varför man först bygger två stora byggnader och sedan innan byggnad #2 ens är helt klar ger signaler om att han kan tänka sig att sälja för att sedan hyra tillbaka? Är han bankrutt eller märker han att kalkylen inte går ihop och ingen vill hyra för det priset och vill därför lämpa över problemet på mig?

Hur bör jag gå vidare?
Om jag enbart kan hyra som företag kan jag då starta ett företag men sedan inte ha någon aktiv verksamhet? för rent tekniskt betyder väl det i så fall att jag som privatperson får betala 25% mer fast de pengarna i slutändan går till gängkriminella i Rinkeby (icke PK skämt alltså) och resten får hyresvärden.

Eller ska jag undersöka saken vidare att starta företag och köpa hela rubbet? Går banken med på det om jag kommer in med bara luft i påsarna? Med tanke på hur det går för exempelvis SBB så känns ju fastighetsbranschen i alla högsta grad som ett rätt osäkert kort dessa dagar.

Ett annat alternativ är att jag skippar det där helt och hållet och gjuter upp en egen platta och bygger ett eget garage på min egen tomt men även det svider ju lite nu när jag nästan är i mål med amorteringen på huset och dessutom priserna på byggmaterial skjuter i höjden.

Blev lite långt men dela gärna med er av era tankar 🙏
 
C
E EPG skrev:
Det fanns bara ett litet krux och det var det att han vill helst hyra ut till företag av momstekniska skäl.
Vad är det för momstekniska skäl?
Oavsett om hyresgästen är ett företag eller privatperson så lägger hyresvärden på moms på hyresavin om uthyrningen är momspliktig. Man betalar alltså lika mycket. Skillnaden är att företagshyresgästen förmodligen får "dra av" den momsen. Men det är ju inget som påverkar hyresvärden, annat än att den blir mindre attraktiv för en privatperson som hellre väljer en momsfri lokal.
 
Att betala hyra på 7-8000 tusen/månad för att slippa ta lån? Bygg ditt eget garage så slipper du fundera över grannen, hyreskostnader eller framtida hyreshöjningar. Betala av på 10 år så kommer du ha en betydligt lägre månadskostnad.
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
I det här osäkra läget när den ekonomiska krisen står för dörren så vill jag nog inte belåna mig själv mer utan avvaktar hellre tills läget ser lite stabilare ut. Självklart bygger jag hellre eget än hyr men den närmaste tiden fram tills dess så hyr jag hellre.
 
C cpalm skrev:
Vad är det för momstekniska skäl?
Oavsett om hyresgästen är ett företag eller privatperson så lägger hyresvärden på moms på hyresavin om uthyrningen är momspliktig. Man betalar alltså lika mycket. Skillnaden är att företagshyresgästen förmodligen får "dra av" den momsen. Men det är ju inget som påverkar hyresvärden, annat än att den blir mindre attraktiv för en privatperson som hellre väljer en momsfri lokal.
Jag vet inte för jag har inte insyn i det bolagets ekonomi men det har nåt med bokföringen att göra i alla fall.
 
C
E EPG skrev:
Jag vet inte för jag har inte insyn i det bolagets ekonomi men det har nåt med bokföringen att göra i alla fall.
Gissar att uthyrningen är frivilligt momspliktig och att de därför vill ha en hyresgäst som bedriver momspliktig verksamhet så att de kan lägga moms på hyran (och därmed slipper strulet med momsfria delar av verksamheten).

Men det innebär att du måste bedriva momspliktig verksamhet i lokalen, vilket du ju inte har för avsikt att göra, oavsett om du hyr som privatperson eller företag.

Nä - nu vet jag inte vad alternativkostnaden är, men om du absolut inte vill låna men ändå kan avsätta 8000 kr/mån till ändamålet kan du väl i så fall spara ihop till ett eget garage? Man kan ju börja med något enklare.
 
Jag vill inte lägga 7-8 tusen per månad. Det var därför jag ville hyra ihop med en bekant som med sitt företag kunde stå på kontraktet, dessutom behöver jag inte 90 kvadrat helt ensam även om jag förmodligen inte kommer ha några större problem att fylla upp den ytan tids nog. Som sagt jag vill ha något under tiden (mina fordon kan inte stå under bar himmel) fram tills jag kan bygga eget garage.

Jag får nog ta och starta en ny tråd med frågor kring garagebygge.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Gjut en platta och ställ ett partytält på den.
Sen kan projektet stå och mysa utan problem.

90 kvm är ju knappt ett två-bilsgarage...
 
  • Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
Det går att göra så alltså?

Ja det ska jag fundera över. Är ju bara att man tar fram högtryckstvätten och spolar bort all jord och sand sen när det är dags för resten. Och dessutom lär man väl flytspackla golvet sen.
 
galento
Kolla så tältet håller kvalité , några bekanta hade en Cadillac cab under
ett partytält sen kom snön......
 
Jag tycker det verkar som att du mest går och väntar på att `rätt` saker skall hända och att det skall bli som du ev. har planerat att det skulle kunna bli i bästa fall, därav borrar du lite extra bergvärme etc. OM det skulle bli som du vill.

Vill du ha ett garage? hyr ett. Vill du köpa granntomten? köp den. Vill du hyra ihop med någon? prata med hyresvärden och gör det. Vill du startat ett företag? gör det. Vill du sälja värme? gör det. Funkar inte något av detta och du fortfarande måste ha ett garage? bygg ett. Du kan ju inte hålla på och planera efter hur du skulle vilja ha det och hur saker skulle kunna bli och vänta och hoppas på att det blir så.
 
  • Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.