janwide
Piggen på vår växelventil hade kärvat och satt fast i nedre läget. Efter lite juckande och knackande har den kommit upp och värmen fungerar. Men den känns väldigt trög så jag tänker att det är bäst att byta. Ska jag bara byta insatsen eller hela ventilen? Var köper jag denna? Någon som kan ge några bra tips på hur jag gör detta byte bäst. Mottages tacksamt! :D
Växelventil med en synlig fjäder och piggen i upplyft position, indikerar underhållsarbete på en del av värmesystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
janwide
Så här ser motorn ut. Det är en spricka i kåpan men den verkar fungera bra så ser inte någon anledning byta. Eller är någon av annan åsikt?
Motor med en synlig spricka i grå kåpan placerad vid rörledningar, omgiven av ventiler och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
janwide
Beställde en ny insats ftån VVSbutiken. Håller tummarna att det funkar.
 
janwide
Lite feedback om någon eventuellt funderar på att göra detta själv. Idag har jag bytt insatsen i växelventilen. Inga problem. Den gamla kärvade lite när jag skulle ta upp den men det gick lätt med hjälp av en polygrip. Den nya insatsen gled fint på plats. Innan jag skruvade isär något så stängde jag först ventilerna på alla radiatorer i huset. Stängde också kranarna vid värmepumpen ut mot värmesystemet. Det kom någon deciliter vatten när jag öppnade men inga mängder.
945 kr inklusive frakt från vvsbutiken.se Ett litet verktyg för montering medföljde.
 
  • Gilla
Bjoern och 1 till
  • Laddar…
Man kan även släppa övetrycket på säkerhetsventilen mot värmesystemet innan man byter insats, så kommer det ändå mindre vatten. Sen kan verktyget som följer med satserna vara riktigt skräp, sitter ventilen lite fast, så böjs verktyget. Har två gånger varit med om att ventilen delat på sig, då får man sitta och gräva ur delarna ur ventilhuset. Oftast går det lätt att byta, jag brukar bara släppa övertrycket på systemet, sen har jag den nya beredd, och trycker på plats när jag drar upp den gamla.
 
  • Gilla
Bjoern och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Nu har jag bytt min också på Nibe Fighter 1215, samma ventil från Honeywell. Här kommer mer info för den som funderar på att byta själv. Min satt överjävligt fast. Verktyget som medföljer är avsett för att skruva i nya ventilen. Således är klackarna som greppar tag förskjutna. Det bara slirade när jag skulle skruva ur. Fick tillverka ett eget verktyg med hjälp av vinkelslipen ut ett 25 mm fyrkantsrör från Biltema som då alltså är spegelvänt med klackarna förskjutna åt andra hållet.

Två använda tändstift och två rakblad på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vidare kom det ganska mycket vatten då jag glömde släppa på trycket vid expansionskärlet. Stängde dock kulventilerna mot radiatorkretsen som jag har externt på tillopp och retur i "pannrummet".

Vatten läcker från en mässingsventil ner i en vit hink, nödreparation med kopparrör och handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade preppat med handdukar och trasor. Men ja, det är koppen till en toaborste som rycktes åt i panik (de nya borstarna och toapapper förvaras i en hylla bredvid pumpen). Kom kanske 2 liter vatten, så släpp trycket.

Själva ventilen gick lätt att skruva ur med mitt kraftigare verktyg, så värt att bygga ett. Den kärvare lite när den gängats ur men var enkel att bara dra rakt upp genom att ta tag i stiftet med en plattång.

Det var nog det hela. Gick på en timme att tillverka verktyget och en timme att byta ventilen.
 
  • Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
verktyget som följer med är riktigt skräp, jag har köpt ett verktyg som ser ut som en stor mutter med ett hål för en insexnyckel i toppen, som man trycker ner helt i insatsen och sedan skruvar ut, väldigt enkelt.
Jag brukar släppa trycket till noll, sen lossar jag den gamla, men har den på plats med hjälp av ena handen, gör den andra klar och kastbyter snabbt, så kommer inte så mycket vatten.
Men har varit med om 2 gånger att insatsen delat på sig, då får man sätta sig och pilla ut delarna =(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.