Hoj igen, i måndags fick jag nyckeln till huset, så nu är det fullt upp:)

När jag kom ner och tände i källaren så lyste det även i matkällaren, vilket det inte gjort tidigare. Då har de väl bytt glödlampa när det plockat ur kåken, tänkte jag och började skruva ihop vattenrören på pannan. Rätt som det var så slocknade lampan i matkällaren. Jag gick in och skulle byta lampa, upptäckte då att armaturen satt löst och att lampan lyste till och från i olika lägen, med ett typiskt skräckfilms "bzzzzt" emellan. Lampan var troligtvis hel hela tiden... Inte bra.

Aja, till min fundering nu :)

Pillade lite med cirkulationspumpen för att se om den funkade, men hörde/kände inget från den, så jag lossar plastkåpan och ska mäta lite. Då känner jag hur det durrar till i handen, funderade lite på vad 17 som hände, då jag inte var på någon ledare (var många år sedan man kände på ström, nu var det ju "bara" 45V, men det är ju i.a.f. inget bra). Började mäta på allt, och kom fram till att det var 45V mellan jord och höljet på kondingen vid strömbrytare av, och 50V strömbrytare på.
Inte 17 ska det väl vara spänning i höljet på en konding?

Sen mätte jag vidare och kom fram till att det var en lite udda koppling, när brytaren är av så är det 230V till både fas och nolla på pumpen, då blir det ju nollpotensial och pumen står still, dock så är det ju 230V mellan fas-jord och nolla-jord. När brytaren är på så är det 230V på nollan (blå) och 0V på den andra (kommer inte ihåg färgen nu).
Har blå varit fas någon gång förr i tiden? Eller är det hempul som på lite annat i kåken (gröngul mellantråd mm)?

Läste på forumet att man kunde koppla trappbrytare på det viset förr (eller om det bara var ett olämpligt sätt), nu är det väl förbjudet?
 
Du kan mäta mellan fas och "nolla", har du 400 V där är det 2-fas. Kolla sen så den är riktigt jordad, det låter inte riktigt så i mina öron.
Angående din lampa så är den inte iskruvad ordentligt eller så är det dålig kontakt hos tändtråd eller nolla, kolla över detta..
 
Redigerat:
Nope, inget 400V. Har bestämt för mig att det var 230V när jag mätte på fas/nolla till pumpen. Det blev lika när jag mätte mellan chassit på pumpen och jordkabeln som är fastskruvad i chassit.

Skulle det inte vara väldigt ovanligt med en tvåfas cirk. pump?

Ohmmätte dock aldrig jord/chassi, ska göra det i morrn.
 
Blandade nog ihop denna med inlägget om VV-beredaren.. Du skriver lite för långa tesxter för att man ska riktigt orka läsa allt.. :) Förstår dig inte riktigt, samma potential på bägge med brytaren av, nejdu blir nog till att koppla loss och börja felsöka.
Angående färg så är blå vanligast till nolla som du skrev, men även som tändtråd och fas, dvs färgen saknar betydelse helt.
 
Jo, det blev lite mycket text (läste om VV-beredaren nyss jag med:)).

Kort sagt, det konstiga är att det är spänning på båda polerna vid avslagen strömbrytare.
Varför kopplar man på det viset?
 
kanske en hempulare som gjort kopplingen, allpolig brytning blev allpolig fasmatning!? ungefär som att koppla en 3-fasmotor på en tvåpolig brytare..
 
Låter som att nolla & fas är förväxlade i brytaren (eller så fungerar inte fas-kontakten)
 
Helt rätt snaggletooth, obruten fas till pumpen, sen bryts nollan!
Jag var nog lite trött i ögat igår :D

Pillade isär strömbrytaren idag, när jag vek ut den så lossnade en kabel, inte alls bra åtdragen. Den andra gick att dra åt mer utan problem.

Jordningen var ok, eller ja, vid pumpen var den ok.
I strömbrytaren är det riktigt kopplat, jord till pump, jord till centralen + biledare på samma klämma. Men sen i nästa dosa är jorden klippt, alltså är det bara biledaren som agerar jord...

Men sen kvarstår ju fenomenet med 45/50V i chassi på kondingen?

Lite gredosor i hög, hmm...
 
  • IMAG0164.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att kondensatorns hölje skall vara jordat via pumpen. För den sitter väl fast monterad på pumpen.

Att du kan mäta upp en spänning mot jord på 45 V på en ojordad kondensator är helt normalt. Om du mäter med en digital multimeter så motsvarar detta flera MOhm isolation i kondensatorn. Bättre än så kan man inte begära. Jordas höljet så kan jordströmmen mätas i mikroampare. Inget att bry sig om, men jorda gärna höljet.
 
Japp, den är fast monterad.
Kondingen sitter i en plasthylsa som är monterad på pumpen, ser original ut. Ska kolla mer exakt om den ska ligga mot chassit på något vis, men det verkar långsökt tycker jag, borde ju varit en förskruvning i så fall.
Det killade då för mycket i fingrarna, hehe...

Vad händer om en cirkulationspump fastnat, och man slår på den (förutsatt att den inte orkar igång)?
"Brinner" den upp, eller klarar lindningarna av strömmen?
 
den klarar att "stå still" med spänning på, jag har för mej att verkningsgraden på en cirkpump låg runt 30%
 
Om det är såpass att det kittlas i kondingen kanske den börjar bli gammal och är läge att byta ut.
Om cirkulationspumpen kärvar så ska motorskyddet i brytaren lösa ut.
 
det brukar inte sättas moorskydd till cirkpumpar
 
Alla gamla trefas cirkpumpar jag sett föregås av en brytare med motorskydd.
 
-PC- skrev:
Vad händer om en cirkulationspump fastnat, och man slår på den (förutsatt att den inte orkar igång)?
"Brinner" den upp, eller klarar lindningarna av strömmen?
Hej!
Jag har varit med om några pumpar som "suttit fast" och de har inte "brunnit upp" med lågor men...
De har ju fastnat av en anledning och det var i dessa fall oftast inte för att de inte hade vatten. Mao var det bara att byta dem.
Har en pump gått torr och fastnat kan man ju prova att fylla på vatten. Startar pumpen sedan är ju allt ok.

Är ingen fullcertifierad elektriker...men...
Vad det gäller enfas och trefaspumpar så har man väl allt som oftast motorskydd på en trefaspump.

Kondensatorer brukar man väl byta om de är gamla och spruckna och läcker...
Skulle de vara trasiga men se hela ut märker man ju att det är fel på dem eftersom pumpen/motorn inte orkar starta ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.