Hej,
Vi har köpt ett hus från 80talet och ska renovera en hel del men vill ta tag i värmeproblem först.
Det har varit svårt att få upp värmen, vid max förskjutning så har vi 17 grader i suterrängplanet och 19,5 på övre planet.
Tidigare ägare har installerat en bergvärmepump men radiatorer och rör är från en tidigare med elpatroner. Systemet verkar dessutom vara kopplat med ett 8mm rör för vardera våning (inte ett separat returrör).

Vi har haft en person här som föreslår att vi ska byta alla rör och element för att få till ett bra system. Är det ett rimligt förslag?
 
  • Arkitektritning av bostadsplan, tekniska detaljer, inredningslayout, telefonnummer och företagsnamn synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning, möjlig VVS-plan, linjer, mätningar, anmärkningar, ingenjörsarbete, pappersformat, svart bläck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
8 mm rör är ju ingenting. Är det inte 15 mm radisol i respektive ettrörsslinga? Men det är ju upp till 8 radiatorer på samma slinga. Extremt högtemperatursystem. Vilket år är det byggt? Har ni fjärrvärme kan det fungera men ska ni ha värmepump är det lika bra att dra nya rör och sätta upp större rediatorer.
 
Enligt ritningarna så har du enrörssystem.

Enrörssystem behöver lite högre framledningstemperatur än tvårörsystem.
 
Det går utmärkt att dimensionera ettrörssystem som t.ex. 55°/45°-system. Vanligt sedan slutet av 80-talet. Men man har kanske max 4 radiatorer per slinga då.
 
J Josth skrev:
Det går utmärkt att dimensionera ettrörssystem som t.ex. 55°/45°-system. Vanligt sedan slutet av 80-talet. Men man har kanske max 4 radiatorer per slinga då.
Well... ~1500W kan man transportera via 15mm om man ska ha någolunda rimligt flöde.. Det blir inte mycket effekt att dela på för 4 radiatorer.
 
Något mer kan man köra, men visst det är inte mycket. Men det räcker oftast i ett modernt och mycket välisolerat hus med några 15 mm slingor.
 
J Josth skrev:
Något mer kan man köra, men visst det är inte mycket. Men det räcker oftast i ett modernt och mycket välisolerat hus med några 15 mm slingor.
Bättre att ta i lite oavsett och kunna dimensionera för 38/30 eller liknande istället. Det har man glädje av i längden.
 
Jag rekommenderar alltid att räkna på det enskilda fallet innan man sätter igång och drar om alla rör.

Jag har nyligen bytt våra gamla AGA Termopanel från 1981 mot nya Purmo Termopanel V4. Vi har tre st 1-rörslingor med 12 mm prisolrör i boendevåningen. Varje slinga har 5 st radiatorer i varierande storlekar. Som mest har vi 2,2 kW i en slinga. Jag skulle gärna vilja veta varifrån max 1,5 kW överföring i 15 mm rör kommer ifrån.

Hela det ombyggda värmesystemet är dimensionerat med Purmo Calculator som är ett gratis dimensioneringsprogram för PC med MS Windows. Radiatorerna är dimensionerade för max framledningstemperatur 45 C vid -18 C utomhustemperatur och 22 C inomhus. Max flöde är 192 liter/timme i slingan med 2,2 kW och vattenhastigheten är då 0,68 m/s. Lundagrossistens VVS-kunskap steg 2 säger max 1,5 m/s.

Om det går att få ihop dimensioneringen med 8 radiatorer på en 1-rörslinga går inte att säga utan att räkna. 15 mm radisol har innerdiametern 13,4 mm vilket ger mycket större kapacitet än våra 12 mm prisol med 10 mm innerdiameter. Oavsett vilken lösning som väljs så behöver man beräkna eller på annat sätt bestämma effektbehovet per rum om man inte vill gå på grova tumregler, chansa och troligen överdimensionera.

Vill man dra nya rör för ett 2-rörsystem så kan man få ner den högsta framledningstemperaturen något och välja något mindre radiatorer vilket sparar lite pengar samtidigt som de nya rören kostar mer.

En nackdel med långa 1-rörslingor är att cirkulationspumpen behöver vara lite kraftigare och drar lite mer effekt jämfört med 2-rörsystem men det är väldigt marginellt.

Radisol har jag ingen erfarenhet av, jag funderar på om den tunna rörväggen jämfört med prisol kan vara något skäl att ändå dra om rören. Det är nog svårt att hitta vederhäftig information om den saken. Kanske finns det någon här som vet något?
 
Redigerat:
Tack för svar, låter som min ”värmekille” inte var ute och cyklade iaf ;)
För att svara på några frågor så är det 8mm rör (mätt dem), och huset är byggt på 80talet.

Får se om det blir byte till nya rör och radiatorer eller golvvärme.
Mvh
Joel
 
På din ritning står: VÄRMERÖR RADISOL 15*0,8

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_310_1762087.pdf
Var mäter du 8 mm. Lägg gärna in en bild på rören under en radiator.

Golvvärme ska helst ha 350 mm isolering under golvet. Vårt hus från 1981 har bara 100 mm. Det går att räkna på förlusten, 300 mm duger nog men inte 100 mm.

Vill du dimensionera ett nytt värmesystem och inte vill göra det själv (det tar lite tid att läsa på) så rekommenderar jag en VVS-konsult. VVS-installatörer brukar inte vara bra på dimensionering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.