Hej allesammans! Håller på med en köksrenovering och har nu fått info från styrelsen gällande fläkt:

I fastigheten finns så kallade självdragsfläktar installerade. Det är därför inte tillåtet att installera köksfläkt då ventilationssystemet i fastigheten ej är anpassat för detta. Kolfilterfläkt är OK.

Har även fått info om att 'självdraget' måste finnas kvar. OVK nästa år.

Har köpt en inbyggnadsfläkt samt kolfilter som passar perfekt i skåpet ovanför nuvarande fläkt.

Hur hade ni löst detta? Visst har jag förstått det rätt att nuvarande självdrag måste finnas kvar? I mitt huvud behöver jag i så fall två rör, ett för nuvarande självdrag samt ett nytt för kolfilterfläkten.

Vad tror ni om denna lösning?

Röd = Nuvarande rör och självdrag
Vit = Ny fläkt m. kolfilter + dragning för rör

Alla tips uppskattas!

Mvh
Lucas
 
  • Kök, skåpluckor öppna, skafferivaror, person speglad i fönster, vit lampskärm uppe, spishäll, grå bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök, öppna skåp, kryddor, kastruller, man reflekterad i fönster, ovanlig perspektiv, taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får montera din kolfilterfläkt med utblås i köket, det befintliga rör i taket ska då svängas ut i överdelen av skåp och ut i köket. Kan med fördel sättas en bred lucka med ett galler mot köket. Det röret måste finns för ventilationen i lägenhet och kök.
 
Som sagt det räcker om självdragskanalen finns i köket Det behöver inte vara just över spisen.

Men du måste sätta dit en ventil så att flödet kan justeras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.