1. Då man byter ut vanliga T8 lysrör till LED-lysrör ska man ta bort glimtändaren och ibland även ballasten. Jag har provat att bara ta bort glimtändaren och undrar vad som kan hända om ballasten sitter kvar? Jag menar, vad är ballasten till för?
2. Jag har även hört ordet drossel i anslutning till lysrörsarmaturer och att den inte alls påverkas av LED-lysröret. Vad är drosseln till för?
3. Om ballast tas bort så gäller inte CE-märkningen längre. LED-lysrör drar hälften så mycket ström som vanliga lysrör och blir inte särskilt varma. Säkerheten är troligtvis högre med LED. Men jag tänker ändå på om försäkringar gäller osv.

Är det någon som kan svara på mina frågor? Skulle gärna vilja se en bild på var drossel och ballast sitter, för jag fattar inte hur det fungerar.
 
Drossel eller ballast eller reaktorn, är en spole som begränsar srömmgenomgången i lysröret när det har tänt. I ett lysande lysrör råder i princip kortslutning. Glimtänarens funktion är att under en kort tid koppla förbi drosseln för att tända lysröret.
Så fort du gör ett ingrepp och ändrar nått på/i en "vara" tar du på samma gång bort den gällande CE märkningen och ansvaret att "varan" fyller gällande bestämmelser blir ditt. Drosseln eller drosslarna sitter oftast mitt i armaturen och är rektangulär lite olika stora men ca 13x4x3 cm.
Eftersom lysrör är bland det effektivaste sättet att omvandla el till ljus tror jag inte att det rent ekonomiskt kan vara försvarbart, men som "hobby" kan det vara en annan femma.


ett - inte- kom inte med
 
Redigerat:
Mikael_L
elmont skrev:
Eftersom lysrör är bland det effektivaste sättet att omvandla el till ljus tror jag att det rent ekonomiskt kan vara försvarbart, men som "hobby" kan det vara en annan femma.
Ja precis. Tänker du göra detta för att spara el så bör du först jämföra effekt och ljusintensitet, för det är inte alls säkert att LED drar mindre ström än lysrör.

Är det pga av livslängd, t.ex. så kommer det i ett annat ljus. *:D*
 
Jag är i första hand intresserad av hur LED-lysrör fungerar i vanliga armaturer. Det som jag vill veta är om ballasten/drosseln påverkar lysdioderna negativt eller inte, dvs om livslängden på lysdioderna kommer att kortas?
 
Hur det kommer att fungera är svårt att säga det beror helt på vilken typ av drossel det sitter i armaturen det finns både elektroniska driftdon och vanliga drosslar. Men naturligtvis fungerar LED-lysrör bäst under dom förutsättningar som tillverkaren har tillverkat dom för. Eftersom spänningen blir lägre efter en vanlig drossel så kommer livslängden(om dom överhuvud taget lyser) ej att förkortas hur det fungerar med nått elektroniskt driftdon är svårare att säga. Men jag upprepar att jag INTE ser nån större vinst med att ersätta lysrör med dioder. Med glödljus och lysrörslampor kan det vara lite annat.
 
Bra, jag tolkar det som om att LED-lysröret inte skadas om drosseln är kvar.

Då det gäller användningsområde så finns det utrymmen där LED kan vara bättre,
t ex i djurstallar där det finns brandfarligt material. Det är inte ovanligt att det sker brandolyckor med gamla lysrörsarmaturer.

Då det gäller effekt så vet jag inte hur man mäter det på ett enkelt sätt. Det kanske finns lysrörshållare med stickkontakt?

Jag har fått hjälp, via ett ljuslab, att jämföra lux och färgåtergivning mellan ett Philips lysrör 38 watt och ett LED-lysrör 18 watt, 1200 cm. Lux-mätaren låg på ett skrivbord precis under ljuskällan och det visade sig att LED-lysröret lyste lite starkare och hade betydligt bättre färgåtergivning.
 
Precis som elmont skriver kommer inte LED-röret att påverkas negativt om driftdonet är konventionellt dvs vad man kallar drossel, reaktor mm. Det enda som händer är att spänningen blir lite lägre över röret dock mycket marginellt och det blir även lite värme i drosseln, även det i mindre grad än vid drift av det normala lysröret. Ska du verkligen spara de sista örena bör du kanske därför koppla förbi drosseln så slipper du någon W förlust där. Det är enkelt gjort och du behöver inte demontera något, samtidigt kan man koppla bort kondensatorn som även den blir onödig nu.

Skulle man ha driftdon av modernare sort även kallat HF-don, skulle jag tro att funktionen blir lidande och i så fall måste man koppla bort detta. Det innebär lite mer av omkopplingar, dessutom skulle jag se det som mycket dumt att göra så på en bra armatur. Men på en äldre eller även en nyare konventionell armatur kan man ju laborera om man vill.
 
Hur gör man för att koppla förbi drosseln och koppla bort kondensatorn? Får jag göra det själv eller är det ett jobb för elektrikern?
 
Bygger du om en befintlig armatur tar du samtidigt på dig tillverkaransvaret oavsett om du är elektriker eller nått annat.
Vet man ej hur det går till att koppla förbi en reaktor har man troligtvis inte dom basala kunskaperna när det gäller det elektriska som man nog bör ha för att inte göra nått galet som i förlängningen kan vålla en olycka. Därför avstår jag att komma med tips och råder dig i all välmening att ta kontakt med nån fackman som på ort och ställe kan hjälpa dig.
 
Tack för alla svar jag har fått. Jag har lärt mig en hel del.:D
 
Är man rädd för brand i drosseln så ska man naturligtvis ta bort den, annars så vinner man inget. Om man nu är rädd för brand så kanske det är billigare att sätta upp nya lysrörsarmaturer för lysdioderna har ännu ett högt pris.

Sedan kommer lysdioderna att kräva ett teknikskifte, belysning fram till NU drivs utan problem med växelSPÄNNING medan lysdioderna drivs av likSTRÖM som gör att lysdioderna fungerar bäst i armaturer som från början är gjorda för lysdioder. Det som finns nu är en massa halvmesyrer som försöker vara kompatibla med nuvarande armaturer. En del lösningar är direkt skadliga för lysdioderna.

Lysdioder kommer att ersätta nuvarande belysning, inget snack om det men Svenson får nog bita i det sura äpplet och kasta nuvarande armaturer och köpa nya. För några år sedan bytte vi TV-system (digitalt) och ingen knorrade ( jodå min morsa, men det är glömt nu).

Drosseln är för att begränsa strömmen till lysröret då det har en brinnspänning som är lägre än nätspänningen och skillnaden tas upp av drosseln.
Glimtändaren kopplar inte förbi något. Glimtändaren kortsluter och låter det flyta ström genom glödtrådarna i lysrörets ändar som blir varma och får igång jonisationen i röret när sedan röret tänt efter några försök är brinnspänningen i lysröret för låg för att glimtändaren ska göra några fler startförsök.

Den som är nyfiken kan titta på kopplingsschemat som brukar vara tryckt på drosseln, Elmontörn har säkert sett det mer än 1000 gånger.

Protte
 
protte: jag håller med din mor, själv har jag inte haft TV sedan D-dagen och tänker inte skaffa nån förrän SVT skickar en digitalbox till mig GRATIS.

om ämnet i fråga har jag att säga att jag tycker det är vettigare att skaffa lysrörsarmaturer i bra skick med konventionella drosslar, HF-don är inte pålitligt.
LED-lysrör har jag aldrig stött på men kan nästan tänka mig att de ger ett för kallt och obehagligt ljus.
 
Som vanligt håller jag med prototypen i denna frågan till 110%. Det är dags att dra ett streck och glömma bakåtkompatibiliteten i detta fallet. Tänk om, gör rätt. Helt sjuk väg vi är inne på.

Vad gäller digitaliseringen så var det väl iofs en jädrans massa knorrande. Säkert precis som när man fick ha en extra box för att få in TV2. Nu för tiden kan man väl knappt köpa en ny TV / "Video" utan digital tuner.
 
ggisslev skrev:
Jag har fått hjälp, via ett ljuslab, att jämföra lux och färgåtergivning mellan ett Philips lysrör 38 watt och ett LED-lysrör 18 watt, 1200 cm. Lux-mätaren låg på ett skrivbord precis under ljuskällan och det visade sig att LED-lysröret lyste lite starkare och hade betydligt bättre färgåtergivning.
Vad jämförde du med för Philipsrör? 38W är effekten men sedan finns en hel mängd olika färgåtergivningsindex där 820/830 är "varmvita" och vanliga i bostäder medan t.ex 950 är väldigt vita (ger korrekt färgåtergivning).
 
Mikael_L
ggisslev skrev:
Jag har fått hjälp, via ett ljuslab, att jämföra lux och färgåtergivning mellan ett Philips lysrör 38 watt och ett LED-lysrör 18 watt, 1200 cm. Lux-mätaren låg på ett skrivbord precis under ljuskällan och det visade sig att LED-lysröret lyste lite starkare och hade betydligt bättre färgåtergivning.
Spännande.
Har du någon länk eller namn och typ på LEDrören?

Hur mätte ni, utstrålat ljus i enda riktning, eller runtomstrålat ljus?
Dvs, fick urladdningslysröret ett sämre värde p.g.a att allt utstrålat ljus ej koncentrerades mot mätcellen (med reflektor el. likn.)

Helt klart kommer LED bli mycket vanligt i framtiden, men jag bedömer att en anings mer teknikutveckling måste ske innan genombrotten kommer/kan ske.


Fö, ang brand i lysrörsarmaturer, använd elektroniska tändare alt säkerhetständare så avvärjer du 99% av lysrörsarmaturbränderna. Använd sen bra kapslingsklass och en bra armatur (dvs inte billigaste kinaarmaturen) så avvärjer du ytterligare nästan alla bränder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.